REVIEW | Assassin's Creed Valhalla is een groots vikingepos
De Assassin’s Creed-reeks heeft ondertussen al flink wat kilometers op de teller staan. We hielden al halt in heel wat verschillende tijdperken en locaties: van het oude Griekenland tot de Amerikaanse revolutie. In Assassin’s Creed Valhalla trekken we opnieuw naar nieuwe horizonten, deze keer aan boord van een vikingschip. Ubisoft duwt je een bijl in de handen en stuurt je op pad naar het koude noorden, het groene Engeland en nog veel verder.
De wereld in Assassin’s Creed is er nog net een tikkeltje slechter aan toe dan de onze. Nadat Desmond in 2012 zichzelf opofferde om de mensheid te redden van een verzengende zonnevlam, staat onze aardbol nu alweer op het punt om uit elkaar te vallen. Net zoals acht jaar geleden, ligt onze redding opnieuw in het verleden: deze keer in het leven van de vikingkrijger Eivor. Net zoals bij Assassin’s Creed Odyssey kun je zelf het geslacht van Eivor kiezen, maar in tegenstelling tot die game kun je hier ten alle tijden tussen de mannelijke en vrouwelijke versie van je vikingkrijger wisselen.
Het leven van Eivor is gemodelleerd op dat van de helden uit de IJslandse saga’s. Je stapt in de winterlaarzen van een ruige Viking die thuis is op zowel land als zee, die even goed met wapens overweg kan als met poëzie en die evenveel van eer houdt als van zichzelf. Je kunt Eivor’s persoonlijkheid lichtjes bijsturen door keuzes te maken tijdens dialogen, maar erg veel variatie is er niet. De keuzes lijken er vooral te zijn om je aandacht scherp te houden tijdens de vele lange dialoogscenes die de game rijk is. Gelukkig zijn de stemacteurs over het algemeen van topkwaliteit en is hun prachtige taalgebruik ook letterlijk uit de saga’s overgenomen. Menig taalkundig hart begint ongetwijfeld te zingen wanneer Eivor naar rivieren als “zwanenpaden” verwijst of z’n schip een “golvenpaard” noemt.
Assassin’s Creed Valhalla begint in Noorwegen, waar je van Stavanger tot Bergen (en daar iets voorbij) kunt reizen. Na enkele missies vertrekken Eivor en z’n vikingcrew naar Engeland, waar je vier historische koninkrijken (on)veilig gaat maken. Daarnaast heeft de game ook nog enkele verrassingen in petto die we niet willen vergallen.
De gamewereld is de grote ster van deze game. Van het noorderlicht en de besneeuwde bergtoppen in Noorwegen tot de mistige moerassen en verlaten Romeinse ruïnes van Engeland: alles wordt op een prachtige manier in beeld gebracht. Het is makkelijk om te verdwalen en een uur tijd door te brengen met het beklimmen van bergen of het zoeken naar verborgen schatten.
Wanneer je de world map in Valhalla opent, merk je direct een groot verschil op met de manier waarop de game informatie aanlevert. Weg zijn de honderden map markers, want in plaats daarvan krijg je nu een map vol met simpele stippen. De kleur van deze markers geeft een hint naar wat je daar kunt vinden: goud voor een schat, blauw voor een mysterie, enzovoort. Een echte verbetering op het oude systeem is het niet: de meeste spelers zullen nog steeds van map marker naar map marker hollen, alleen weten ze nu niet precies waar ze naar op zoek zijn. Het had beter geweest als Ubisoft je meer filtermogelijkheden had aangeboden, zodat je zelf kan kiezen wat je op je wereldkaart te zien krijgt.
Buiten de wereldkaart heb je wel genoeg opties om de game aan te passen naar je eigen voorkeur. Je kunt ieder individueel deel van de HUD aan- of afzetten (tip: gooi dat kompas en de quest log direct buiten), verschillende moeilijkheidsgraden kiezen voor zowel combat en exploration, een colorblind modus activeren enzovoort. Voor de old school Assassin’s Creed-fans is er zelfs een optie om je hidden blade volledig insta-kill te maken, zodat zelfs de sterkste vijanden met één juiste dolkstoot richting Valhalla verhuizen.
