REVIEW | Godfall blinkt uit in repetitiviteit
Dankzij de komst van de PlayStation 5 en Xbox Series X krijgen bepaalde games binnen hun genre een serieuze upgrade voor de next-gen consoles. Zowel Borderlands 3 als Destiny 2 profileren zich hierbij binnen het looter-shooter genre. Er zijn dus meteen goede redenen om dat genre nog eens te proberen, maar weet de looter-slasher Godfall zichzelf staande te houden tussen deze twee bekende games?
Het verhaal van Godfall is er eentje dat velen bekend in de oren zal klinken. Je speelt als Orin, een Valorian, wiens doel het is de plannen van zijn kwaadaardige broer tegen te houden. Inderdaad, een familievete zoals ook duizenden andere games beginnen, al staat wel de toekomst van het universum deze keer op het spel. Makros, de broer van Orin, is namelijk van plan een ritueel uit te voeren waardoor hij zichzelf kan opwaarderen tot een echte god. Het enige probleem? In dat proces zal het hele universum vernietigd worden! Het is zeker en vast niet het meest originele verhaal, maar het geeft je alvast een reden om je tijdens de verschillende missies bezig te houden met een bepaald doel.
Om Makros te verslaan moet je namelijk krachtiger worden en het opnemen tegen de verschillende onderofficieren, om uiteindelijk je broer een halt toe te roepen. Bij het opstarten van Godfall is Orin een mannelijk personage, maar na enkele minuten kan je dat aanpassen door middel van Valorplates. Dat zijn complete sets armor die niet alleen het geslacht van je hoofdpersonage aanpassen, maar ook de vaardigheden bij iedere nieuwe Valorplate. Op deze manier is het aan de speler om te ontdekken welke manier van spelen hij/zij het meest aangenaam vindt.
Godfall is een looter-slasher waarbij je krachtiger wordt door, net als de looter-shooters, dezelfde missies steeds te herhalen en vijanden te verslaan in de hoop betere wapens en gear te verkrijgen. Tijdens je queeste bezoek je drie verschillende gebieden met elk hun eigen element als thema (aarde, water en lucht), waarin je groepen vijanden moet verslaan om je een weg te banen naar een gevecht met de eindbaas van je missie. Je verzamelt materialen en Valorplate Cores, waarmee je nieuwe Valorplates kan vrijspelen, en verdient Sigils om uiteindelijk te kunnen strijden tegen de eindbaas van dat gebied.
De wereld van Godfall bevat naast al dat vechten ook puzzels die je kan oplossen, al is het vooral een goed overgenomen idee uit de nieuwste God of War. Er zijn namelijk kisten te vinden die je enkel kan ontgrendelen door met je schild of je zwaard ergens tegaan te gooien. Als je de drie dingen hebt geraakt, ontgrendel je de kist en krijg je nog meer loot. Bovendien ben je na het uitspelen van je missie steeds vrij om de wereld verder te verkennen op zoek naar nog meer geheimen, collectibles of gewoon vijanden in de hoop je wapens en armor te verbeteren.
Nadat je hebt voorkomen dat Makros zichzelf tot god kroont, krijg je toegang tot de Dream Stones. Daarbij komt het erop neer dat je verschillende waves aan vijanden moet verslaan, om het uiteindelijk op te nemen tegen een moelijkere versie van één van de onderofficieren uit de campaign. Het is een gemiste kans om het nogal oppervlakkige verhaal in de end-game boeiender te maken. Bovendien blijven de meeste mechanics van elke baas grotendeels hetzelfde, waardoor je al snel zal merken dat deze end-game Dream Stones geen moeilijke klus zijn om te klaren. Voordeel is wel dat je steeds betere loot verzamelt en je kan stijgen van level 30 naar level 50.
Nadat je de eerste negen Dream Stones hebt uitgespeeld krijg je toegang tot de resterende negen Dream Stones, alsook de Ascendant Tower of Trials. Daarin neem je het opnieuw op tegen hordes vijanden die steeds moeilijker worden naarmate je hogere verdiepingen van deze toren beklimt. Het is alvast een grotere uitdaging dan de Dream Stones en het keer op keer opnemen tegen groepen vijanden beloont je uiteindelijk wel met de beste loot in de game. Al wordt het eindeloos strijden tegen vijanden uiteindelijk een nogal saaie en repetitieve opdracht in een wereld die men veel interressanter kon maken.
Een leuke optie om je alsnog te vermaken tijdens de eindeloze waves aan vijanden is om dat samen met maximaal drie vrienden te doen. Het is een leuk extraatje, maar het gebrek aan een matchmaking systeem zorgt er dan weer voor dat niet iedereen van deze mogelijkheid gebruik kan maken. Grotendeels omdat daarvoor iedereen de game dan zelf moet aankopen, maar ook omdat er momenteel slechts een beperkt aantal mensen zijn die een PlayStation 5 in hun bezit hebben.
De wereld van Godfall, genaamd Aperion, is momenteel één van de knapste next-gen werelden als we spreken over graphics. De verschillende werelden hebben elk apart hun eigen pracht en praal en zien er indrukwekkend goed uit. Toch zijn er ook hier enkele opmerkingen die we jullie niet kunnen onthouden. Ook al ziet de game er impressionant uit, het lijkt wel alsof er een soort van "shiny" filter overheen werd gegooid en dat doet afbreuk aan de nogal serieuze wereld die men wil neerzetten. Al moet het wel gezegd worden dat de game zeer soepel bleef draaien en we weinig problemen hebben ondervonden tijdens onze gameplaysessies, buiten wat framerate stutters bij het openen van kisten.
Als laatste moeten we het hebben over misschien wel het belangrijkste element in de game, het combat-systeem. In een looter-slasher game moet je je uiteraard verwachten aan flink wat zwaaien met een zwaard of hakken met een bijl, dus wat afwisseling qua combat is dan goed meegenomen. Daar heeft men gelukkig goed over nagedacht en er is een rijkelijk aanbod aan verschillende wapens, waaronder het Longsword, Greatsword, Polearm en de Dual Blades. Afhankelijk van je keuze kan je verschillende aanvallen uitvoeren.
Naast gewoon wat herhaaldelijk inbeuken op vijanden zijn er ook specialere moves, die je kan gebruiken door een balk onderaan je scherm op te vullen. Deze vul je op door aanvallen van vijanden te blokkeren met je schild of schade aan te richten aan je vijanden. Door vijanden te raken bouw je ook hun Soulshatter op. Daarmee kan je vijanden laten exploderen in kristallen die ook schade aanrichten aan de omringende vijanden. De vijanden kristalliseren doe je door gebruik te maken van een heavy attack op het moment dat je vijand verzwakt is.
Godfall mag er dan grafisch wel next-gen waardig uitzien, het kan helaas niet opboksen tegen grotere titels binnen hetzelfde genre. Het combat-systeem is vermakelijk en speelt erg soepel, mede door de variatie in wapens. Helaas is het verhaal een gemiste kans om uit te pakken met de rijke geschiedenis die de game had kunnen bieden en is er weinig reden om te grinden voor betere loot. Ook de end-game laat behoorlijk de wensen te over met zijn veel te repetitieve manier van spelen.
- Indrukwekkende graphics
- Vermakelijk combat-systeem
- Weinig reden tot grinden
- Te weinig variatie in gameplay
- Afgezaagd verhaal
- Te beperkte end-game
Zoals verwacht.
1ste trailer was echt een hype-bomb voor mij... 2de trailer was al die hype verdwenen. Dat de game dan zo teleurstellend uitkomt is totaal niet onverwacht.
Geplaatst op 2020-11-27 01:23:48