REVIEW | Repetitiviteit in Atelier Ryza 2: Lost Legends and the Secret Fairy
Square Enix is al sinds mensenheugenis heer en meester van de turn-based rollenspellen. Af en toe komt er echter een uitdager die dapper strijd levert voor een plaats op het podium. Koei Tecmo Games komt nu met Atelier Ryza 2: Lost Legends and the Secret Fairy. Het spel toont hoe rollenspellen niet altijd om wandelende brokken testosteron hoeven te draaien De wereld van Atelier Ryza 2 bevat kleurrijke omgevingen, fijne verhalen en voegt hier een complex en eigenhandig systeem aan toe.
Je kruipt in de huid van Ryza, een plattelandsmeisje van Kurken Island. Ze is in het bezit van een mysterieuze steen en gaat naar de grote stad om deze te laten onderzoeken. Ryza is een alchemist en kan voorwerpen maken uit de materialen in haar omgeving. Water, aarde, afval of insecten, het valt allemaal om te vormen naar bruikbare materialen. Hierdoor is ze een graag geziene gast in de de stad, omdat iedereen wel van haar diensten wil gebruikmaken. Nadat ze enkele oude vrienden heeft opgezocht, gaat ze aan de slag in haar atelier. Deze thuisbasis kun je doorheen het spel upgraden en naar je hand zetten.
Het clichématige verhaal haalt verschillende plotpunten uit tal van bekende anime reeksen. Ryza mag als jong meisje haar eigen levensweg uitstippelen en zal doorheen het spel groeien als persoon. De grote stad is bezaaid met personages die opkijken naar haar sterke karakter en jaloers zijn omdat ze in hun eigen jeugd niet dezelfde kansen hebben gehad. Klaudia, Tao en andere groepsleden hebben elks een eigen, goed opgebouwde persoonlijkheid die de gesprekken een goede flow geven. Terwijl Ryza de gewoontes van het stadsleven leert, moet ze oude mysteries oplossen door kerkers te verkennen en alles minutieus te noteren in haar dagboek. De meeste missies bestaan er in om bepaalde objecten te verzamelen, die Ryza daarna kan beïnvloeden met haar kennis van de alchemie.
Als alchemist zul je heel wat uren doorbrengen in je atelier om ingrediënten te mixen en geschikte wapens en voorwerpen te maken voor de opkomende missies. Het crafting systeem vormt de basis van het verhaal en elke missie vraagt om andere voorwerpen. Hoe meer objecten je creëert, hoe meer punten je krijgt. Met deze punten kun je je kennis van de alchemie opschroeven om krachtigere wapens en drankjes te maken. Naast je kennis, is ook de zuiverheid van de gebruikte ingrediënten van groot belang. Hoe beter je ingrediënten, hoe krachtiger het resultaat en hoe meer bonuseffecten er willekeurig worden toegewezen. Hierdoor is elk bruikbaar object persoonlijk en uniek. Om het spel niet te repetitief te maken, krijg je na verloop van tijd hulp van een slijmmonster genaamd Puni, die ingrediënten voor je kan gaan zoeken.
Er is geen enkele manier om het craftsysteem heen. Winkels in steden verkopen geen wapens of bruikbare objecten maar slechts de basismaterialen waarmee je deze kunt maken. Je kunt natuurlijk ook de wildernis intrekken om verborgen schatten te zoeken en monsters te verslaan, die op hun beurt grondstoffen laten vallen. In het begin van de game zul je niet elke grondstof kunnen oprapen en gebruiken, waardoor je later naar dezelfde plek dient terug te keren. Het zorgt ervoor dat de wereld groter aanvoelt dan hij daadwerkelijk is.
De wijde wereld is niet zonder gevaren en dus word je vrijwel steeds door enkele vrienden vergezeld. De actie is uiteraard turn-based en op een tijdlijn kun je haarfijn volgen wie er aan de beurt is. Door op het juiste moment bepaalde knoppen in te drukken, kun je een aanval versterken of met succes verdedigen. Je hebt de keuze om enkel Ryza te besturen, maar het is aanbevolen om controle te nemen over alle personages. Zodoende kun je optimaal gebruik maken van de verschillende speciale aanvallen en combinaties. Hoe langer een gevecht duurt, hoe uitgebreider je gecombineerde aanvallen worden en hoe meer schade ze aanrichten. Dit alles wordt vergezeld van mooie animaties waarbij de vuur-, water- en ijseffecten elkaar in snel tempo opvolgen. De gevechten hebben een vlot ritme, maar worden helaas al snel saai vanwege de repetitieve aard van het geheel. Helaas zul je flink wat moeten grinden om de strijd aan te gaan met de eindbazen.
Atelier Ryza 2 heeft een visueel mooie wereld om te verkennen. Al zwemmend, klimmend of slingerend loop je door open vlaktes, op zoek naar items en grondstoffen. Je wordt voortdurend bijgestaan door erg catchy liedjes, waar je gewoon vrolijk van wordt. Helaas is het te volgen pad erg rechtlijnig, zonder aanwezigheid van verborgen gangen of goed verstopte ruimtes. Als je toch een geheim pad vindt, dan vormt dit vrijwel altijd gewoon een kortere weg naar een locatie die je al eens hebt bezocht. Je moet veel te vaak teruggaan naar reeds bezochte plekken, wat de charme van de mooie wereld niet ten goede komt. Wat een genot zou moeten zijn om te verkennen, wordt al snel een zure verplichting.
Atelier Ryza 2: Lost Legends and the Secret Fairy is een erg gezellig spel om te spelen. Je speelt een missie, ontdekt persoonlijke dingen over je teamgenoten en na afloop ga je thuis een brouwsel maken dat je kunt gebruiken voor de volgende missie. Dit vaste patroon is een sterkte maar ook een zwakte, aangezien steeds hetzelfde doen al snel begint te vervelen. Men had het patroon wat vaker mogen doorbreken om de gameplay interessant te houden. Nu gaan vele goede elementen van het spel min of meer verloren, door een gebrek aan variatie. We kunnen Atelier Ryza 2: Lost Legends and the Secret Fairy aanraden voor fans van Japanse rollenspellen, maar enkel wanneer deze aan een lagere prijs beschikbaar is.
- Interessante personages
- Uitgebreid crafting systeem
- Catchy soundtrack
- Repetitieve gameplay
- Rechtlijnige wereld