De Hidden Blade is terug van weggeweest, na z’n tijdelijke afwezigheid in Odyssey. Eivor kan zich daarnaast ook in de achtergrond laten opgaan, dankzij de terugkeer van de social stealth-skills uit de eerste Assassin’s Creed-games. Met je kap op kun je een Saksendorp binnensluipen tussen een groep priesters of plaatsnemen op een bankje en je doelwit incognito in de gaten houden. Het is tof wanneer het werkt, maar de bewakers zijn extreem op hun hoede voor alles dat er maar een beetje Scandinavisch uitziet. Je hebt je bijl vaker nodig dan je soms zou willen.
Combat in Valhalla is brutaler en meer belonend dan bij de twee voorgangers. Je hebt je basis lichte en zware aanval waarmee je de guard-meter van je vijand probeert naar omlaag te brengen. Wanneer deze op nul komt te staan, kun je een stun move gebruiken om je verdwaasde tegenstrever vrij gewelddadig van kant te maken. Met iedere kill en objective verdien je experience points, waarmee je nieuwe skills kunt vrijspelen in de skill tree. Die laatste is een verschrikkelijk kluwen van onlogisch geplaatste nodes en abstracte uitleg: “+2% stealth damage” kopen voelt niet direct als een verwezenlijking aan, zeker wanneer je niets om stealth geeft maar de node verplicht moet kopen om aan een nieuwe combat skill te geraken.
Wil je de combat nog wat pittiger maken, dan kun je op zoek gaan naar verborgen Tomes of Knowledge. Hiermee leer je nieuwe abilities om je vijanden het leven zuur mee te maken. Sommige zijn vrij overpowered, zoals de mogelijkheid om een hele hoop pijlen tegelijkertijd af te schieten. Door deze weg te stoppen achter exploratie, moedigt Ubisoft spelers aan om meer te verkennen. Heel wat mensen zullen zo echter ook wat abilities mislopen.
Naast vechten en verkennen valt er nog heel wat te beleven in de wereld van Assassin’s Creed Valhalla. Aan boord van je langschip kun je door de Noorse fjorden en de Engelse rivieren zeilen. In bijna iedere havenplaats vind je wel iemand die je wil uitdagen tot een goed ouderwets drinkgelag of een spelletje Orlog. Dat laatste is een veel te verslavend dobbelsteenspel waarbij je een strijd tussen twee legers simuleert. De game bevat natuurlijk ook een pak zijmissies, al zijn die een pak korter dan we gewend zijn en hebben ze heel vaak een humoristische insteek. Perfecte tussendoortjes dus.
Ook op muzikaal vlak weet Assassin’s Creed Valhalla te imponeren. Jesper Kyd, die tot aan Revelations iedere episode in de reeks componeerde, maakt in Valhalla z’n glorieuze terugkeer. Samen met Sarah Schachner levert hij een prachtige soundtrack af. Einar Selvik, bekend van Wardruna, levert z’n imposante stem om de vikingliederen wat kracht bij te zetten. In-game wordt de muziek jammer genoeg wat verwaarloosd: zet in je instellingen de muziekfrequentie alvast op “hoog” voor je begint te spelen.
Het indrukwekkendste aan Assassin’s Creed Valhalla is ongetwijfeld het feit dat een game van deze schaal uitgebracht werd tijdens een pandemie. Qua performance is de game vrij goed geoptimaliseerd, met een vlotte 30fps op de oude generatie en een vrij stabiele 60 fps op de nieuwe generatie. Op de Xbox-platformen is wel en toe wat screen tearing merkbaar. Ook de HDR-implementatie van de game laat wat te wensen over, met een presentatie die soms vrij flets overkomt. Daarnaast zijn er enkele minieme bugs en een uitzonderlijke crash merkbaar, maar niets dat een patch niet kan oplossen.
