REVIEW | Doom Eternal draait zoals je dat verwacht op Switch
De kans is groot dat als je deze recensie leest, je weet waar je aan begint met Doom Eternal. Indien niet, dan kan je nog altijd onze review van de originele release lezen. Deze helse snelle shooter werd in maart 2020 gelanceerd op pc en consoles en is net in al zijn bloederige glorie aangekomen op Nintendo Switch. Daarom gaan we in deze recensie niet al te diep in op de kritische analyse van de daadwerkelijke game. In plaats daarvan gaan we voornamelijk concentreren op hoe het speelt op Switch.
Doom Eternal is een direct vervolg op de reboot van 2016 en gaat verder waar we de hel op dat punt achterlieten. Meer hoef je eigenlijk niet te weten en tijdens de talloze tussenfilmpjes merk je al meteen dat storytelling niet de drijfveer is. Het tegenovergestelde kan worden gezegd van de actie, dat duidelijk de reden is om deze game aan te schaffen. Je wordt aangemoedigd om nooit stil te staan en op de verschillende vijanden te schieten met het wapen dat je tot je beschikking hebt en dat zijn er deze keer een meer.
Grafisch waren de pc- en consoleversies zeer mooi afgewerkt en al is de Switch veel minder krachtig, uiteindelijk slaagt ontwikkelaar Panic Button er weer in knap werk af te leveren en deze Doom Eternal te plaatsen naast andere 'onmogelijke ports' zoals de originele Doom, Wolfenstein 2 en Warframe.
Natuurlijk zijn er hoeken afgeknipt om de game op Switch te persen, wat een behoorlijk aanzienlijk minder capabel platform is dan pc en de andere consoles. Het is wat waziger, de resolutie, en vooral de textuurresolutie, heeft een hit gekregen en, misschien nog belangrijker, hij draait op 30 fps in plaats van boterzachte 60 fps.
We vonden het echter geen probleem en het had geen invloed op ons plezier. Het helpt natuurlijk dat het een vergrendelde 30 fps is. we kunnen ons maar één moment herinneren waarop de framerate daalde, en het was merkbaar omdat het zo zeldzaam is. De omgevingen zijn net zo adembenemend. De gigantische monsters van de hel die door het landschap dwalen en de dode overblijfselen van de oorlog zijn net zo indrukwekkend. In feite vertellen ze het verhaal veel beter dan alle vreselijke tussenfilmpjes. Sorry, ze zijn echt slecht.
Onze enige klacht over de Switch-port zijn de controls. De Joy-Cons zijn berucht verschrikkelijk als het om precisie gaat en we vonden het eigenlijk onmogelijk om comfortabele gevoeligheidsinstellingen te vinden. Het is een probleem dat we ook hadden met de originele Doom, en we hebben uiteindelijk een Pro Controller gebruikt, waarmee het probleem is opgelost. Het blijft wel vreemd dat we andere shooters wel zonder problemen emt Joy-Cons kunnen spelen.
Als je al een fan bent van Doom Eternal en weet waar je aan begint, is de Switch-versie een verdomd goede manier om het opnieuw te spelen. Het is misschien niet de beste manier, omdat je een merkbare daling van de visuele getrouwheid en een letterlijke halvering van de framerate moet accepteren, maar je krijgt de draagbaarheid van de Switch als een pluspunt. Speel wel gewoon met de Pro Controller en sla de tussenfilmpjes over voor de beste ervaring.
Panic Button heeft net als bij hun voorgaande ports de perfecte overzetting gemaakt om Doom Eternal op een heel speelbare manier op de Switch te krijgen. Als je de game nog niet gespeeld hebt of je de game draagbaar wilt spelen is deze port zeker de moeite.
- Prachtige port
- Draagbare Doom
- Tussenfilmpjes mindere kwaliteit
- Aangeraden met pro controller
Als je deze in handheld wilt spelen raad ik zeker gyro aiming aan, nu ja, je kunt het beter altijd gebruiken want het is zo goed
Geplaatst op 2020-12-24 12:41:58