REVIEW | MotoGP 21 voert het realisme op
Racegames zijn er in alle maten en gewichten, gaande van het pure arcadeplezier tot de echte sims. Die laatste categorie is niet voor iedereen en dat geldt ook zo voor MotoGP 21. Dat is geen zware simulatiegame, maar het neigt wel naar het realisme en met razendsnelle motoren worden fouten nog sneller afgestraft.
Dat is ook een beetje de vloek en de zegen van MotoGP 21. Wie echt van de sport houdt en ook moeite wil doen om tijd te investeren in het onder de knie krijgen van het rijden met zo’n raket op twee wielen, die zal veel plezier beleven aan de game.
MotoGP 21 bevat immers alle piloten en motoren uit de MotoGP, Moto2, Moto3, Red Bull MotoGP Rookies Cup en de MotoE. Daarnaast zijn er nog eens meer dan veertig motorijders en motoren uit het verleden van de sport. Al die bolides kan je testen op de twintig officiële tracks uit de MotoGP. Meer dan genoeg dus om de fan aan de praat te houden.
Het grootste deel van je tijd spendeer je in principe in de career mode, waar je als racer/manager van een team aan de slag gaat. Ontwikkelaar Milestone kiest hier voor het geijkte pad. Je verdient geld en punten door goed te presteren in races, waardoor je je team verder kan uitbouwen om zo uiteindelijk hopelijk tot wereldkampioen in de MotoGP gekroond te worden. Je verbetert je motor, haalt nieuwe staff binnen en je kan zelfs een Junior Team oprichten, dat rondjes rijdt in een lagere klasse.
Bij de start van je carrière kan je er voor kiezen om met een bekend team aan de slag te gaan of een eigen team op te richten. Echt veel verschil maakt dat niet, buiten dat je bij een nieuw team meer controle hebt over het uiterlijk van je motor en je racepak. Je kan ook kiezen in welke categorie je van start gaat. Begin je in de Moto3 of Moto2, of kies je er voor om je meteen met de grote jongens te meten in de MotoGP.
Op vlak van gameplay is de basis natuurlijk hetzelfde gebleven, want racen met een moto is de voorbije jaren natuurlijk niet plots helemaal anders geworden. Dat wil niet zeggen dat Milestone geen veranderingen heeft doorgevoerd. Om het realisme verder op te drijven zal je nu bijvoorbeeld je motor zelf moeten oprapen wanneer je crasht. Respawns zijn dus verdwenen, wat best een ingenieus systeem is om je ook na een crash betrokken te houden bij de race. Natuurlijk heeft MotoGP 21 ook een rewind-systeem, maar daarbij kies je zelf of je dat al dan niet gebruikt.
Kijk trouwens uit dat je de regels niet overtreedt tijdens een race, want de game bevat nu ook de ‘Long Lap Penalty’, waarbij je een extra lange ronde moet afleggen en je dus ook weer wat tijd verliest. Niet handig als het er om spant om de overwinning binnen te halen.
Ook op de motor is het realisme opgeschroefd, want je zal nu ook rekening moeten houden met de temperatuur van je remmen. Te warm of te koud en de prestaties zullen er onder lijden, wat je dan uiteindelijk weer snelheid zal kosten. Niet enkel tijdens de race, maar ook voor de race moet je rekening houden met je remmen. Kies je de verkeerde set, dan mag je er zeker van zijn dat je de temperatuur niet op niveau krijgt.
Visueel maakt MotoGP 21 natuurlijk ook een mooie sprong, aangezien dit de eerste versie in de reeks is die de sprong maakt naar PS5 en Xbox Series X|S. Dat wil zeggen dat je de game nu in 4K kan spelen, dat de belichting verbeterd is en vooral dat de laadtijden bijzonder kort zijn geworden. Het moet gezegd, MotoGP 21 ziet er dan ook heel strak uit. De tracks zijn mooi afgewerkt, de motoren zien er bijzonder realistisch uit en het geluid klinkt ook heel goed. Al blijven we wel met een probleem kampen dat we eerder ook al hadden. De ideale racelijn, die zeker in het begin toch echt wel van pas komt, is soms bijzonder moeilijk zichtbaar. Je kan ook de kleur niet aanpassen, waardoor je echt wel moet turen naar je scherm om ze te zien. Niet het grootste probleem, maar toch jammer.
Dat gebrek aan customisation komt soms ook in de gameplay terug. Je kan immers een aantal assists aan en uit zetten, maar je kan vrijwel nooit kiezen voor een bepaald niveau. Zo kan je brake assist aan of uit zetten. Staat hij aan, dan remt de moto bijna vanzelf, terwijl je plots geen enkele hulp meer krijgt wanneer je het uit zet. Een tussenoplossing had hier nog wel fijn geweest.
Tot slot nog even een kort stukje over de DualSense, die op de PS5 toch een beetje een extra pigment toevoegt. De feedback die je krijgt van de track voelt realistisch aan en de responsive triggers geven toch meer het gevoel dat je echt met een zware motor op pad bent, waarbij je wel wat moeite moet doen om de gashendel in te duwen of op de rem te trappen.
MotoGP 21 doet niets wereldschokkends in het genre, maar voegt hier en daar wel weer een extra laagje realisme toe. Zowel op vlak van gameplay als visuele getrouwheid is dit weer een stap vooruit voor de reeks. Jammer genoeg dat de instellingen op vlak van assists nogal beperkt zijn, waardoor het soms moeilijk is het juiste evenwicht te vinden.
- Meer realisme
- Visueel sterk
- Weinig opties bij assists