REVIEW | Wonder Boy: Asha in Monster World is een olijke remake
De Wonder Boy-reeks is menig gamer bekend en de voorbije jaren kregen we reeds twee remakes van oudere games. Dit keer stak ontwikkelaar Artdink de handen uit de mouwen en stak het Monster World IV in een nieuwer jasje en gaf het ook meteen een gloednieuwe titel: Wonder Boy: Asha in Monster World. De vorige remake Wonder Boy: The Dragon's Tap konden we wel smaken, dus we waren best benieuwd naar deze remake.
In Wonder Boy: Asha in Monster World kruipen we in de huid van de jonge Asha. Op een dag hoort ze hulpkreten in de verte en besluit ze om op reddingstocht te trekken. Onderweg komt ze gelukkig een geest (zo eentje die in een lamp zit) tegen die haar naar de Monster World kan brengen om aldaar op zoek te gaan naar de Elemental Spirits die haar om hulp vroegen. Ze adopteert ook een schattig monstertje Pepelogoo dat gaandeweg groeit en haar regelmatig handig bijstaat. Ook een magiër komt op haar pad met tips en hij geeft ook de mogelijkheid tot het saven van de game in één van 12 slots. Voor de rest is het plot niet echt verrassend of inventief te noemen, maar met je gevolg is het toch gezellig om op pad te trekken.
Asha in Monster World kreeg een fikse grafische update tegenover het origineel. Het herkenbare 2D tekenwerk van Monster World IV werd omgezet naar 3D tekenwerk, al gaat de platformer nog altijd side scrolling te werk. De 3D brengt mooie cutscenes en Asha ziet er erg olijk uit. De grafische update ziet er niet slecht uit, maar de manier waarop Wonder Boy: The Dragon's Tap werd opgesmukt, nog altijd in 2D, valt wat ons betreft dat tikkeltje meer in de smaak.
De muziek kreeg ook een iets modernere update, maar blijft terwijl erg trouw aan het origineel en dat is helemaal ok. Het is wel pijnlijk duidelijk dat er niet altijd evenveel tijd besteed is aan de Engelse teksten, zo zagen we een foute zin en ook regelmatig een dubbele spatie voorbijkomen. Gelukkig is dat niets dat de pret bederft, maar het geeft een wat slordige indruk.
De gameplay is zo goed als niet veranderd tegenover Monster World IV. Dat maakt dat de game best nog aangenaam speelt, maar je voelt wel dat het heel rechttoe rechtaan speelt en het misschien wel iets te gewoontjes is in 2021.
Asha is beperkt in acties. Ze kan stappen, springen, in drie richtingen zwaaien met haar zwaard en zich beschermen met een schild. Gelukkig zorgt Pepe(logoo) voor wat extra platformmogelijkheden. Asha kan aan Pepe hangen om zo zachtjes door de lucht naar beneden te zweven of Asha kan aan Pepe gaan hangen om een dubbele sprong te maken. Oook op andere momenten zijn ze een erg goed samenwerkend duo waarbij Pepe's inbreng de beperkte moves van Asha mooi weet uit te breiden.
Asha levelt niet, maar je kan haar wel een betere kans geven tegen de vijandelijke monsters door haar een beter zwaard, schild en ring te geven. Zwaard en schild versterken haar op offensief en defensief vlak. De ring geeft haar dan weer meer hartjes (HP). Er is overigens nog een tweede rij, blauwe, hartjes te vervolledigen door het verzamelen van een soort blauwe edelstenen. Per tien edelstenen krijgt Asha één extra blauwe hartje bij en deze komen regelmatig goed van pas. Het verzamelen van deze edelstenen verloopt gelukkig zo vlot dat we voor het einde van de game al aan het maximum aantal blauwe hartjes zaten.
De game is lineair waarbij je in de hub – een Arabisch ogend stadje – Asha kan voorzien van betere spullen en dan de nodige acties doet om de volgende uitdaging te starten. Onderweg kan Asha ook goudstaven en health potions verzamelen. Ook is er soms een automaat met een beperkte voorraad aan health packs. De goudstaven die kan je in de hub verkopen aan een rijke dame, altijd handig om met dat geld in een zwaard, schild of ring te investeren.
Om elke gevangen geest te bevrijden moet Asha door heel wat levels heen die dungeongewijs gepresenteerd worden. Helemaal verdwalen zal je niet doen, maar het is soms toch goed onthouden waar je reeds geweest bent en waar je nog een kijkje moet nemen.
Elk level heeft zo zijn eigen thema en dat is aan zowel de omgeving als de vijanden te zien. Er komen telkens nieuwe vijanden en op het einde zie je ze nog eens allemaal de revue passeren. Je leert ook al snel hoe je op welke vijand moet reageren om zo weinig mogelijk hits te moeten verduren. De game bevat ook tal van boss fights. Eens je door hebt wat de acties en bewegingen van de boss zijn, valt het best mee om hem te verslaan.
De moeilijkheid leek ons vooral te zitten in de juiste hit box te vinden met Asha's korte zwaard. Zo sprongen we regelmatig tegen een boss, in plaats van er net dichtbij te springen en Asha's zwaard een flinke zwaai te geven. Zo verlies je al snel wat hartjes. Gelukkig zijn er meer dan genoeg save slots en kan je ten allen tijde (tenzij tijdens een boss fight) saven. Met wat geluk kan Pepe je een health potion vanuit je voorraad toedienen.
Al wie de retail versie koopt krijgt naast de remake exclusief ook de originele game, gepresenteerd in een soort van emulator. Bij de PS4 versie zit een downloadcode, bij de Switch-versie staat het reeds op het kaartje. We hebben het origineel dan ook even aan de tand gevoeld en dat bolde vlot.
Wonder Boy: Asha in Monster World is een fijne remake die trouw is gebleven aan de rechttoe rechtaan gameplay en de gezellige soundtrack van het origineel. Omwille van de trouwheid aan het origineel is het echter niet meteen de meest verrassende of inventieve game geworden. Het grafische jasje waar de game in zit, ziet er best leuk uit, maar de vorige remake (Wonder Boy: The Dragon's Trap) wist wat ons betreft daar toch een charmantere keuze te maken.
- Olijke 3D graphics
- rechttoe rechtaan
- Pepelogoo
- origineel bij retail
- geen charmante 2D
- iets te eenvoudig
- geen inventief plot