A-Train: All Aboard! Tourism
De A-Train franchise van de Japanse uitgeverij Artdink bestaat al sinds het jaar 1985. De spellen zijn dus al ouder dan bekende figuren als Sonic en Link. De reeks is in Europa vrij onbekend en doet met deze nieuwe telg een poging om ook hier door te breken. Je moet wel iets goed doen om na al die tijd nog altijd nieuwe games uit te brengen en dus liggen onze verwachtingen van A-Train: All Aboard! Tourism redelijk hoog.
In A-Train: All Aboard! Tourism sta je aan het roer van een groot transportbedrijf. Het is jouw job om kleine, geïsoleerde dorpjes met elkaar te verbinden via snelwegen en spoorwegen. Enkel zo kunnen de dorpen uitgroeien tot drukke steden. De groei van de stad behoort dus ook tot je bevoegdheden. Het hele management systeem is vrij ingewikkeld. Er zijn zoveel mogelijkheden en cijfers om rekening mee te houden dat je al snel het overzicht dreigt te verliezen. Transportatie is niet je enige zorg. Je moet voortdurend rekening houden met afgesloten leningen, belastingen, de tevredenheid van je personeel, de aandelenmarkt, lokale besturen, reclamecampagnes, aandeelhouders en tal van andere zaken.
Het grote aantal opties zorgt er voor dat je een situatie op verschillende manieren kunt aanpakken. Al zal het wel even duren voordat je het bos door de bomen kunt zien. Het spel schotelt je tal van scenario's voor die plaatsvinden in andere jaartallen en locaties. Zo zul je in het ene scenario zoveel mogelijk fans naar een honkbalteam moeten vervoeren in de jaren zestig, terwijl je in het scenario daarop weer zo snel mogelijk een hogesnelheidstrein moet bouwen in de jaren negentig. Je zult dus telkens opnieuw moeten uitdokteren hoe je transportsysteem er zal uitzien en met welke beschikbare middelen je dit gaat opzetten. Eens de missie voltooid is, kun je blijven doorspelen op dezelfde plek of naar het volgende scenario gaan. Een leuke optie voor wie alles tot in de puntjes wil laten functioneren alvorens verder te gaan.
De ontwikkelaar had beter zelf even de tijd genomen om alles tot in de puntjes uit te werken, want de vele informatieve schermen en menu’s zijn een rommeltje. De vele cijfers worden te complex in beeld gebracht en alles voelt druk aan. Door de vele schermen kan een zeer eenvoudige opdracht al enkele minuten in beslag nemen. Dit werkt dan weer fouten in de hand waardoor je geld en tijd verliest. De tutorials overlopen een belangrijk deel van de gameplay, maar doen dit in een razendsnel tempo waardoor je je na de tutorial alsnog verloren voelt. Erg vermoeiend allemaal.
Wie niet genoeg heeft van de campaign, kan altijd zelf scenario’s maken in de editor. Je kunt kiezen uit een berg opties, regels en beperkingen om jezelf op te leggen. Je kunt zelfs een heus verhaal uitschrijven met de personages uit de campaign. Deze missies kun je vervolgens online delen met andere spelers. Hierdoor is er eigenlijk een onbeperkt aantal missies voorhanden, wat de speelduur sterk bevordert. Helaas moet je flink wat geduld uitoefenen om een degelijke missie samen te stellen. Ook hier is de interface verre van gebruiksvriendelijk.
De map van A-Train: All Aboard! Tourism is rijkelijk gevuld met tal van unieke gebouwen en versieringen. In de lente staan alle bomen in bloei en er zijn tal van kermisattracties, sportvelden en standbeelden om te bezichtigen. Er is duidelijk nagedacht over het uiterlijk van de steden en je kunt zelfs inzoomen om alles van dichtbij te bekijken. Transportmiddelen zijn volledig aan te passen naar eigen smaak. Wil je een blauwe trein met groene wagons en stickers van hartjes en bloemetjes op de zijkant? Dan kun je dat gewoon zo ontwerpen. Maar we moeten eerlijk zijn. Met zoveel mogelijkheden en een ruim aanbod aan bezienswaardigheden, zou je ook mooie graphics verwachten. Helaas is dit niet het geval en zijn de textures van lage kwaliteit. Vooral bij het inzoomen kun je de pixels gewoon tellen. Dit zou mogelijk beter werken als men zou kiezen voor een cartooneske stijl in plaats van het huidige, meer realistische uiterlijk.
A-Train: All Aboard! Tourism zou een fantastische managementgame kunnen zijn. Helaas rijdt deze trein zichzelf vast door middel van een slechte en veel te complexe interface. Grafisch is de game ondermaats. Wie zich hier toch kan overzetten, mag een onuitputbare bron aan scenario's verwachten die oplosbaar zijn op tal van verschillende manieren.
- Extreem veel mogelijkheden
- Oneindig veel scenario's
- Onoverzichtelijke interface
- Ondermaatse graphics