REVIEW | Sizeable is puzzelplezier in klein formaat
Puzzelgames zijn er in alle kleuren en vormen. Het aanbod is overweldigend en dus is het geen sinecure om een unieke puzzelgame te maken die in het oog springt. Het concept moet de speler zodanig aanspreken dat hij of zij met plezier urenlang de uitdaging wil aangaan. De Belgische ontwikkelaar Sander Ambroos en uitgeverij Business Goose Studios komen met Sizeable, een spel waarin je de grootte van objecten kunt manipuleren.
De puzzels van Sizeable bestaan uit kleine lapjes grond die volgestopt zijn met ornamenten, geheimen en unieke gameplay elementen. Samen vormen ze interactieve diorama’s die bijvoorbeeld kunnen plaatsvinden op het strand, rond een spookhuis of in een pretpark. Door voorwerpen groter of kleiner te maken kun je op zoek gaan naar drie pilaren. Eens je deze hebt gevonden en op de juiste plek hebt gezet, is de puzzel ten einde.
Sizeable heeft geen groot overkoepelend verhaal, maar elk level heeft heel wat te vertellen. Voorwerpen kunnen werkelijk overal verstopt zijn en kunnen dus bijvoorbeeld uit de takken van een boom vallen wanneer je deze laat krimpen. Zo kun je onder andere een batterij vinden die je kunt gebruiken om elektrische apparaten op te starten. Het is een simpel gegeven dat meer diepgang bevat dan je oorspronkelijk zou denken. Als je de maan laat krimpen, zal het eb worden en kun je zien wat er zich onder het water schuilhoudt. We gaan niet teveel prijsgeven van wat je allemaal kunt manipuleren, maar de gameplay vormt een constante zoektocht naar voorwerpen die elkaar beïnvloeden.
Het spel doet in die zin denken aan Captain Toad: Treasure Tracker, waarbij de kleine aardkluit op je scherm heel wat verstopte elementen kan prijsgeven. In totaal zijn er drie mysteries om op te lossen in elk van de 21 hoofdlevels. Naast de eerder gemelde drie pilaren is er ook steeds een kleine schildpad terug te vinden. Ten slotte moet je nog een level specifieke opdracht vervullen, zoals het correct aansluiten van een achtbaan in het pretpark. Dan zijn er ook nog de vier verborgen levels om te ontdekken. Het mag duidelijk zijn dat de in totaal 25 levels heel wat te bieden hebben.
Sizeable straalt een zekere rust uit. Tijdens het puzzelen word je begeleid door ontspannende klanken en er is geen tijdslimiet om het tempo op te drijven. Je hebt dus alle tijd van de wereld om de cartooneske werelden te ontdekken. Dat gezegd zijnde heb je geen zee van tijd nodig om de meeste puzzels op te lossen. Er zijn natuurlijk maar een beperkt aantal voorwerpen die je kunt manipuleren en dus kun je pittigere puzzels alsnog oplossen door gewoon alles eens te proberen. Hierdoor is Sizeable een vrij korte game, waarbij het einde opduikt net wanneer je op dreef bent.
De charme van Sizeable is onmiskenbaar. De schattige kleine diorama’s zijn tot het uiterste gevuld met interactieve objecten. Je weet nooit wat voor effect je handelingen zullen hebben, waardoor de puzzels vaak onverwachte wendingen aannemen. Jammer dat het spel al gedaan is wanneer je de smaak te pakken hebt. Toch is dit een aanrader voor elke puzzelfanaat.
- Veel te ontdekken
- Leuke grafische stijl
- Snel uitgespeeld