REVIEW | Monster Hunter Rise kan fans uren bekoren
In 2018 zorgde Monster Hunter: World er voor dat de franchise de sprong naar het consolelandschap maakte. Het spel werd ontzettend goed onthaald en kreeg er zelfs een heuse uitbreiding in de vorm van Monster Hunter World: Iceborne bij. Het spreekt voor zich dat Capcom de roots van de franchise niet vergeet, met name de portable consoles. De populariteit van de franchise was destijds in Japan vooral te danken aan het feit dat de PSP en Nintendo 3DS erg populair waren. Met Monster Hunter Rise zorgt Capcom nu voor een geheel unieke en nieuwe Monster Hunter op de Nintendo Switch (en later dit jaar ook de pc). Weet Rise even grote stappen vooruit te zetten zoals World dat deed of moeten we ditmaal toch een dinosaurusstap terug zetten?
De opzet achter een Monster Hunter game zal voor de meesten onder ons niets nieuw zijn. Als beginnende hunter beschik je over een basiswapen en armor, maar gaandeweg zal het verslaan van monsters heel wat materialen opleveren zodat je steeds meer visueel indrukwekkende wapens en armor kan craften. De invulling en aaneenschakeling van quests gebeurt aan de hand van een verhaal, dat op zich niet spectaculair is, maar voor de singleplayers onder ons toch net iets meer coherentie aan het geheel weet aan te geven. In Rise zal je het mysterie van "The Calamity" moeten ontrafelen door tal van monsters te verslaan en opdrachten voor dorpsbewoners uit te voeren.
Vanuit een centrale hub vertrek je steeds op monsterjacht in diverse thematische maps. In tegenstelling tot de vorige draagbare titels, volgt Rise het principe van World, met vrij ruime en uitgestrekte maps zonder enige onderbrekingen en laadtijden als gevolg (zelfs de initiële laadtijd van map naar hub duurt maar een 10-15 seconden). Dit komt zeker de immersie en algemene gameplay ten goede, want het geheel voelt een pak sfeervoller en vlotter aan. Die vlotheid heeft het spel ook qua game design aan twee volledig nieuwe toevoegingen te danken.
Allereerst zullen we op onze hunts niet alleen vergezeld worden door onze Palico (een katachtige die dapper mee strijdt of objecten op een map helpt te verzamelen), maar nu ook door een Palamute. Deze hondachtige wezens gooien zich niet alleen mee in de strijd, je kan ook op hun rug kruipen en zo zorgen ze dus voor ontzettend snelle verplaatsingsmogelijkheden op de map. Ten tweede heeft Capcom Wirebugs geïntroduceerd. Met deze insecten beschik je over de mogelijkheid om je zowel horizontaal als verticaal vlot te verplaatsen. Bovendien kan je de wirebugs ook implementeren in je gevechtsstrategie tegen de monsters, daar ze ook voor een aantal wapenspecifieke attacks kunnen zorgen.
Daarnaast geven wirebugs je de mogelijkheid om in het midden van de lucht te herstellen van een vijandelijke aanval, wat een wel erg krachtige manier van ontwijken oplevert. In ieder geval zorgen deze twee toevoegingen voor een Monster Hunter game die zeer vlot speelt en nog vlotter te navigeren en ontdekken valt, zonder ook maar in te boeten op de immersie of de gekende concepten uit eerdere games. Wel zorgen zaken als deze ervoor dat voor nieuwkomers een Monster Hunter game nog iets complexer wordt, want het blijft nog wel steeds een grote uitdaging om alle systemen in het spel te leren kennen en op termijn het bos door de bomen te leren zien.
Qua wapens zit je weer met de oude bekenden, daar de Wirebugs op zich al voor een stevige uitbreiding van het soort en aantal moves zorgt. Het betreft een 14-tal wapens gaande van Greatsword tot Hunting Horn, die weer net wat anders gebalanceerd zijn dan diens voorgangers, al zullen spelers van World zich wel grotendeels in de gameplay mechanics van de wapens kunnen vinden.
Magnamalo is een nieuw monster dat tevens het flagship van deze titel is en dus een stevige uitdaging weet te bieden, samen met nog een paar andere opmerkelijke monsters, zoals Aknosom die van gedaante kan veranderen. Een mix van een handvol nieuwe monsters en heel wat oude bekenden is dus van de partij.
Opvallend genoeg weet Monster Hunter Rise ook voor een paar unicums te zorgen. Op consoles werd Monster Hunter: World nog steeds op de stokoude maar oersterke MT Framework Engine gebouwd. Intussen zijn de nieuwe games van Capcom (denk aan Resident Evil 7) hoofdzakelijk gebouwd met een waardige opvolger, de RE Engine. Het is dan ook deze engine en ontwikkelomgeving die ditmaal Monster Hunter Rise op ons Switch scherm weet te toveren, wat voor de handheld tevens een eerste serieuze beproeving met deze engine is.
