REVIEW | Outriders valt al snel in herhaling
Na enig uitstel is het eindelijk zover en konden we aan de slag met de nieuwste game van Ontwikkelaar People Can Fly: Outriders. De studio is natuurlijk vooral bekend voor BulletStorm dat in 2011 het levenslicht zag en probeert ons nu opnieuw warm te maken met een stevige shooter.
Outriders bevindt zich in het RPG shooter-genre waar je het eigenlijk een beetje kan vergelijken met bijvoorbeeld Destiny en Gears of War. De titel bevat een campaign, waar je in de huid kruipt van de laatste Outrider die de mensheid moet redden op de gevaarlijke planeet Enoch. De aarde is namelijk vernietigd en je zat op het laatste schip dat koers zette naar deze planeet, waar de mensheid van plan is opnieuw op te bouwen. Spijtig genoeg loopt niet alles van een leien dakje en moet je de redder in nood spelen waar je samen met een kleine groep op avontuur gaat. De planeet heeft namelijk een mysterious fenomeen dat de anomaly wordt benoemd en dat voor heel wat problemen zorgt.
Het verhaal in de campaign is spijtig genoeg maar mager. Het trekt je nooit volledig met zich mee en met de personages vorm je nooit echt een band. Elke keer een naam gedropt werd, moesten we echt nadenken over wie het weer ging. We hadden ook de indruk dat het soms van de hak op de tak sprong. De cutscenes hielpen daar ook niet bij, want er waren meerdere momenten dat de cinematische cutscene sprong naar een in-game cutscene en we helemaal geen idee hadden wat er aan de hand was. Het leek wel alsof we een paar cutscenes hadden overgeslagen. De verschillende quests die het verhaal aan elkaar lijmen, zijn ook niet echt merkwaardig. Je gaat van open ruimte naar open ruimte, waar je dan telkens een aantal vijanden of paar golven aan vijanden moet verslaan. Op het einde wacht je dan een eindbaas of een sleutel die je moet oppikken om de volgende ruimte te openen. Dat wordt telkens herhaald, wat zeer snel gaat vervelen.
Aan het begin van de game krijg je de mogelijkheid om je personage samen te stellen, met name dan op vlak van het uiterlijk en de naam die je gaat gebruiken. Na enkele quests die je de verschillende aspecten van het spel aanleren, kom je tot een belangrijk punt. Je moet namelijk een keuze maken uit vier verschillende klassen. Zo heb je technomancer, pyromancer, trickster en de devastator. Wij gingen voor de technomancer die ons toelaat de anomaly te manipuleren en constructs op te roepen. Elke klasse heeft zo zijn eigen vaardigheden en unieke skills die je kan gebruiken. Let wel goed op wanneer je een keuze maakt, want je hangt er voor eeuwig aan vast. Al kan je natuurlijk nog altijd opnieuw beginnen met een nieuw personage. Naarmate je stijgt in level krijg je toegang tot nieuwe skills, maar je kan telkens slechts drie skills op een moment actief hebben op je action bar.
Per quest die je weet te voltooien, krijg je ervaringspunten. Hiermee stijgt je rang voor de klasse, maar je krijgt ook skill points die je kan spenderen in de skill tree. Hier kan je je personage verder uitbouwen in drie specifieke categorieën, maar je kan eenvoudig van de ene naar de andere springen. Je komt uiteraard enkele vijanden tegen op je avontuur en om je hier tegen te beschermen, krijg je toegang tot enkele wapens, maar ook uitrustig die je betere bescherming biedt. De verschillende wapens en armour hebben een specifiek level en stats. Een belangrijk deel van Outriders is dus vergelijken of je nieuwe gear beter is dan hetgeen je nu gebruikt. Nieuwe items verkrijg je via quests, gedode vijanden of lootkistjes die je terugvindt in de spelwereld.
Het leuke aan de wapens is dat je deze ook kan voorzien van extra's. Elk wapen heeft drie verschillende tiers en per tier kan je een mod toevoegen aan het wapen. Hoe hoger de tier, des te beter de mod uiteraard is. Zo kan je bijvoorbeeld toevoegen dat een critical hit geen ammo wegneemt of dat je bij het doden van een vijand andere vijanden rondom hem in brand steekt. Die mods lijken een leuk klein extraatje, maar zorgen er voor dat iedereen een unieke build kan uitbouwen. Verder kan je spelen met de attributes, maar kan je ook de stats verhogen en zelfs de zeldzaamheid verbeteren. Voor deze laatste zaken heb je uiteraard currency nodig. Voor de zeldzaamheid is dat Titanium, maar voor de andere is dat een mix van onder andere iron of shards. Al deze zaken kan je eenvoudig verkrijgen door in de wereld rond te kijken en vijanden te verslaan. Meer unieke en sterkere vijanden droppen uiteraard iets meer resources.
Qua end game krijgen we de expeditions voorgeschoteld. Hier vecht je je een weg doorheen een paar golven aan vijanden in een specifieke locatie. Die zijn iets steviger en helpen mee om je tier omhoog te krikken. Je hebt namelijk een laatste expeditie waar je de finale baas moet verslaan, maar hiervoor heb je een bepaalde tier nodig en resources. Deze resources vind je terug in de drop pod die staat aan het einde van de expedition. De drop pods bieden je ook betere gear aan. We hebben dit solo geprobeerd, maar merken dat hier het toch eenvoudiger gaat als je wat extra hulp krijgt via de co-op. Outriders bevat namelijk een co-op waar je in duo of trio de campaign of expeditions kan doorlopen. Dit kan je met vrienden doen of met random mensen vanop op het internet.
