REVIEW | Ratchet & Clank: Rift Apart is oogverblindend
Ratchet en zijn beste robotvriend Clank zijn terug met hun eerste avontuur op PS5. De onofficiële mascottes van PlayStation torsen hoge verwachtingen met zich mee, want wat Insomniac Games al toonde van Ratchet & Clank: Rift Apart deed menig gamer watertanden. Ratchet & Clank: Rift Apart kan dus maar beter een driesterrenmaaltijd zijn.
We gaan hier niet rond de pot draaien en dus gewoon meteen eerlijk zijn: Ratchet & Clank: Rift Apart ziet er belachelijk goed uit. Het moet een van de mooiste games zijn die we al gespeeld hebben. De belichting, de details, echt alles springt van het scherm. Na enkele uurtjes ben je dat als gamer natuurlijk weer vergeten, maar dan is er plots weer een moment waarbij je mond opnieuw helemaal openvalt. Het is niet enkel zo in de tussenfilmpjes, die naadloos overgaan in gameplay, maar ook tijdens het spelen zelf.
Zoom maar eens een keertje in op Ratchet of Rivet om te bewonderen hoe gedetailleerd het werk aan hun vacht is. De reflecties op Clank zijn al van een even hoge kwaliteit. Van laadtijden is er natuurlijk ook geen sprake, maar dat zijn we met de lancering van de nieuwe generatie consoles al gewoon geworden. Niet enkel dichtbij ziet alles er prachtig uit, ook de omgevingen zijn zo gedetailleerd, kleurrijk en ronduit fantastisch.
Belangrijk is wel dat wij de game speelden in de Fidelity Mode, die alle grafische snufjes uitbuit, maar waarbij je ook aan 30 FPS speelt. Er is ook een Performance Mode die draait aan 60 FPS, maar die bijvoorbeeld geen ray tracing aanbiedt.
Technisch was er wel één regio waar we enkele keren een crash hadden. We verloren gelukkig geen voortgang en tegen de tijd dat jullie met de game aan de slag kunnen is er ook een day one patch, dus hopelijk is dat tegen dan verholpen.
Naast de graphics maakt Ratchet & Clank: Rift Apart ook van andere technologische voordelen van de PS5 gebruik. Zoals gezegd zijn er dus geen laadtijden, ook niet wanneer je van planeet wisselt of na een cutscene. Er is ook 3D Audio aanwezig, maar dat merk je natuurlijk enkel wanneer je met een headset speelt.
Ook de DualSense wordt in deze game onder de aandacht gebracht. De haptics zijn aanwezig, maar insomniac heeft gekozen voor een subtiele invulling. Je zal niet op elke mogelijke manier kleine trillingen in je handen voelen. Dat wil niet zeggen dat het niet goed is ingevuld, maar de ontwikkelaars hebben duidelijk gekozen voor wat terughoudendheid, wat wij zeker toejuichen. De triggers komen wel vol aan bod, want een flink pak wapens hebben verschillende functies wanneer je de trigger half of helemaal indrukt.
Een wapen dat je kan vergelijken met een shotgun vuurt bijvoorbeeld maar één shell af wanneer je de trigger half indrukt, maar lost meteen twee (en later zelfs drie) schoten wanneer je helemaal doordrukt. Ook andere wapens schieten sneller of sterker wanneer je de trigger helemaal indrukt, ten opzichte van halve kracht.
Die wapens zijn trouwens weer absolute hoofdrolspelers in Ratchet & Clank: Rift Apart. Enkele klassiekers uit de voorgaande games komen terug, maar Insomniac is er ook weer in geslaagd compleet nieuwe wapens te creëren of leuke variaties te maken op oude bekenden. Zo is er een wapen dat al je vijanden in een soort tuinhaag doet veranderen, waarna je ze flink wat klappen kan verkopen met je moersleutel. Een ander wapen vuurt dan weer een projectiel af dat je verschillende keren kan laten botsen op een vijand. Leuk is dat je hier zelf het ritme aangeeft en hoe beter je dat doet, hoe meer schade je aanricht. Ook de typische raketwerper, shotgun en basispistool zijn weer van de partij.
In totaal bevat Ratchet & Clank: Rift Apart meer dan 20 wapens. Het is ook knap hoe Insomniac er in slaagt er voor te zorgen dat je al die wapens gebruikt. Je zal enkele favorieten hebben, maar tijdens grote gevechten moet je echt alles inzetten en zo leer je ook snel de voor- en nadelen van elk wapen.
