REVIEW | Op wereldreis in Hitman 3
Ongeveer vijf jaar geleden werd de Hitman franchise in een nieuw jasje gestopt. Missies bevatten meer vrijheid dan ooit tevoren en dat betekende dus vooral meer unieke manieren om je slachtoffer om te brengen. Herspeelbaarheid werd het paradepaardje van de serie en dat is in Hitman 3 niet anders. In dit laatste deel van de World of Assassination trilogie poogt ontwikkelaar IO Interactive om de beste onderdelen van de franchise samen te brengen.
Het verhaal van Agent 47 neemt een dramatische wending wanneer hij samen met Lucas Grey wraak zoekt voor al het onrecht wat hen in de vorige games is aangedaan. Samen gaan ze op zoek naar de partners van de Providence om deze vervolgens met een kogel, vergif of een ontploffende golfbal (waarom ook niet) het zwijgen op te leggen. Het verhaal neemt je mee naar tal van unieke locaties zoals Dubai, Chongqing, Dartmoor en de Karpaten.
Het is meteen duidelijk dat Agent 47 doorheen de jaren beter is geworden in zijn job. In de eerste missie springt hij uit een vliegtuig om vervolgens met veel stijl te landen op een stelling van The Spectre, de hoogste wolkenkrabber ter wereld. Dit zorgt voor erg mooie beelden waarin je tussen de wolken lijkt te staan. Je kunt verschillende verdiepingen verkennen en alles is steeds gehuld in een overdaad van weelde. Grafisch is het een missie die je zeker zal bijblijven. De zon reflecteert prachtig in het glaswerk, luchtballonnen vliegen om het gebouw en dat gepaard met het grafische spektakel dat zich binnenshuis afspeelt zorgt voor een onvergetelijke combinatie.
Latere missies proberen deze grandeur te evenaren, maar slaan de bal nu en dan mis wat sfeerzetting betreft. Enkele van de missies voelen in Hitman 3 ook beknopter en meer rechtlijnig aan. Jammer, maar echter wel nodig om het verhaal vorm te geven en gescripte momenten neer te zetten. Er is gelukkig wel een goede balans tussen de open en gesloten missies, waardoor geen van beiden ooit begint te vervelen.
De gameplay van Hitman 3 is eigenlijk onveranderd. Dat is geen slechte zaak want de gameplay is eigenlijk altijd al redelijk goed geweest. Dit derde deel is zodanig versmolten met de voorgaande twee spellen, dat zelfs de interface en het startmenu helemaal gedeeld is. Wie één van de vorige twee Hitman spellen heeft geïnstalleerd, kan in het hoofdmenu tussen alle missies uit de reeks kiezen. Missies nemen vervolgens maar al te vaak hetzelfde patroon aan. Maak kennis met je omgeving, ga op zoek naar voorwerpen om mee te nemen of te manipuleren en hou jezelf gedeisd door regelmatig andere kledij aan te trekken. Het is een formule die inmiddels al twintig jaar succesvol blijft.
Er zijn wel enkele nieuwigheden aan het spel toegevoegd. Zoals eerder vermeld is herspeelbaarheid een belangrijke factor. Hitman 3 beloont je wanneer je deuren opent, bepaalde kamers bereikt of ladders gebruikt om bijvoorbeeld een raam te openen. Alle eerder gesloten ruimtes waar je toegang tot krijgt, blijven geopend wanneer je een missie nogmaals speelt. Dit verhoogt het tempo waardoor je sneller een missie opnieuw probeert te voltooien. Bepaalde ruimtes kun je openen door gebruik te maken van een nieuw gadget. Agent 47 heeft een camera bij die van op afstand deuren en vensters met een elektronisch slot kan openen. Ook sommige servers en data zijn van op afstand aanspreekbaar met dit gadget.
Tenslotte krijg je na elke voltooide missie een ranking en een speelstijl toegewezen. Je kunt bijvoorbeeld de ranking Apprentice Sniper of Expert Marksman krijgen. Wie echt een perfecte missie neerzet krijgt de Silent Assassin ranking. De vernieuwing in Hitman 3 is hierdoor echt toegespitst op completionists, gamers die graag alle beloningen en uitdagingen vrijspelen. Voor de wat meer casual gamer blijft het allemaal nogal beperkt.
Grafisch is Hitman 3 vrij indrukwekkend, maar er zijn toch nog wat bugs aanwezig die breken met de eerder realistische toon die het spel probeert te bereiken. Zo kom je nogal vaak dezelfde NPC’s tegen. Moest dit enkel het geval zijn wanneer er vele tientallen personages in beeld zijn, dan was dit te begrijpen. Echter komt dit ook voor als er maar vier figuren in een kamer zijn. Ragdoll effecten zijn niet altijd even krachtig. Wanneer je iemand langs achter probeert te wurgen, zal de persoon in kwestie eerst een klein sprongetje in de lucht maken, alvorens knock-out op de grond te gaan liggen. Het valt al bij al nog mee wat glitches betreft, maar na drie games die dezelfde engine en opbouw gebruiken, had dit toch verholpen mogen zijn.
Hitman 3 is een mooie afsluiter van de trilogie die alle goede elementen samenbrengt tot een krachtig geheel. De vernieuwingen zijn leuk, al zullen vooral echte completionists deze ten volle benutten. Herspeelbaarheid is de grootste troef en die wordt uitgespeeld met tal van uitdagingen, beloningen en rankings. Er zijn minder bugs aanwezig, maar er zijn hier en daar nog opvallende fouten, wat vooral aan de physics is te wijten. Dit mag de pret niet drukken, want Hitman 3 is zonder twijfel de beste game uit de franchise.
- Gedetailleerde maps
- Unieke moorden
- Veel herspeelbaarheid
- Vernieuwing is beperkt
- Bugs
Lol minimaal aantal bugs en de game wordt erop afgerekend terwijl andere games die onspeelbaar zijn en veel minder van kwaliteit tot nog 70 krijgen.
Geplaatst op 2021-01-21 22:20:31
PC versie gereviewed?
Geplaatst op 2021-01-28 18:31:16