REVIEW | World of Warcraft: Shadowlands kiest het juiste pad
Twee jaar geleden bracht Blizzard ons Battle for Azeroth, de zevende uitbreiding voor World of Warcraft. De uitbreiding had toen wel zijn problemen, zaken die bleven hangen en die de nodige irritatie brachten (hallo, Azerite armor). In deze uitbreiding, Shadowlands, kunnen we ons gewoon focussen op het verhaal en uiteraard de end game.
Voor de meesten onder ons is het einde van Battle for Azeroth wel bekend, maar hieronder heb je even de korte samenvatting, dus sla de paragraaf even over als je geen spoilers wil: Sylvanas Windrunner bracht een bezoekje aan de Lich King. Ze versloeg hem en wist zijn helm te stelen. Ze vernietigde de helm en creëerde daarmee een opening tussen Azeroth en het hiernamaals. Daardoor kom je, samen met wat helden, terecht in de Shadowlands en dat is meteen de start van deze uitbreiding.
Shadowlands bestaat uit vijf nieuwe zones: Bastion, Ardenweald, Maldraxxus, Revendreth en als laatste de MAW, maar ook een nieuwe player hub, genaamd Oribos. Nieuwe zielen komen in deze laatste terecht en daar beslist de Arbiter wat hun laatste rustplaats wordt. Met de campaign zal je doorheen de vijf verschillende zones reizen, waarbij Bastion, Ardenweald, Maldraxxus en Revendreth hun eigen unieke campaign hebben. Aan de hand van verschillende kleine quests wordt het verhaal per zone verteld (met Ardenweald als uitschieter voor ons). We bleven wel wat op onze honger zitten aan het einde van de huidige campaign, dus hopelijk brengen de nieuwe patches nog wat meer om te verteren.
Nadat je de campaign tot een goed einde brengt, moet je een belangrijke keuze maken. Je moet jezelf aansluiten bij een covenant. Je krijgt de keuze uit Kyrian, Venthyr, Night Fae en Necrolord. Elke covenant komt met unieke extra's die gunstig zijn voor je class. Uiteraard kan je eender welke covenant kiezen, maar het beste is natuurlijk om eentje te kiezen die het best bij je class aansluit. Zo sloten wij ons als beast mastery hunter aan bij de Night Fae. Mocht je niet tevreden zijn met je keuze dan kan je deze wel wijzigen. De Night Fae bevindt zich in Ardenweald en bij de thuisbasis krijg je toegang tot een nieuwe hub. Naast enkele extra's, waaronder unieke covenant abilities, krijg je ook de mogelijkheid om te starten met de covenant campaign. Telkens wanneer je een quest van deze campaign tot een goed einde brengt, verkrijg je renown, die je toegang geeft tot nieuwe zaken. Denk bijvoorbeeld aan betere loot in world quests, maar ook nieuwe paden voor je soulbind.
Met de soulbind word je verbonden met een van de personages van het covenant die enkele van hun vaardigheden met je delen. Je hebt enerzijds de soulbind traits die vastliggen door de keuze van je teamgenoot, maar je hebt er ook die je zelf kan invullen met conduits. Conduits verkrijg je vooral door world quests te doen of dungeons te runnen. Elke conduit komt onder een van drie categorieën terecht, namelijk potency, endurance of finess. Wanneer een slot vrijkomt voor finess moet je hier ook een conduit plaatsen vanuit de finess categorie.
Een veel gebruikte currency in Shadowlands is Anima. Doorheen het verhaal zal dit wel een paar keer ter sprake komen, want er is een groot te kort aan. Followers op een missie sturen of zaken upgraden in je covenant kost namelijk allemaal anima. Gelukkig kan je dit relatief makkelijk verkrijgen door de dagelijkse activiteiten te volbrengen. Hier hebben we het niet over de world quests, iets dat wel nodig was bij Battle for Azeroth, want je kan het ook gewoon verkrijgen door dungeon runs te doen of de verschillende zones te verkennenn iets wat we nu veel meer doen. De progressie van sommige zaken bij je covenant wordt wel tegengehouden door een wekelijkse unlock, wat enerzijds wel wat spijtig is, want je progressie wordt tegengehouden, maar anderzijds zorgt het er ook voor dat niet iedereen meteen naar het einde kan rushen.
Legendary items zijn een redelijk bekend gegeven in elke uitbreiding, maar in de vorige uitbreiding was dit nogal een wispelturig iets, want je kon eindeloos grinden om net dat ene stukje armor nog te verkrijgen met de correcte Azorite. Om dit weg te halen, komt Blizzard met iets nieuws, namelijk de mogelijkheid om je stukje legendary armor zelf te craften. Legendary armor is dus iets dat je zelf weet te maken aan de hand van gedropte items of zaken die je via het Auction House kunt kopen. Er zijn items die gelinkt zijn aan je class en die moet je verkrijgen via drops. Eenmaal je de benodigdheden bezit, kan je een stukje armor een legendary status geven en dit kan bij de Runecarver. De Runecarver bevindt zich in Torghast, een locatie binnenin de MAW.
