REVIEW | Miitopia is een grappig tussendoortje
Ga op pad met je beste vrienden, je favoriete personages of zelfs je huisdier in het gekke Miitopia. Bouw je eigen RPG en beleef een leuk en absurd verhaal waar enkel Nintendo mee op de proppen kan komen.
Je begint het spel als een simpele reiziger. Je naam en uiterlijk kies je, zoals in veel spellen, gewoon zelf. Daarvoor kan je je eigen Mii’s aanwenden, een nieuwe Mii maken, Mii’s van je vrienden overnemen of populaire Mii’s gebruiken. Daar stopt het echter niet. Wanneer je in het eerste stadje aankomt krijg je daar de kans om een moeder en haar rumoerige kind, twee geliefden, een gids, een marktverkoper, een sarcastische vent en een burgemeester ook van een nieuwe look te voorzien.
In het stadje komt immers een kwaadaardige tovenaar de gezichten van de bewoners te stelen. De burgemeester vraagt je om te helpen de gezichten terug te halen. De tovenaar geeft de gestolen gezichten aan monsters die je moet verslaan om de gezichten terug naar hun rechtmatige eigenaars te sturen. Onderweg kom je nog een reiziger tegen die je, je raad het nooit, volledig kan aanpassen. Als je later in een hotel aankomt, vertelt een mysterieuze stem je dat er nog twee reizigers naar jou gestuurd zijn. Met deze groep van 4 ga je op zoek naar monsters en de tovenaar die voor al deze ellende zorgde. Onderweg kom je nog een paard tegen die ook mee op reis vertrekt. Je helpt de bewoners van een kasteel, je gaat door de kerker van de vijand, kruist een woestijn waar een geest uit een lamp chaos veroorzaakt en ondertussen groeit jouw team van vrienden, geliefden of animepersonages.
Zowel jouw eigen Mii als de andere avonturiers kan je bovendien een persoonlijkheid en een job geven. De persoonlijkheid beïnvloedt de manier van vechten. Zo zal een koppigaard af en toe eigenwijs een tweede keer aanvallen en een luiaard zal zich verstoppen achter een teamgenoot om geen moeite te moeten doen. De jobs zijn onder andere de welbekende RPG-jobs zoals de krijger, dief of magiër, maar ook gekkere toevoegingen zoals duivel, kat of kok. Door samen te vechten, te reizen en te rusten wordt jouw team hechter. Hoe beter de relatie tussen personages, hoe meer ze elkaar zullen helpen. Een goede vriend zal je waarschuwen als je aangevallen wordt of helpt je in jouw eigen aanvallen. Door elkaar te helpen in het gevecht of tijdens de reis zal de vriendschap tussen twee personages groeien. Ook tijdens je rusttijd op hotel kan je de relaties beïnvloeden. Door twee personages in dezelfde kamer te laten slapen, zullen ze een hechtere band ontwikkelen. Je kan ook kleine cutscenes tussen twee personages bekijken. Af en toe zal je tickets krijgen waarmee je personages op een uitje kan sturen. Zo kan je een film kijken, naar een café gaan, een dagje doorbrengen aan zee of wat tijd doorbrengen in de bib.
Naast het ontwikkelen van de relaties kan je op hotel nog enkele andere activiteiten uitvoeren. Je kan je team eten geven, waardoor bepaalde stats stijgen. Elk personage heeft maaltijden die ze graag eten en die ze minder graag eten. Hoe liever ze de maaltijd eten, hoe meer de stats stijgen. Als ze het eten echt walgelijk vinden, kan de groei wel eens gaan dalen. Je kan ook tickets krijgen om spelletjes te spelen. Je kan zo aan een rad van fortuin draaien om een prijs te winnen, waaronder voeding, reistickets, XP of items. Een ander spel dat je kan spelen is schaar, steen, papier (nee, we willen het niet horen, dat is hoe je het zegt). Als je daar kan winnen, verdien je goud. Met dat goud kan je inkopen doen voor je personages. Soms zullen de personages vragen om nieuwe outfits of wapens. Als je ze goud geeft, lopen ze naar de winkel. Vaak kopen ze effectief wat ze gevraagd hebben, maar soms komen ze terug met goedkoper MP-snoep of een HP-banaan. In dat geval krijg je de rest van je goud wel terug, maar krijg je niet de handige stat boost die je krijgt van wapens of outfits.
Op de weg tussen stadjes of hotels kan er heel wat gebeuren. Je kan schatten vinden, schattige diertjes vinden of het pad van monsters kruisen. In de gevechten heb je enkel de controle over jouw hoofdpersonage. Je teamgenoten kiezen zelf wat ze doen in de gevechten. Als hun HP of MP laag wordt zullen ze een banaan of een snoepje eten om het te herstellen. Het kan wel eens handig zijn om zelf de controle te nemen van een support job, zodat je zelf in de hand hebt wanneer er een redder in nood kan zijn. Over het algemeen zijn de gevechten wel redelijk gemakkelijk en recht voor de raap. Het spel biedt in het algemeen niet gigantisch veel actieve gameplay aan.
Als je de originele Miitopia gespeeld hebt vraag je je vast af waar deze versie verschilt. Eerst en vooral is er de editor, waarmee je meer uitgebreide opties krijgt om je Mii aan te passen. Hierdoor kan je veel uitgebreidere Mii’s bouwen. Natuurlijk heb je met de Switch ook maar één scherm, dus moest de game aangepast worden om vlot te werken op het nieuwe platform. Daarnaast zijn er ook een aantal kleinere veranderingen, zoals een uitbreiding op de uitjes die je kan doen.
Het grootste minpunt is het ontbreken van romances. Je kan je vriendschappen opbouwen waardoor er zeker een liefde kan groeien tussen personages. Deze liefde zal echter altijd vriendschappelijk blijven. Als je dus jezelf en je crush wil zien trouwen, of een mooie romance wil zien tussen twee personages die je altijd graag samen had gezien, zal je jammer genoeg op je honger blijven. Als je heel erg van de friendzone houdt zal je je er dan weer minder aan storen.
Miitopia combineert leuke humor en een simpele maar aangename speelstijl om een enorm charmant spel te vormen, dat geweldig leuk is om te spelen als snel tijdverdrijf. Heel veel uitdaging biedt het niet, maar als je graag een beetje wil lachen met de gekke situaties waar je personages in terecht komen, zal je vast en zeker genieten van de game.
- Charmant verhaal
- Leuke muziek
- Uitgebreide character builder
- Geen romances
- Weinig uitdaging