REVIEW | Mass Effect: Legendary Edition, een prachtige collectie
Het is meer dan veertien jaar geleden dat de eerste Mass Effect uitkwam op de Xbox 360. Al van bij het begin beloofde ontwikkelaar BioWare een magistrale RPG-trilogie, waarbij je keuzes doorheen alle games gevolgen zouden kunnen hebben. Op enkele schoonheidsfoutjes na zijn ze daar ook wonderwel in geslaagd. Met de Legendary Edition kan een volledig nieuwe generatie gamers nu van deze reeks proeven: is de upgrade het spelen waard?
Mass Effect: Legendary Edition koppelt de drie games uit de Mass Effect-trilogie in één pakket. Vanuit de nieuwe launcher kun je alle drie de games onmiddellijk lanceren en aan de slag gaan. Eenmaal je aan het spelen bent kun je zelfs je save laden vanuit dit hoofdmenu, zonder eerst nog het menu van de individuele game te moeten openen. Dankzij de SSD’s in de nieuwe consoles zit je na luttele seconden al terug in de actie. Vreemd genoeg moet je wel nog iedere keer langs het ‘Press any button to start’-scherm passeren, alsof de game je er nog maar eens aan wil herinneren welke game je precies aan het spelen bent.
BioWare heeft voor de Legendary Edition alle drie Mass Effect-episodes een visuele poetsbeurt gegeven. De games kunnen draaien aan 4K-resolutie tot aan 120 fps, afhankelijk van je console naar keuze. De meeste textures in de game zijn vernieuwd, ofwel met de hand ofwel (ironisch genoeg) door A.I. Enkele karaktermodellen zijn ook consistent gemaakt doorheen de hele trilogie: zo koos BioWare ervoor om de look van Kelly Chambers in Mass Effect 3, ook te gebruiken in de tweede game. Over welk model het beste was, kan eeuwig gediscussieerd worden, maar het zorgt wel voor een meer coherente ervaring, zeker wanneer je de drie games na elkaar speelt.
De eerste Mass Effect kreeg de grootste visuele update van de drie. BioWare ging onder andere aan de slag met de belichtingsengine, om de game een frisse nieuwe look te geven. Ook de in-game heads-up display kreeg een update om meer te lijken op dat van de latere games in de reeks. Het gevolg is dat Mass Effect er in deze collectie echt fantastisch uitziet: sommige geremasterde scenes en planeten zijn een echte streling voor het oog.
De games in de Legendary Collection zijn maar remasters, geen remakes. Dat wordt ook snel duidelijk wanneer je daadwerkelijk Mass Effect 1 begint te spelen. BioWare heeft wel enkele gameplay-aanpassingen gemaakt: zo heeft Shepard’s voertuig nu een handige boost-functie, zijn de combat controls iets strakker en kun je in het inventory nu wapens en mods taggen om deze snel te verkopen. Enkele andere problemen van de game zijn dan weer wel intact gebleven: de archaïsche decryption minigames en het verschrikkelijke inventory menu doen deze remaster soms toch wat oubollig aanvoelen.
Aan Mass Effect 2 en 3 heeft BioWare minder gesleuteld. De games waren sowieso al gestroomlijnder dan hun voorganger en dankzij de grafische update voelen ze ook heel nog fris aan. De beperkingen van de oude consolehardware blijven soms voelbaar: zo kun je bijvoorbeeld nog steeds je wapen niet holsteren in Mass Effect 3. Deze functie zat niet in de oorspronkelijke game, omdat er niet genoeg geheugen beschikbaar was, maar dat argument gaat voor de moderne consoles natuurlijk niet meer op.
BioWare liet bij de bekendmaking van deze collectie ook weten dat het veel van de bugs uit de trilogie gefikst had. Dat is zeker het geval, maar enkele van de meer hardnekkige fouten in de originele games steken ook in deze collectie opnieuw de kop op. Een achtergrondpersonage spreekt Shepard nog steeds aan alsof je de Ruthless background hebt, zelfs al heb je een andere keuze gemaakt. De Mako kan een glitch veroorzaken waardoor je geen objecten meer kan activeren. Er was duidelijk nog wat meer tijd nodig om deze problemen op te lossen.
