REVIEW | Samurai Warriors 5 spat van het scherm
Wie onbekend is met de Samurai Warriors-franchise doet er goed aan om dit vijfde deel uit de franchise wat aandacht te geven. Het is een soort reboot waardoor je dus niets hoeft te weten van de voorgaande spellen. Ontwikkelaar Omega Force doet zijn best om nieuwkomers te verwelkomen zonder daarbij de trouwe fans te negeren en dat is vrij goed gelukt.
Het verhaal is een hervertelling van het originele Samurai Warriors-verhaal, verteld vanuit het standpunt van Nobunaga Oda en Mitsuhide Akechi. Alles begint met het grootse plan van Nobunaga om Japan te verenigen met behulp van zijn clan en geallieerde partijen. Uiteraard gaat niet alles volgens plan en zul je duizenden en duizenden tegenstanders moeten overtuigen van je doel met de punt van je katana. Je leert ook bekende figuren kennen als Hideyoshi Hashiba en Leyasu Tokugawa. Het zijn niet alleen bekende personages uit andere games, maar zijn ook belangrijke historische figuren uit de geschiedenis van Japan.
Het verhaal is een losse adaptatie van de gebeurtenissen die plaatsvonden tijdens het Sengoku tijdperk. De belangrijkste historische slagvelden en allianties lijken te kloppen, al wordt er soms een loopje genomen met de geschiedenis. Je moet dan wel echt al bekend zijn met het verleden om de fouten er uit te kunnen halen. De Japanse stemacteurs hebben ook hun uiterste best gedaan. De stemmen passen perfect bij de personages en dragen bij aan de authenticiteit van het geheel. Dit alles wordt alleen maar versterkt door de nieuwe visuele stijl die geïnspireerd is door traditionele Japanse kunst. Slagvelden zijn kleurrijk waardoor de cel-shaded figuren van het scherm lijken te springen. Speciale aanvallen zoals de Musou Frenzy zijn voorzien van mooie getekende beelden waarin het personage bepaalde poses aanhoudt die ook in Japanse anime voorkomen.
De gameplay is opgedeeld in twee modi. De Musou Mode bevat het hoofdverhaal en de Citadel Modus stuurt horde na horde vijanden op je af. Je moet je basis verdedigen voor een bepaalde periode of tot je de eindbaas verslaat. In de Citadel Modus kun je zodoende materialen verdienen om je kasteel te versterken. Ook andere gebouwen kunnen verbeterd worden. Zo geeft de Dojo je personages een betere uitrusting en maakt de Smidse nieuwe wapens of versterkt hij ze met bepaalde kristallen. Er zijn ook events waarbij twee personages hun teamwork versterken. Beide modi zijn zowel online als offline coöperatief speelbaar.
Er zijn tal van gevarieerde levels om te doorkruisen, elks met flink wat hoofd- en zijmissies. Zelfs de meest onbenullige opdrachten vragen om honderden of duizenden vijanden neer te hakken. Dit doe je met een combinatie van normale aanvallen, oplaadbare aanvallen en speciale aanvallen die je pas na verloop van tijd vrijspeelt. Hyper attacks zijn terug van weggeweest. Je kunt dus opnieuw aan bliksemsnelheid over het terrein sprinten terwijl je iedereen ervan langs geeft. Dit werkt wel enkel tegen kleinere, zwakke vijanden. Eigenlijk zijn de meeste vijanden niet bijster sterk, waardoor het vechten soms als een vervelende klus aanvoelt. Zeker op lagere moeilijkheidsgraden is Samurai Warriors 5 een zeer hersenloos spel.
Je kunt aan de slag met tientallen verschillende officiers. In vorige games hadden ze vaak hetzelfde wapen vast, waardoor de combat gelijkaardig was. In Samurai Warriors 5 is er opnieuw een laag aantal verschillende wapens maar er zijn meer harde verschillen onderling, waardoor elk wapen aanvoelt als een compleet nieuwe klasse. Monster Hunter vormt hier een goede vergelijking, waarbij je kunt kiezen uit trage wapens, snelle wapens of wapens die je personage op compleet verschillende manieren laten bewegen. Elk wapen is dus steeds een aanpassing waar je mee moet leren omgaan. Sommige wapens zijn ook enkel te gebruiken door één enkel personage.
Samurai Warriors 5 is de ideale game voor nieuwkomers die van het betere hack & slash werk houden. Het spel bouwt verder op de fundering van vorige games en weet een goed gebalanceerde gameplay neer te zetten. De acties en de missies zijn vrij repetitief en waarom iemand op de hersenloze laagste moeilijkheidsgraad zou spelen is ons een raadsel. Het valt niet te ontkennen dat dit spel Japanse authenticiteit ademt. Samurai Warriors 5 is niet zonder fouten, maar dat mag de pret niet deren.
- Leuke combat...
- Citadel modus
- Audiovisueel pareltje
- ... die helaas repetitief wordt
- Weinig variatie in missies