Grafisch ziet de titel er nu niet bepaald hoogstaand uit. De omgevingen ogen wel uniek en bieden veel afwisseling. Plusje op dat vlak, maar de performance was niet altijd al te goed. We hadden last van stutter en terwijl we dachten dat dit lag aan het feit dat we op de hoogste settings speelden, ondervonden we dit ook bij een lagere setting. Cutscenes zien er ok uit, maar ook heb je her en der bugs die bovenkomen. Zo hadden we bij de laatste cutscenes dat het geluid niet in sync was.
Kort na de release van de game hadden ook wij last om Outriders te spelen, omdat de servers niet altijd bereikbaar waren en Outriders is nu eenmaal een titel waarbij je altijd online moet zijn. Naarmate de dagen vorderden werd dit wel beter, maar echt stabiel was het nooit. Zo werden we ook een aantal keren in het midden van een quest uit de game gesmeten. Daarnaast waren er ook een aantal crashen, waardoor we natuurlijk ook opnieuw konden beginnen. De gewoonlijke bugs waren uiteraard ook nog aanwezig, waar bijvoorbeeld sommige zaken niet werden getriggerd of de hub die zaken miste. De gameplay zit wel snor, maar op de hogere levels krijgen we flashbacks naar de bullet sponge vijanden vanuit The Division, alleen is het hier soms nog erger. De titel bevat een coversysteem zoals in Gears of War, maar om je health terug te krijgen, moet je schade doen en dus uit cover komen. Echt bijzonder nuttig is dat coversysteem dus niet.
Met veel zin gingen we aan de slag met Outriders, maar al snel kregen we het gevoel dat er toch wat meer werk nodig is om het volledig op punt te brengen. De gameplay zit goed, maar aan al de rest is er toch nog wel wat werk nodig. De repetitieve quests in de campaign zijn nu niet meteen iets dat men kan oplossen. De bugs kunnen natuurlijk wel aangepakt worden, dus hopelijk volgen er snel wat patches.
- Klasses en skill tree
- Wapens
- Server stabiliteit
- Repetitieve quests
- Bullet sponge vijanden
Ben ik blij dat ik die niet bij release gekocht heb en als ik het zo zie, kan ik deze evengoed aan mij voorbij laten gaan. SE zal echt eens moeten gaan nadenken over hun games as a service model want Avengers is dit de tweede bal die ze mis slaan.
Geplaatst op 2021-04-12 13:43:02
deze score is in feite van de pot gerukt.
dat het verhaal verre van "wauw" is, akkoord.
de launch had te kampen met wat server issues
maar inmiddels met 71 uur op de teller kan ik alleen maar zeggen dat dit een behoorlijk uitdagende game is.
eindelijk een shooter waar een deftige end game in zit, de main story speel je in feite door om zo snel mogelijk richting "expeditions" te kunnen gaan.
qua "moeilijkheidsgraad" hebben ze een schot in de roos, van T1 - T15 is elk level een immense moeilijkheidsgraad hoger. wat heb je immers aan een shooter waar je godlike modus doorheen vlamt ....
alvorens je solo expeditions kan gaan doen op laat ons zeggen > T10 ... good luck
zéker omdat je "loot" de hoogste dropkans heeft wanneer je "gold" haalt, m.a.w binnen x-aantal minuten de expedition clearen.
dus je bent toch snel genoodzaakt om dat met meerdere mensen te spelen.
elke class heeft z'n eigen toegevoegde waarde, en de herspeelbaarheid factor is enorm. elke klasse is enorm fijn om spelen, de builds die je maakt veranderen constant ( een beetje zoals Diablo ) adhv je gear / skill set
ga je voor T15, speed clear ...
graphics zitten echt wel goed, ik vergelijk het met de laatste Doom maar dan een tikkeltje minder.
maar laat ons eerlijk zijn, door de hectische non - stop actie heb je bitter weinig tijd om te kijken naar details. speel dit op 2564x1440 ( want geloof mij, dit wel je echt op 120+ framerate spelen....)
ziet er echt goed uit .
is er nog ruimte ter verbetering ? ja -> matchmaking bv... maar zoals ik al zei +70 uur, met 1 char, ...
en als je twijfelt ... speel de demo
hoe lang is het in godsnaam geleden dat je nog eens een (deftige) demo hebt gekregen , waar je char/gear enz over kan dragen als je het koopt.
ik stond ook eerst sceptisch tov de game, tot de moment dat ik het zelf eens gespeeld had
dus als ik comments zie zoals greyfox hieronder/boven -> ... tja....
als gamer zou je ondertss wel moeten weten dat je niet alles per direct moet geloven wat reviewers schrijven en je best afgaat op je eigen ervaring.
anyway, wie het niet eens probeert , jammer :) gemiste kans ;) wacht dan maar op een review met +95 , insta buy ( genre van cyberpunk en kom dan massaal allemaal klagen .... :D
Geplaatst op 2021-04-14 20:17:51