Assassin’s Creed Valhalla is een waar vikingepos in een grote en prachtige wereld. Het is een indrukwekkende prestatie en een plezier om te spelen. Het skill-systeem is geen hoogvlieger en de world map laat nog wat te wensen over, maar de hoeveelheid aan beschikbare activiteiten maakt dat helemaal goed. Ben je het raiden en sluipen even beu, dan kun je nog steeds een potje Orlog spelen.
- Prachtige en grote wereld
- Spannende combat
- Vlotte performance
- Prachtige soundtrack
- Leuke randactiviteiten, zoals Orlog
- Rommelige world map
- Weinig belonende skill tree
Dus niet te langdradig? Ik hoor massaal klachten over het veel te fel uitleuren van de verhaallijn. Niet perse dat de game op zich slecht is kwa combat en het grafische aspect ervan, maar sommige die al enorm veel uren achter de kiezen hebben en het gewoon beu raken? Ik heb het spel zelf ook, al heb ik vrij weinig tijd om het te spelen. En ik raak bijna ontmoedigd om er genoeg moeite in te steken?
Geplaatst op 2020-11-17 11:49:50
Denk idd ook dat er de rek wat uit is, had ik bij Odyssey ook al. Heel vernieuwend vind ik hem niet. Speelt wel lekker en fan van het eerste uur, maar begin toch steeds meer moeite te krijgen om geboeid te blijven. Zou eens leuk zijn om een volledige game in het "nu" te hebben. Zou denk ik heel anders aanvoelen...
Geplaatst op 2020-11-17 12:22:32
Somehow moet ik dan meteen denken aan "oh oh, maak er geen Watch Dogs-cloon van".
Geplaatst op 2020-11-17 12:37:27
klopt... al zou ik het historische verleden er dan inhouden (beetje het omgekeerde van wat het nu is).
Geplaatst op 2020-11-17 14:08:19
Het watch dogs idee kwam ook spontaan op bij het laatste te lezen ;) speel je deze vaak of ook sporadisch?
Geplaatst op 2020-11-18 05:53:23
AC speel ik nu sporadisch... Omdat ik (toevallig) ook bezig ben met WD: Legion. Deze is haast uit en kan dan helemaal focussen op AC.
Geplaatst op 2020-11-18 07:51:42
Ik hoor en lees het omgekeerde :p
Dus tzal persoonlijk liggen.
Speel het zelf ook en ik skip een dag als ik geen zin/tijd heb. Opt gemak uitspelen (tussendoor CoD gespeeld :p)
Geplaatst op 2020-11-17 12:42:10, bewerkt op 2020-11-17 12:44:19
Hoe bedoel je juist met het eerste? Was er iets verwarrend in mijn reactie?
Geplaatst op 2020-11-18 05:55:04
Het was op dit: Ik hoor massaal klachten over het veel te fel uitleuren van de verhaallijn.
Geplaatst op 2020-11-18 09:45:14
Aaaah nee wat ik in principe bedoelde is dat ze van ubisoft hebben gezegd dat ze de klachten van de vorige opgenomen hebben omdat daar het verhaal te lang was voor velen. Dus ze hebben effectief gezorgd dat de verhaallijn minder lang zou zijn, maar doordat je soms heel erg veel moet herhalen kom je op nog meer uren uit om het spel uit te spelen dan de vorige, waardoor het op die manier dus redelijk uitgeleurd is of toch aanvoelt. Dus concreet hoor ik veel klachten dat, ondanks het verhaal korter is, de game dus wel langer gemaakt zou zijn ;)
Geplaatst op 2020-11-18 16:58:48
Aha, my bad. Nvm :p
Geplaatst op 2020-11-18 17:16:51
No bad taken ;D is wsl ook niet erg duidelijk van mij ;)
Geplaatst op 2020-11-18 18:01:31
Ik denk dat het erg vergelijkbaar is met de meeste AC games. Er is gewoon belachelijk veel te doen, en je loopt de hele tijd van hot naar her. Het is zoals altijd: je krijgt een quest van A, waarvoor je hulp nodig hebt van B, en B geeft je dan een quest, waarvoor je hulp nodig hebt van C,.... En als je iemand bent die inderdaad telkens een gebied op 100% wil hebben voor je verder gaat; is er een risico dat je het beu raakt.
