REVIEW | Ragnarok voorkomen in Tribes of Midgard
Tribes of Midgard is een action survival RPG game ontwikkeld door Norsfell Games. Ze haalden hun inspiratie uit andere survival games en RPG's, maar met het idee het een toegankelijke beleving te maken. Zo vermeden ze permadeath en andere typische survival features zoals het hebben van dorst en honger. Erg benieuwd naar deze kleurrijke op Noorse folklore gebaseerde game waagden we ons aan de PS5-versie.
Tribes of Midgard is een action survival RPG game. Ook zal je wel eens surthrive en roguelite horen vallen. Roguelite omdat telkens de wereld vergaat, je opnieuw moet beginnen, al blijft je personage wel levellen en kan je op die manier wel een startpakket in handen hebben om niet helemaal van nul te beginnen. Surthrive (survival + thrive) omdat je met z'n allen zal moeten proberen overleven en dat vooral door met z'n allen vooruitgang te boeken. Samen sterk zeg maar.
De game vangt aan met het verhaal dat uitlegt dat we Yggdrasil moeten beschermen om zo Ragnarök, het einde van de wereld, te voorkomen. Daarna wordt er nog weinig verhaal aan gebreid, wat ook niet echt nodig is, want de intro geeft duidelijk mee wat je zal moeten doen: Yggdrasil beschermen.
Het doel van de game
Yggdrasil staat netjes in het midden van een kleine omwalde vestiging die je elke nacht zal moeten beschermen tegen slechte wezens genaamd Helthings. Ook komen er Jötnar (meervoud van Jötunn) naar de wereld: grote reuzen die zich een weg banen naar je dorp.
De tactiek van het spel is om met z'n allen het dorp en de villagers, enkele kooplieden en een healer, zo goed mogelijk te upgraden. Zo krijgen kooplieden meer koopwaar ter beschikking, betere gear voor ons, en zijn ze sterker om tegen ongewenste bezoekers te vechten. De vestiging zelf upgraden doe je door poorten te plaatsen in de drie gaten van de omwalling en/of door boogschiettorens aan de toegangen te bouwen, daar komt dan telkens een boogschutter NPC in te staan. Het upgraden van zowat alles, ook je eigen gear, doe je door resources te verzamelen die verspreid zijn doorheen de wereld. Overdag zal je dus vooral de wereld ontdekken op zoek naar resources en 's avonds is het terugkeren geblazen om wat upgrades uit te voeren en gedurende de nacht Yggdrasil van aanvallen te beschermen.
De end game is een brug bouwen om dan met z'n allen de eindbaas te verslaan, maar eerlijkheidshalve moeten we toegeven dat we daar nog niet geraakt zijn. Of het aan ons of ons team ligt dat laten we voorlopig nog even in het midden.
Deze primaire game modus heet Saga en dat is waar het meeste plezier te beleven valt wat ons betreft. Saga kan je aangaan met tot negen andere spelers of je doet het gewoon helemaal alleen. De wereld schaalt met het aantal spelers, maar het meeste plezier hadden we toch wanneer we in groep speelden. De andere game modus heet survival en voelt meer aan als een playground waar je even kan gaan oefenen en met wat settings zoals moeilijkheidsgraad en mapgrootte kan spelen.
Resources
De belangrijkse resource van Tribes of Midgard zijn souls. Deze kan je met zowat alles wat je doet verdienen: door het inwinnen van andere resources en door het verslaan van dieren en wezens. Deze souls zijn niet alleen heel nuttig om je vestiging en dorpelingen te upgraden, maar Yggdrasil's HP bestaat eigenlijk uit souls. Krijgt Yggdrasil dus een hoop damage te verwerken, dan kan je diens HP verhogen door souls te schenken.
