REVIEW | Temtem kleurt je dag
Pokémon viert volgend jaar zijn vijfentwintigste verjaardag en dat zal zeker niet onopgemerkt voorbij gaan. De alom gekende games verschijnen al jaren exclusief op de consoles/handhelds van Nintendo en zijn nog steeds ongekend populair. In al die jaren is er al vaker geprobeerd een soortgelijke game uit te brengen op andere consoles en zelfs mobiele toestellen, maar dat was geen groot succes. Kan de game Temtem hier verandering in brengen?
Toen ontwikkelaar Crema enkele jaren terug via Kickstarter geld inzamelde voor een nieuwe creature catch game en daarbij reeds enkele beelden vrijgaf, waren de verwachtingen hooggespannen. Vooral de belofte dat de game naast pc ook zou verschijnen op console was een goede reden om het project te steunen. Ondertussen zit de game nog steeds in de Early Access fase en wordt er nog altijd gewerkt aan nieuwe toevoegingen. Nu de game ook is verschenen op één van de next-gen consoles, namelijk de PlayStation 5, leek het ons een goed moment om te kijken of deze kan opboksen tegen het jarenlange succes van Pokémon.
Dat we de vergelijking maken met één van Nintendo’s bekendste games is niet geheel onlogisch. Temtem bevat namelijk ontzettend veel elementen die (on)rechtstreeks een exacte kopie zijn van Pokémon. Niets is namelijk leuker dan het vangen, trainen en verzamelen van wezentjes die er schattig en stoer tegelijk uit kunnen zien. Temtem bevat uiteraard elementen die er toch voor zorgen dat de game zijn eigen stempel weet te drukken binnen het genre, maar de talloze gelijkenissen met Pokémon zijn onmiskenbaar.
Die gelijkenissen worden al meteen duidelijk bij het opstarten van de game en het begin van je avontuur. Ook hier start je namelijk in een klein, gezellig dorpje en moet je het laboratorium van de lokale professor bezoeken om een keuze te maken tussen drie Temtem waarmee je op avontuur wil vertrekken. Het voelt enigszins zeer bekend en vertrouwelijk aan, maar had met een eigen verhaal zich wat meer kunnen onderscheiden.
Jijzelf begint als een gloednieuwe Temtem-tamer wiens doel het is om de verschillende gyms te verslaan op de zes drijvende eilanden van de Airborne Archipelago. Op je avontuur word je echter geconfronteerd met de kwaadaardige organisatie, Clan Belsoto, wiens doel het is de eilanden met geweld over te nemen. Komt ook dit scenario je bekend voor? Goed nieuws, want er komen nog meer gelijkenissen aan.
De wereld waarin je rondreist bevat ook weer onmiskenbaar gelijkenissen met de Pokémon-games. Temtem kan je enkel vinden door doorheen het hoge gras te lopen en als je ervoor kiest een Temtem te vangen, moet je deze eerst verzwakken om het makkelijker te maken. Dat vangen van deze wezentjes gebeurt gelukkig niet in een bal, maar wel door middel van een soort virtuele kaart waarin je de wezentjes opsluit. (YuGiOh meets Pokémon)
Bepaalde dorpjes in de wereld van Temtem hebben een Temporium waar je je Temtem kan healen. Heb je meer dan zes Temtem gevangen? Dan worden deze automatisch verzonden naar een opslagruimte in het Temporium die je ook kan gebruiken om je team samen te stellen. In datzelfde gebouw is er ook telkens een klein winkeltje aanwezig waar je handige voorwerpen kan kopen om je avontuur verder te zetten.
Gelukkig zijn er ook elementen die Temtem onderscheiden van Pokémon. Zo is elk gevecht automatisch een dubbelgevecht, al gelden diezelfde regels niet altijd voor de tegenstander met slechts één Temtem. Je krijgt zelfs van dezelfde professor die je je eerste Temtem gaf ook een tweede wezen om mee te vechten. Dubbelgevechten zorgen ervoor dat je tactischer moet gaan spelen en dat is toch nog steeds een gebrek in Pokémon-games.
Daarnaast is de moeilijkheidsgraad van deze game een pak hoger. Dat merk je al vanaf het begin wanneer je Temtem nauwelijks drie gevechten overleven tegen wilde Temtem. Door te levelen wordt het iedere keer een stuk makkelijker om meerdere gevechten te overleven, maar naarmate je verder gaat in het verhaal zal je merken dat er toch een pak techniek en strategie bij komt kijken.