Ratchet & Clank: Rift Apart is nogmaals het bewijs dat Insomniac als geen ander het systeem van ‘run & gun’ beheerst. Je krijgt vaak een heel pak vijanden voor de kiezen, maar nooit heb je het gevoel overlopen te worden en er zijn ook voldoende opties om aan crowd control te doen, zodat je steevast het overzicht kan bewaren.
We hebben nu al een flinke brok tekst gepend, maar je hebt misschien gemerkt dat we nog met geen woord gerept hebben over het verhaal. Om eerlijk te zijn is dat ook omdat we dat niet altijd zo belangrijk vonden in Ratchet & Clank-games en dat is hier niet anders. Niet dat het verhaal slecht is hoor.
Het idee van verschillende dimensies zorgt voor een flinke verfrissing van enkele personages, zoals Dr. Nefarious of Captain Qwark, en de toevoeging van Rivet en nog een ander personage is gewoon een absoluut schot in de roos. Zo kan Insomniac perfect tonen hoe het leven van Ratchet volledig anders had kunnen lopen.
Het tempo in het verhaal is ook immens hoog. Van bij de start word je er volledig ingesmeten, met heel wat actie. Er zitten ook een stuk meer mini-bosses in de game, om er voor te zorgen dat je altijd op de toppen van je tenen blijft lopen. Naar het einde van het verhaal toe is dat tempo misschien net iets te hoog, want voor we het wisten tuimelden we tot aan het point-of-no-return. Daar had Insomniac misschien nog net iets meer tijd mogen nemen, want bepaalde personages krijgen door dat hoge tempo toch net iets te weinig aandacht. Gelukkig is er wel nog altijd genoeg humor aanwezig en is er zelfs hier en daar ruimte voor een emotioneel moment. Het is ook de eerste keer in lange tijd dat er nog eens aandacht wordt gegeven aan het feit dat Ratchet de enige Lombax in zijn universum is.
Af en toe wordt het tempo wel onderbroken door puzzelstukken, vooral dan met Clank en een nieuw personage, Glitch. Met Clank moet je bepaalde puzzels oplossen om de verschillende rifts in de dimensies te repareren. Die puzzels zitten goed in elkaar en zijn net moeilijk genoeg om je even aan het denken te zetten, maar nooit zo moeilijk dat je er een uur aan kwijt bent. Net wat je verwacht voor een game als Ratchet & Clank: Rift Apart.
Glitch is een klein robotje dat in computers jacht maakt op virussen door ze gewoon allemaal kapot te schieten. Ook deze segmenten zijn leuke tussendoortjes en Glitch krijgt zelfs haar eigen, zij het zeer kleine, verhaallijn. Hier en daar zijn er ook enkele zijmissies om je even af te leiden van het verhaal.
Als je Ratchet & Clank: Rift Apart een keertje doorspeelt, dan zal je ongeveer 12 tot 15 uur aan de slag zijn, een gemiddelde dat we kennen van voorgaande games uit de franchise. Na je eerste speelbeurt is het echter nog niet volledig afgelopen. Je kan de game opnieuw doorspelen in Challenge Mode, waarbij de moeilijkheid wat stijgt en je ook toegang krijgt tot nieuwe wapens of verbeterde versies van wapens die je al hebt. Het geeft je ook meteen de kans om alle collectibles die je nog niet hebt gevonden in je eerste playthrough te verzamelen.
Insomniac Games heeft in de aanloop naar de release van Ratchet & Clank: Rift Apart ongelooflijk hoge verwachtingen gecreëerd en het is er wonderwel in geslaagd aan die verwachtingen te voldoen. Brengt deze game een revolutie teweeg? Zeker en vast niet, het is 'gewoon' een Ratchet & Clank-game, maar de game ziet er zo goed uit en speelt zo ongelooflijk vlot, dat de reeks nog maar eens naar een hoger niveau wordt getild. Het is ook een van de eerste games die toont hoe mooi games op de nieuwste generatie consoles kunnen zijn.
- Hoog tempo...
- Grafisch oogverblindend
- Leuke nieuwe personages
- ...soms te hoog
Via de day one patch wordt ook een performance RT patch toegevoegd, gelijkaardig aan die in Spider-Man en Miles Morales.
Geplaatst op 2021-06-08 20:33:37
Fantastische game, zelf elders ook een 9 gegeven. Het springen tussen dimensies mocht misschien meer in de gameplay geïntegreerd worden, nu zit het toch wat op rails, maar het blijft indrukwekkend.
En ja, 't is één van de mooiste games die ik al gespeeld heb. Wow.
Geplaatst op 2021-06-09 13:50:50
Moesten er nu ps5 te kopen zijn :D
Geplaatst op 2021-06-09 20:27:13
Whoa wat een score zeg! Zin in!
Geplaatst op 2021-06-09 22:28:16