REVIEW | King's Bounty II mist een paar kansen
De allereerste King’s Bounty game verscheen in 1990 en was meteen invloedrijk voor het strategische genre. Toch moesten fans wachten tot 2008 op het volgende deel King’s Bounty: The Legend en zijn spin-offs. King’s Bounty II is het eerste officiële vervolg van het dertig jaar oude eerste spel maar vrees niet, iedereen kan het verhaal volgen zonder problemen.
Wie het hoofdverhaal wil ontdekken, mag meteen uit drie personages kiezen met zeer verschillende persoonlijkheden: Aivar de strijder, Elisa de paladin of Katherine de magiër. Het verhaal blijft vrijwel ongewijzigd, ongeacht de keuze die je maakt. Je zult dus steeds in dienst van de koning een magische apocalypse moeten verijdelen. Elk personage is gebonden aan andere idealen. Hierdoor krijg je andere keuzes tijdens conversaties en kun je unieke acties uitvoeren tijdens missies. De vier idealen die je kunt volgen zijn macht, anarchie, finesse en orde. Het ideaal van je personage ligt ook niet vast. Hoewel een personage altijd een bepaalde richting op zal leunen, is het perfect mogelijk dat de drijfveer van je character wijzigt doorheen het verhaal vanwege je keuzes.
De combat in King’s Bounty is turn-based. Je bestuurt een leger dat uit verschillende eenheden bestaat en elke eenheid heeft een eigen ideaal. Je moet steeds troepen bij elkaar zetten die vechten voor hetzelfde ideaal anders gaat hun moraal zakken. Troepen met een lage moraal zullen hun beurt bijvoorbeeld gewoon soms overslaan, met de nodige chaos tot gevolg. Daartegenover staat dat troepen met een hoge moraal soms een extra beurt mogen uitvoeren.
Hoe meer missies en gevechten een personage op zijn naam schrijft, hoe meer ervaring deze wint. In de skill tree kun je extra eigenschappen vrijspelen die effect hebben op onder andere de moraal van je eenheden. Zodoende kun je alsnog een goed geoliede machine maken van troepen die elkaar niet kunnen luchten. Draag zorg voor je eenheden, want eens verslagen ben je ze voor altijd kwijt. Je kunt enkel nieuwe troepen kopen met geld en leiderschapspunten. Deze troepen zijn dan ook vaak wat minder sterk dan je verloren groep.
Het is perfect mogelijk om een aantal soldaten als reserve te bewaren, maar dit kan negatieve gevolgen hebben voor de balans van je leger. Dit omdat je nooit weet welke groep het loodje zal leggen tijdens het volgende gevecht. Tenslotte kun je het tij laten keren met magie. Er zijn namelijk magische spreuken te koop of te verdienen die je tijdens het slagveld kunt gebruiken. Ze hebben een sterke impact op de uitslag van een gevecht en zijn slechts eenmalig te gebruiken.
De gevechten van King’s Bounty II zijn vrij amusant. Je hebt een erg grote hoeveelheid eenheden om uit te kiezen en gekoppeld met het ‘idealen’-systeem blijft de gameplay gevarieerd. De UI gooit echter roet in het eten. Het is niet altijd even duidelijk welke vijand er aan beurt is, wat tot verwarrende en vervelende momenten leidt. Na verloop van tijd heb je dit wel onder de knie. Toch had ontwikkelaar 1C Entertainment hier wat meer aandacht aan mogen schenken.
Eigenlijk geldt die gedachtegang wel voor de meeste onderdelen van de game. Sommige aspecten zoals de graphics zijn erg mooi uitgewerkt. Maar oh wat klinkt het stemmenwerk vaak eentonig en emotieloos. Bij de missies is men duidelijk ook voor kwantiteit boven kwaliteit gegaan. Er zijn zijmissies bij de vleet, maar deze zijn oppervlakkig en clichématig. Hierdoor laat je de zijmissies al snel vallen en focus je je vooral op het hoofdverhaal. De campaign kun je ook perfect uitspelen zonder zijmissies uit te voeren. Je mist hooguit wat extra ervaringspunten en kleine beloningen.
Wanneer je niet in gevecht bent, loop je vrij rond doorheen de wereld. Echter voelt de bewegingssnelheid zowel te voet als te paard bijzonder traag aan. Doordat missies ver uit elkaar liggen en er verder weinig te beleven valt, ervaar je dit al snel als vervelend. Andere games lossen dit probleem op door willekeurige evenementen voor je voeten te gooien. Sprinten is geen optie, dus je mag erg dankbaar zijn dat er een manier is om te teleporteren naar belangrijke locaties op de map. Dat is dan weer zonde van de mooie graphics en gedetailleerde omgevingen die je hierdoor mist. Bijzonder jammer, want het verhaal en de geschiedenis van King’s Bounty is vrij uitgebreid. Zo kun je bijvoorbeeld te weten komen hoe golems gemaakt worden. Je moet hiervoor wel wat op verkenning gaan en dat wordt dus niet aangemoedigd door de logge besturing.
King’s Bounty II is duidelijk met erg veel liefde gemaakt. De wereld is kleurrijk en kent een rijke geschiedenis. De gevechten zijn soms lastige puzzels om te kraken en een goede balans zoeken tussen eenheden is een erg prettige ervaring. Alleen schiet het spel zichzelf in de voet door gewoon niet erg gebruiksvriendelijk te zijn. Je personage wandelt erg traag, de missies zijn vaak clichématig en er zijn geen random evenementen om het lange reizen draaglijker te maken. Hier zat meer in, maar ontwikkelaar 1C Entertainment weet het helaas niet naar buiten te brengen.
- Interessante combat
- Prachtige wereld
- Unieke 'idealen'-mechanisme
- Cliché missies
- Flauw Stemmenwerk
- Personage beweegt traag