Uiteraard zijn er meer dan 100 nieuwe wezens om te leren kennen en dat zorgt enigszins voor hetzelfde gevoel als het net leren kennen van de 151 Pokémon in Red/Blue/Yellow. Opnieuw moet je leren welke types een bepaalde Temtem heeft om te bepalen welke aanval er nu net effectief is tegen je tegenstander. Super effective aanvallen zijn ook hier van de partij, maar een aanval missen of een critical hit toedienen kan niet.
Temtem bevat bovendien ook quests en side quests die aangegeven worden door een uitroepteken of een vraagteken en terug te vinden zijn in een side bar aan de rechterkant van je scherm. Deze variëren van het oplossen van puzzels tot het verzamelen van een bepaalde hoeveelheid items en zijn prima als tussendoortje om je mee te vermaken.
Niet onbelangrijk is de aanwezigheid van online co-op. Je kan de game dus spelen met een partner aan je zijde om samen doorheen het verhaal te gaan of je kan het tegen elkaar opnemen in een online PvP-gevecht. De game bevat ook een online chat window waarin je kan praten met mensen van over de hele wereld en deals kan sluiten om te ruilen of gewoon vrienden te worden. Bovendien is de game cross platform waardoor je dus op de PS5 kan samenspelen met een iemand op pc.
De game is gemaakt in de Unity-engine en dat zorgt ervoor dat alles er zeer kleurrijk uitziet. De cartoonachtige stijl doet ons opnieuw denken aan de laatst verschenen Pokémon-games, al ziet Temtem er toch net dat tikkeltje beter uit. De game draait op de PlayStation 5 enorm goed en van laadtijden is er haast geen sprake. Af en toe stuit je wel op een nog onafgewerkt gebouw in de game dat zogezegd nog “under construction” is, maar dat is ook niet geheel onlogisch aangezien de game zich eigenlijk nog steeds in een Early Access fase bevindt.
De wereld van Temtem bevat een heleboel leuke wezentjes die er, net als de wereld zelf, allemaal prachtig uitzien. De gelijkenissen met Pokémon zijn niet te ontkennen, maar de hogere moeilijkheidsgraad en de dubbelgevechten zorgen er naast enkele andere factoren voor dat de game zich toch weet te onderscheiden. Dat je doorheen de wereld kan rennen met een partner door middel van online co-op is een sterk pluspunt.
- Hogere moeilijkheidsgraad
- Prachtige omgevingen
- Side Quests
- Online co-op
- Te gekend verhaal
Das toch wel een bijzonder hoge score.
Pokémon killer op komst? Zou mooi zijn dat er wat tegenstand komt, maar hun marketingmachine is zo gigantisch dat ze er wss nog geen seconde van wakker liggen.
Geplaatst op 2020-12-15 10:40:13
En visueel vind ik de character models echt niet beter. Maar dat zal dan weer liggen aan mijn persoonlijke voorkeur.
Ik verkies dan eerder voor Nexomon aangezien die tenminste echt andere zaken te doen.
Het herkauwen van het alom klassieke verhaal is onnodig imo, daar hebben we Pokémon zelf al voor...
Geplaatst op 2020-12-15 17:03:45
Hoe is Nexo?
Die staat op Playstation in sale aan €15.
Geplaatst op 2020-12-23 07:20:28
Vind het enerzijds straf dat het een review is van een spel in early access... een preview leek me beter gepast.
Geplaatst op 2020-12-15 17:05:21
T'is wat een moeilijke in dit geval, spel is al 1 jaar lang uit op pc en recent verschenen op PS5. Het feit dat je er 40 euro voor betaald maakt het in mijn ogen een review (aangezien je gewoon wil weten waarvoor je betaald natuurlijk).
Bij een preview is de consument nog niet in de mogelijkheid iets te kopen.
Vandaar de benoeming "REVIEW".
Kan je natuurlijk bedenkingen bij maken met early access op pc, maar 40 euro voor een early access game vindt je niet zo vaak :)
Geplaatst op 2020-12-15 22:03:16
tegenwoordig betaal je al aardige sommen voor games in early access...
Geplaatst op 2020-12-16 08:21:59
ik w8 tot de game er volledig is maar wat heb ik hier goesting in
Geplaatst op 2020-12-21 19:47:20
Tja, ik heb voor Prison Architect's early acces ooit 5 of 10 euro betaalt. Ironisch genoeg gestopt met spelen toen de full game uitkwam :p
40-80 uur in die early access gestoken :D
Geplaatst op 2020-12-23 07:23:31