REVIEW | Madden NFL 22 trappelt nog steeds ter plaatse
De Madden-franchise staat al een aantal jaar praktisch stil. Mondjesmaat worden er vernieuwingen toegevoegd aan het populaire American Football-spel, maar echte veranderingen waar veel fans op wachten ontbreken. Ook in Madden NFL 22 hoeven we helaas geen wereldschokkende aanpassingen te verwachten.
De grootste vernieuwing die spelers voorgeschoteld krijgen is de Momentum-factor. Wanneer jouw team een touchdown scoort, een bal voor de neus van de tegenstander weggrijpt of een sack maakt, swingt de momentum-meter jouw richting op. Weet je het momentum voldoende in jouw voordeel doen zwaaien dan gaat het publiek er nog even extra achter staan en krijgt jouw team voordelen of moet de tegenstander extra hordes overwinnen. Zo wordt het voor jouw spelers misschien ietsje makkelijker om ballen te vangen of heeft de tegenstander extra moeite om jouw routes te lezen.
Daarbovenop komt nog eens dat ook thuisvoordeel een rol speelt. Speel je thuis en weet je voldoende momentum te creëren dan zitten daar voordelen aan vast. Een voorbeeld is het thuisvoordeel van de Denver Broncos. Denver ligt zo’n 1.600 meter boven zeeniveau en spelers van de tegenstander hebben door de ijlere lucht iets minder uithoudingsvermogen wanneer het thuisvoordeel actief is. Het zijn leuke toevoegingen die wedstrijden net iets unieker doen aanvoelen.
Ook het fangeluid is iets verbeterd ten opzichte van vorige edities, waardoor wedstrijden wat grootser aanvoelen, maar grafisch zien we helaas maar weinig verandering ten opzichte van het vorige deel. En dat is teleurstellend, zeker aangezien dit de eerste Madden is die vanaf het begin af aan is ontwikkeld voor de nieuwe generatie consoles. Animaties zien er ietsje beter uit, maar je ziet nog regelmatig spelers ballen vangen door het lichaam van andere spelers heen of klungelig over elkaar heen tuimelen.
Het daadwerkelijke American Football spelen is nog steeds solide en vlot. Al lijkt er ook hier vrij weinig verandering te zijn ten opzichte van het vorige deel. Veel van dezelfde tactieken die we vorig jaar toepasten werkten ook dit jaar. Er lijkt maar weinig te zijn veranderd aan de onderliggende speelmechanieken en AI. Het is dan misschien het sterkste punt van de game, maar ook dit onderdeel kan inmiddels wel een likje verf gebruiken.
Daarnaast zijn alle modi uit de vorige game teruggekeerd: Franchise, Face of the Franchise, The Yard, Superstar KO en natuurlijk Ultimate Team, ze zijn allemaal van de partij en kennen verschillende mate van vernieuwingen. Zo heeft The Yard, de 6 vs. 6-modus, een korte campagnemodus gekregen en zijn alle NFL Teams toegevoegd aan Superstar KO. Leuke kleine vernieuwingen voor fans van deze modi.
In de verhaalmodus, Face of the Franchise, kun je er dit jaar voor het eerst voor kiezen om een speler uit de verdediging onder je knoppen te nemen. Daarnaast is er ook gekozen voor een soberder verhaal. Sterker nog, we kunnen eigenlijk niet echt van een verhaal spreken. Als toekomstige eerste ronde keuze in de NFL Draft doorloop je een aantal trainingen, heb je flashbacks naar je college tijd en krijg je een aantal keuzes voorgeschoteld die nauwelijks impact hebben. De dramatische verhalen van de vorige delen waren misschien wat too much, maar je kunt ook teveel doorslaan naar de andere kant.
Wel heeft EA iets meer z’n best gedaan om het ‘verhaal’ door te vertalen naar de tijd in de NFL. Bij je nieuwe team word je nog regelmatig geconfronteerd met nieuwe sponsordeals van je agent of verzoekjes van je coaches. Het is niet wereldschokkend, maar weet je toch wat meer in jouw nieuwe carrière te trekken. Wel heeft de modus last van een aantal schoonheidsfoutjes. Zo werd onze speler als eerste gekozen in de draft door de Jacksonville Jaguars en werd mede-quarterback Trevor Lawrence – de daadwerkelijke nummer één uit de draft van dit jaar – ook als eerste keuze binnengehaald. Iets wat totaal onmogelijk is. Daarnaast werden we in ons tweede seizoen nog steeds Rookie genoemd. Een beetje jammer.