De keerzijde van souls op zowat alle mogelijke manier te verdienen is dat je ze even snel ook weer kwijt bent. Sterf je in de game, dan ben je alle souls die je op zak had op dat moment kwijt (tenzij je over een bepaalde runesteen beschikt, daarover later meer). Gelukkig respawn je wel automatisch na enkele tellen aan de rand van het dorp en wordt je loot netjes in een kist achtergelaten waar je het leven gaf, zodat je toch minstens de rest van je inventory terug kan gaan ophalen. Spelers kunnen elkaar overigens reviven, maar met zo'n grote wereld en weinig tijd loop je meestal verspreid rond, tenzij in het dorp zelf.
Andere resources dan souls inwinnen doe je door er in de wereld naar op zoek te gaan. Bomen omhakken met een houtbijl, een pikhouweel kan je dan weer gebruiken voor gesteenten, je kan gewassen en planten plukken of allerlei oprapen. Ook win je resources door dieren en wezens te verslaan of door schatkisten te openen. Je hebt ook de mogelijkheid om je gear te droppen, want dat is misschien wel handig voor minderbedeelde medespelers, of je kan resources en gear kwijt in de dorpsschatkist zodat iedereen er gebruik van kan maken.
De wereld
De wereld bestaat uit verschillende vlaktes waaronder grasvlaktes, stranden en moerassen, waarbij je soms houten planken zal moeten timmeren om het hoogteverschil weg te werken, je kan namelijk niet springen in de game. Naar beneden rollen gaat prima, maar omhoog rollen lukt niet, want zwaartekracht is blijkbaar een ding.
Het is niet zo dat de werelden immens groot zijn, maar het zal toch even duren alvorens jij en je medespelers alles bezocht hebben. Om niet teveel tijd te verspillen aan heen en weer lopen zijn er gelukkig shrines die je kan activeren als fast travel points. Ook kan je af en toe eenmalig van eender waar terugkeren naar het dorp.
De wereld heeft niet alleen een dag- en nachtcyclus, er zijn ook seizoenen. Naarmate je verder in de game gaat komt de winter aanzetten. Ook kom je wel eens in een hittevlakte terecht. Er is een temperatuursmeter voor je personage om op te volgen, want te koud of te heet is uiteraard niet echt gezond. Gelukkig zijn er wel potions om hitte en koude tijdelijk tegen te gaan en is er ook hitte- en koudebestendige gear.
Combat
Op dit moment zijn er vier Jötar die amok komen zaaien, elk met een eigen element: ijs, vuur, zwarte magie en donder. De beschikbare gear hebben ook soms dergelijke elementen en dan is het handig om te weten dat ijs en vuur elkaars tegenpolen zijn, en zwarte magie en donder het andere duo tegenpolen zijn.
Wanneer je een Jötunn verslaat krijg je een gouden hoorn als beloning, maar ook op andere manieren kan je zo'n gouden hoorn verdienen. Deze kan je dan gebruiken om in een wereld een willekeurige runesteen te krijgen, betere gear te craften of om zaken te kopen in de in-game shop.
Qua wapens is er keuze uit short range (zwaarden, bijlen en hamers) en long range (pijl en bogen). Je kan twee wapens toewijzen aan je personage, maar best neem je één of twee reserve wapens mee, want wapens verslijten en gaan stuk. Net als je kledij en ook je bijl en houweel dat doen. Je kan alles gelukkig wel laten herstellen in het dorp, tegen een prijs althans.
Combat verloopt erg vlot. Er is een gewone aanval en een krachtigere aanval waarvoor je over mana moet beschikken. Dat bouw je op door te vechten, of ook hier kan je een potion voor gebruiken. Je personage kan ook een schild mee op zak nemen om aanvallen te blokkeren. Ook kan je rollen om aanvallen te ontwijken (maar niet naar boven dus).