Torghast is een van de nieuwigheden van Shadowlands en Blizzard stelt deze voor als een oneindige dungeon. Je hebt verschillende levels die telkens bestaan uit een zestal verdiepingen. Elk level wordt natuurlijk een beetje moeilijker, maar de reward wordt ook beter. Elke run is een beetje anders door het doorheen schudden van de verdiepingen of de mobs die zich er bevinden. Doorheen je run, vind je ook orbs terug die je een power geven. Dit kan je zien als een bonus op een ability of een betere cooldown. Wanneer je mobs doodt, krijg je phantasma. Dit is een currency die je kan spenderen in het level om extra's te kopen.
Op de laatste verdieping vind je een eindbaas terug die je moet verslaan. Deze is zeker niet te min en we hebben daar toch goed op gevloekt, want we hebben de indruk dat bepaalde classes niet evengoed gebalanceerd zijn om deze te kunnen volbrengen. We probeerden bijvoorbeeld een floor 3 en we hadden mooie powers opgepikt doorheen onze run en het ging goed tot de laatste 30%, toen werd het moeilijk. We hebben dit vijf maal opnieuw gedaan om telkens in de laatste 30% het loodje te leggen ook al maakten we geen fouten. We konden gewoon niet meer doen, want we zaten precies wat vast door onze class. Erna hadden we het opnieuw geprobeerd in duo met een tank en je merkt meteen dat het eenvoudiger gaat bij de eindbaas omdat hij het kan opvangen. Er is dus wel nog wat balanswerk nodig in onze ogen, vooral omdat de dungeon ook wordt neergezet als iets dat je alleen kan doen.
Verder zijn er ook wel nog wat bugs te vinden in deze feature. Bijvoorbeeld level specifieke extra's die te snel triggeren en je dus gewoon tegenwerken. Wanneer het je dan toch lukt, krijg je niet alleen enkele drops, maar ook soul ash. Soul ash is de currency die je ook nodig hebt om legendary items te craften. Er zit wel een maximum op dat je elke week kan vergaren, waardoor je dus niet snel alle legendary items kan craften. Ook hier wordt wekelijks een nieuw level toegevoegd dat je kan doorlopen.
De manier waarop je als nieuwe speler levelt is veranderd. Hiervoor moest je als nieuwe speler doorheen de verschillende uitbreidingen gaan om te levelen en moest je het verhaal doorploeteren om dan uiteindelijk te kunnen starten met de nieuwe uitbreiding. Dit hield nieuwe spelers een beetje tegen, want World of Warcraft heeft wel al wat uitbreidingen. Om dit tegen te gaan, komt Blizzard met een nieuwe starter zone. Hier wordt alles je aangeleerd en maak je ook kennis met een eerste dungeon. Eenmaal je level 10 bereikt, krijg je de keuze om de voorlaatste uitbreiding te spelen of een van de oudere. Hier speel je dan door tot je level 50 behaalt waarna je dan kan verder gaan naar de nieuwe uitbreiding. Ook mensen met verschillende alts krijg nu ook de keuze om de campaign nogmaals te doorlopen of gewoonweg meteen te starten met de end game. Je merkt misschien ook dat we praten over level 50, want met Shadowlands is ook de level cap naar beneden gehaald. Mensen die max level waren in de voorgaande uitbreiding starten nu op level 50. De nieuwe level cap bij deze uitbreiding is 60.
Uiteraard komt met de nieuwe uitbreiding ook een aantal nieuwe dungeons. Er zijn er acht in totaal waarvan er vier zijn die je eigenlijk meteen kan spelen terwijl je levelt en vier die pas ter beschikking komen wanneer je level 60 haalt. De dungeons zijn weer verschillend ten opzichte van elkaar en dit op vlak van mechanics, maar ook bosses en omgeving. Een nieuwe raid is ook van de partij sinds vorige week, maar we hebben de kans nog niet gehad om deze eens te doorlopen.
Grafisch zet Blizzard weer iets sterk neer. De verschillende zones ogen zeer uniek en zijn tot in de puntjes afgewerkt. De sfeer straalt van de verschillende zones af en je merkt en voelt de richting die men uit wou gaan met een bepaalde zone. Het audioteam heeft met deze uitbreiding ook sterk werk geleverd. Spijtig genoeg kunnen we dit niet zeggen over de servers. Sinds de release van Shadowlands heb je op de drukke momenten last van immense lag. Verschillende acties duren even vooraleer ze worden getriggerd en dit is in de drie tot vier weken na release nog niet echt verbeterd.
Met World of Warcraft: Shadowlands brengt Blizzard in onze ogen een degelijke uitbreiding, waarbij het enkele discussiepunten/pijnpunten van de vorige uitbreiding goed oplost. Echter, de nieuwe features moeten nog wel wat balans meekrijgen, al zit de basis wel al goed. We spelen met plezier de dagelijkse quests, een run binnen Torghast of de nodige zaken om legendary armor te verkrijgen. Hopelijk kan de volgende uitbreiding dit elan verderzetten.
- Unieke zones met elk hun verhaal
- Covenants
- Legendary crafting
- Servers
- Balans bij sommige features
En dank aan @Fenumeher to be my tank in crime.
Geplaatst op 2020-12-15 16:30:02
Bawwww
Geplaatst op 2020-12-15 16:51:07
No problemo!
Geplaatst op 2020-12-15 16:54:28