Waar vorig jaar de Franchise-modus het zonder enige updates moest doen, is deze nu wel enigszins aangepakt door EA. Spelers kunnen nu de staf managen van hun team. De hoofdcoach, offensieve en defensieve coördinatoren brengen allemaal specifieke voordelen met zich mee. Voordelen die je bovendien kunt verbeteren naarmate je bepaalde doelen haalt in het seizoen. Denk bijvoorbeeld aan 10% meer kans dat een speler van je offensive line bijtekent. Ook nemen de coaches wekelijks de strategie met je door waar de spelers zich vervolgens op focussen. Interessante toevoegingen die zeker wat toevoegen aan de modus. Verdere verbeteringen moeten volgens ontwikkelaar EA nog even wachten. Later dit jaar staat er een update op de planning die het scoutingsysteem aan moet passen. Het zou onder andere gesprekken met potentiële rekruten en zogeheten mock drafts toevoegen.
Aan Ultimate Team is weinig gesleuteld. Er is een kleine aanpassing gemaakt in hoe de chemie tussen verschillende spelers tot stand komt, maar uiteindelijk gaat het er in deze modus gewoon om wie het beste team weet samen te stellen – of misschien beter gezegd: te kopen.
Wat alle modi gemeen hebben is dat ze allemaal last hebben van bugs, crashes en glitches. Zo bleek de save van ons team in de Franchise-modus na een crash opeens gecorrumpeerd te zijn. Pijnlijk nadat we er velen uren in hadden gestopt. Ook is het meermaals gebeurd dat we in dezelfde modus een wedstrijd wonnen, terugkeerden naar het menu en de game ons vertelde dat we de match hadden verloren. Extra pijnlijk is wanneer dit gebeurt wanneer je eindelijk de Super Bowl hebt gewonnen. Tel daar bovenop de vele rare gebeurtenissen die we op het veld hebben gezien en je kunt wel stellen dat EA nog wat te sleutelen heeft.
Ergens onder de problemen met de afwerking, de bugs en crashes ligt een goede American Football-game verstopt. Het is EA echter alleen weer niet gelukt deze tevoorschijn te toveren. Tuurlijk kunnen we patches tegemoet zien die veel problemen gaan oplossen, maar het grootste probleem van Madden NFL 22 is dat er buiten de Momentum-factor en het bijbehorende thuisvoordeel er maar bar weinig is veranderd ten opzichte van zijn voorganger. Stilstand is achteruitgang.
- Solide gameplay...
- Kleine verbeteringen Franchise
- Momentum-factor
- maar hetzelfde als vorig jaar
- Weinig echte vernieuwing
- Bugs, glitches en crashes
- Saaie verhaalmodus
Kijk naar de angryjoeshow review.
Geplaatst op 2021-08-30 11:13:42
Ik wou exact hetzelfde zeggen, hilarische review:rant maar ook wel een beetje triest :D
Geplaatst op 2021-08-31 18:21:01
als je als thuisvoordeel hebt dat je beter uithouding hebt omdat je altijd op hoogte speelt/traint dan heb je dat ook op verplaatsing omdat je dan minder inspanning moet doen omdat je het zwaarder gewend bent. hoogtetraining zou redelijk nutteloos zijn anders.
het is dus redelijk dom als het er echt inzit zoals het hier beschreven staat.
Geplaatst op 2021-08-30 20:13:31
Het blijft een game natuurlijk - het moet wel enigszins gebalanceerd blijven. Je hebt niet altijd thuisvoordeel, je moet ook eerst zorgen dat de momentum-meter in jouw voordeel uitslaat. Een ander voorbeeld van thuisvoordeel is bijvoorbeeld dat in het stadion van de Seahawks de lijnen van de routes van de receivers vervaagd zijn, omdat het idee is dat door het lawaai van het publiek je spelers meer moeite hebben met communiceren.
Zo zit in Buffalo het weer niet altijd mee en staat er vaak veel wind. Als het thuisvoordeel actief is, heeft de tegenstander hierdoor meer moeite met het maken van fieldgoals en punts.
Geplaatst op 2021-09-01 15:16:25