De voorbije alinea’s klinken misschien iets te negatief, dus laat één iets duidelijk zijn: deze collectie is de definitieve manier om deze fantastische reeks te spelen. Door de grafische upgrades is alles een streling in het oog. De hogere framerate en bliksemsnelle laadtijden op de nieuwe consoles zorgen ervoor dat de games beter aanvoelen dan ooit. Of je nu een oude of nieuwe fan bent: de magie van de games is nog altijd even sterk als toen we in 2007 voor de eerste keer voet op Eden Prime konden zetten. Je zal ongetwijfeld (opnieuw) verliefd worden op het universum dat BioWare gecreëerd heeft.
Mass Effect: Legendary Edition is een prachtige collectie van drie geweldige games. BioWare heeft de games opgepoetst voor een nieuwe generatie, maar enkele van de meer hardnekkige bugs en oubollige features doen je je toch afvragen of het niet allemaal wat meer had kunnen zijn. Gelukkig zitten de games zo boordevol content dat je daar niet te lang bij kan stilstaan.
- Drie fantastische games
- Upgrades voor Mass Effect 1
- Meer consistentie
- Weinig gesleuteld aan deel 2 en 3
- Niet alle bugs zijn gefikst
Ik heb altijd tegen mezelf gezegd: als ze ooit eens een volledige ME trilogie uitbrengen, incl alle DLC, ga ik dat zeker nog eens spelen!
Nu is die er (wel niet met alle DLC...), en ik ga het waarschijnlijk toch niet doen. Ik heb het iemand anders ook al horen zeggen, maar het ME3-spook werpt een schaduw over de hele trilogie. Je speelde die games met de verwachting dat al jouw beslissingen relevant gingen zijn, maar tegen het einde van ME3 blijkt dat het eigenlijk geen fluit uitmaakt wat je ervoor gedaan had of wie er nog leefde. En het feit dat je nu weet dat keuzes uiteindelijk irrelevant zijn, neemt het plezier gewoon weg...
Geplaatst op 2021-05-20 11:46:35
Je moet het in feite spelen voor de immersie van de eerste 2 games. 3 was zeker niet slecht en de "extra eindes" die ze toegevoegd hadden als een soort directors cut ten tijde van de release van het laatste deel, heeft de pijn niet doen verzachten. Ik heb de eerste 2 games kapot gespeeld maar de afsluiter was er aan voor de moeite. Je moet in feite als leek aan de reeks beginnen om het ten volle te appreciëren
Geplaatst op 2021-05-20 12:31:01
Het probleem zat hem inderdaad ook niet zozeer met die eindes (hoewel die ook wel erg low budget leken te zijn). Maar dat beslissingen waar een speler in eerdere games echt zijn hoofd over moest breken, uiteindelijk niets meer veranderen dan één regel dialoog in ME3....
Je zou inderdaad niet mogen weten dat je acties niets voorstellen, dan kan je er waarschijnlijk wel nog van genieten.
Geplaatst op 2021-05-20 14:18:14
maar veel van die keuzes maken wel grote verschillen binnen het spel. ik begrijp ook niet waarom mensen daar nog steeds zo hard over klagen, je kan toch echt niet verwachten dat er 100 verschillende eindes zijn die rekening houden met iedere keuze die je hebt gemaakt.
het is al extreem moeilijk om het tot een goed einde te brengen in 1 game dus waarom zou het dan lukken in drie. speel de games, geniet ervan en kies op het eind tussen rood, groen, blauw
Geplaatst op 2021-05-20 15:49:54
Ik volg dit standpunt.
It’s about the voyage, not the destination.
Geplaatst op 2021-05-21 07:04:30
Er is volgens mij maar 1 DLC die er niet bij zit en dat is Pinnacle Station omdat de broncode corrupt geraakt was. Op zich niet zo'n gemis want kwa verhaal voegde dat niet echt iets toe.
Geplaatst op 2021-05-20 13:14:07
Ik ga hem ook niet kopen. ME3 heeft het dusdanig verpest voor me. Je doet je uiterste best om iedereen te laten overleven in 2. Probeert verschillende rassen te verzoenen over de hele trilogie. Bouwt goede relaties op met je collega's. En het enige wat dat tot gevolg heeft is dat je een iets hoger getal hebt voor je legers. En je dus nog steeds moet kiezen uit drie kleuren. Fuck that.
Geplaatst op 2021-05-21 14:10:13