Wait, there's more
In het begin van de game zijn er twee klassen beschikbaar: Ranger en Warrior. De andere zal je moeten vrijspelen. Aan het begin van een game kies je een klasse uit en dan kan je blessing points, die je regelmatig verdient door het behalen van team challenges, gebruiken om perks van die klasse vrij te spelen. Zo zijn Rangers goed in long range combat en zijn ze snel. Perks daar zijn onder meer een flinke stap terugnemen zodra je je boog gebruikt, sneller bewegen, meer damage doen met bepaalde wapens en meer kans op het terugwinnen van pijlen. De Warrior klasse is goed in melee combat. Perks daar zijn onder meer sneller Mana aanvullen, geen damage pakken als je rolt, wapens die minder snel kapot gaan en meer damage doen met bepaalde wapens.
Zoals eerder al vermeld kan je beschikken over runestenen. Zo heb je bijvoorbeeld Ire of Thor waarbij de damage die je geeft aan een Jötunn hoger ligt dan zonder de rune, of Keeper of Souls waarbij je een deel van de souls die je op zak had bijhoudt wanneer je sterft.
Om nog wat sneller vooruitgang te boeken in een wereld kan je ook sidequests aangaan. Ze zijn opgedeeld in low, medium en high. Meestal moet je dan met een NPC praten en vervolgens een bepaalde challenge volbrengen. Lukt dat, dan krijg je een handige beloning zoals gear en souls.
Het feit dat je zit met allerlei verschillende gear, startpakketten, runes, klassen, upgrademogelijkheden en wat nog allemaal zorgt er wel voor dat het wat zoeken is hoe je nu het best tactisch tewerk gaat. Ook is het van begin af aan niet super duidelijk wat de mogelijkheden allemaal zijn, daar was de tutorial iets te beknopt voor. Zo bevat de game toch een flinke leercurve en ligt dat wellicht aan de basis van ons voorlopig onsuccesvolle Saga end game.
Na het einde van elke game wordt de balans gemaakt en levelt je personage. Bij het levellen hoort een reward track, dus elke keer je een level verspringt, krijg je een algemene beloning. Ook zijn er achievement challenges waarbij je algemene beloningen verdient. Dat kan zijn een starter pack (meteen met bepaalde gear starten), een rune, een gouden hoorn of nog wat anders. Dus helemaal van nul beginnen doe je al snel niet meer.
Visueel gezien ziet de game er leuk uit, de wereld is erg kleurrijk en er is voldoende variatie voor het oog. Het stemmenwerk is minimaal, maar goed. De sound effects en muziek zetten een aangename sfeer neer. De game neemt zichzelf ook nooit echt serieus, wat snel duidelijk is als je met z'n allen in slip op zoek gaat naar twijgjes, of wanneer je een haan achterna moet lopen, of wanneer er een NPC niet erg stoer om hulp roept.
De herspeelbaarheid in Tribes of Midgard wordt in de hand gewerkt door telkens een nieuwe wereld voor te schotelen, maar nog hoopvoller dan enkel dat is dat de Saga content met seizoenen werkt. Momenteel zitten we in de Wolf Saga, waarvan we in september nog een mid-season update zullen krijgen. In november zou dan het tweede seizoen arriveren, met ook dan weer twee maand later een mid-season update. Afwachten dus of het Norsfell Games zal lukken om de interesse te behouden. Dan denken we bijvoorbeeld aan andere Jötar, andere end games en wie weet nog meer van variatie aan andere speelelementen.
Tribes of Midgard is een erg leuke action-survival RPG die het meest uitblinkt in Saga mode met andere spelers. Visueel ziet het er leuk uit, maar ook qua gameplay zit het goed. Yggdrasil beschermen is een uit de kluiten gewassen challenge die je heel wat keren zal opnieuw willen/moeten aangaan. Hoe lang het met de huidige content boeiend zal blijven is wel de vraag, maar met al een mid-season update en een geheel nieuw seizoen in het vooruitzicht is er al wel hoop.
- uitdagende gameplay
- levelsysteem/rewards
- visueel leuk
- beperkte tutorial
- nood aan meer/andere content
Al enkele keren gespeeld deze week en inderdaad is in het begin wat zoeken hoe je best te werk gaat. Maar is echt wel een toffe game 🙂
Geplaatst op 2021-08-12 12:37:25