Gelukkig weet Capcom als geen ander de handheld te bemeesteren en de engine perfect op diens sterke en zwakke punten af te stemmen. Rise weet aan een ontzettend solide en stabiele framerate van 30fps te draaien, wat veel beter is dan de wispelturige 30-40fps ervaring van vorige 3DS-games en ook bepaalde consoleversies van World. Ook oogt de game ontzettend scherp, al blijft de resolutie in handheld modus rond de 540p en in tv modus rond de 720p steken. De scherpte heeft het vooral te danken aan het feit dat er geen anti-aliasing aanwezig is, maar dit brengt als keerzijde wel met zich mee dat het beeld en bepaalde objecten in de verte er soms net iets "korreliger" uit zullen zien.
Desalniettemin waren we ontzettend aangenaam verrast door het eindresultaat. De sfeervolle nieuwe hub village ziet er prachtig uit en is in een sfeervol Japans thema aangekleed. De kerselaars in bloesem, de charmerende personages die het dorpje bezetten en de prachtige vistas maken van Kamura village een erg warme thuisbasis. De maps zijn compact, maar zeer open en sfeervol, waardoor het verkennen ervan erg aangenaam is en je steeds wel wat nieuwe vistas en mooie locaties kan spotten. Denk bijvoorbeeld aan oude Aziatische ruïnes, moerassen, bevroren eilanden, een smeulend vulkaangebied en veel meer. Ook qua themasongs zit het zowel voor de hub als monster encounters meer dan goed.
Monster Hunter: World kende stevige post-launch content support, waardoor het op momenten ook een beetje als een soort van game as a service light aanvoelde. De handheld games wisten steeds zo goed als volledige ervaringen met zich mee te brengen, alwaar een aantal kleine updates op termijn wat cosmetische items en dergelijke wist toe te voegen. Rise gaat blijkbaar voor een soort van middenweg, want er staan ons al zeker twee grotere updates te wachten.
De eerste grote update in april zal naast een paar oude bekenden ook een volledig nieuw monster, Chameleos, introduceren. Meer Hunter Ranks zullen ook van de partij zijn. Nadien volgt ook nog zeker een tweede grote update, waarmee wederom een aantal monsters zullen toegevoegd worden en het hoofdverhaal van een volledig einde voorzien wordt.
Monster Hunter Rise is weer een prima nieuwe toevoeging in de franchise en zeker de moeite waard om te spelen. De nieuwe toevoegingen zoals de Palamute en Wirebugs zorgen ervoor dat het spel vlotter en sneller dan ooit tevoren wegspeelt. Alleen of met vrienden zal je wederom tientallen uren op jacht kunnen gaan en een heuse uitdaging voorgeschoteld krijgen.
- Het beste van draagbaar en console
- Audiovisuele presentatie
- Veel diepgang en uitdaging
- Hele boterham voor nieuwkomers
demo een tijd gespeeld, paar opmerkingen
- die wirebugs ben ik nog niet goed me weg, zeker in combat nog niet. maar swoit, was ook helemaal nieuw in MHW, dus we zullen er wel aan wennen zeker
- Hunting horn is heeel simpel gemaakt, als HH main in World, waar het strategisch opstellen en spelen van songs terwijl je ook nog eens een flinke uppercut uitdeelt, is wat verdwenen, jammer imo
Geplaatst op 2021-03-25 11:37:33
leuke review maar ik zit met een paar onbeantwoorde vragen: Is het co-op gedeelte weeral zo'n aparte ruimte met lange laadtijden waar je niet bij de crafters kan komen?
Zitten er nog steeds van die tempobrekende quests in zoals het dragen van eieren en het willekeurig verzamelen van tracks tot de bar gevuld is om de actuele storyquest beschikbaar te maken?
Zitten er weer van die saaie on-rails quests in zoals de Zorah Magdaros met het tergend traag laden van kanonnen en zo?
Geplaatst op 2021-03-29 11:36:48
Over het co-op gedeelte kan ik me nog niet uitspreken, maar tot zover ik weet heb je alle crafters en merchants, quests etc ter beschikking in 'the gathering hub'. Het dragen van eieren zit er nog in, maar door het gebruik van wirebugs etc voelt alles een stuk sneller aan. Ik ben best impressed door de loading times. Alles gaat best heel snel, helemaal nog geen probleem tegengekomen op dit vlak.
Geplaatst op 2021-04-10 12:20:18