De tip is dan, doe gewoon de dingen die je leuk vindt, en laat de rest. Je kan achteraf nog altijd teruggaan voor collectibles of sidequests.
Geplaatst op 2020-11-17 13:17:00
zijmissies zijn in deze AC over het algemeen wel een stuk korter. Zijn heel vaak echt gewoon mensen die snel je hulp met iets nodig hebben en het is vrij vaak best humoristisch.
Geplaatst op 2020-11-17 14:35:02
Dat is dan het probleem bij mij :') ik ben net iemand die denkt dat de ontwikkelaars achter elke hoek of kant iets verstopt kunnen hebben. Dus vaak ben in zoveel ongevraagd aan het rondrennen dat ik nog niet aan het main verhaal kom 🤠maar snap wel wat je bedoeld... Zal het proberen van mij af te zetten, misschien dat het dan inderdaad vlotter uitspeelt ;) volgens mij is dat mijn probleem dat zorgt dat ik nooit een game, zeker van dees caliber, uitgespeeld krijg voor ik het beu ben
Geplaatst op 2020-11-18 05:58:13
Ik had dat ook toen ik tijdens mijn verlof AC:Odyssey speelde in één ruk. Maar besef dat 'casuals' aka 'normale mensen' daar geen last van hebben. Het spel is logischerwijs afgestemd op die mensen. Complex genoeg om te blijven boeien en niet te moeilijk om er terug in te geraken na een paar dagen zonder.
Geplaatst op 2020-11-17 20:03:50
Mja daar zit iets in inderdaad... Het zijn vooral YouTubers die klagen hierover, maar deze mannen doen wel niets anders natuurlijk dan in 1 ruk deze games uit te spelen
Geplaatst op 2020-11-18 05:59:53
Ik heb anders wel het gevoel dat corona de afwerking van het spel behoorlijk in de weg gezeten heeft. Een open world spel heeft altijd wel wat bugs, maar er zijn in dit spel gewoon véél meer bugs dan bij voorgangers. Ik denk dat er erg weinig playtesting gedaan is. Vaak zit je vast omdat NPC's bvb tegen een muur blijven lopen. Bij een side quest waarbij ik een kist naar een bepaalde locatie moest brengen, werkte het pas nadat ik een bepaalde route volgde, liep ik via een kleine omweg, ging de quest niet verder.
Ook de lip sync en dialooganimaties zijn precies niet afgewerkt. De bewegingen die een NPC deed komen vaker niet overeen met wat hij aan het doen is (NPC staat bvb met zijn armen te zwieren, terwijl hij een triestig verhaal vertelt).
Geplaatst op 2020-11-17 14:52:13
Bwa, klinkt toch sterk op doorsnee Day One afwerking van een Ubisoft spel...
Al heb ik zelf weinig last van bugs gehad die de boel blokkeren. Maar ik ben dan ook nog maar pas uit het tutorial-gebied.
Geplaatst op 2020-11-17 15:43:52, bewerkt op 2020-11-17 15:44:30
Ik ben echt blij met dit spel. Er is zoveel te ontdekken en al de kleine dingen die verwijzen naar de eerder spellen maken het een feest voor mij. Ook mooi dat je weer ouderwets kan opgaan in de menigte en mensen met je hidden blade in een keer van kant kan maken.
Geplaatst op 2020-11-17 17:54:19
Ik zou persoonlijk een lagere score hebben gegeven. De game is zeker niet slecht; prachtige graphics, een van de betere verhalen in een AC game en eindelijk is The Assassin Brotherhood weer terug te zien. Maar een aantal problemen zoals slechte AI, vele (kleine) bugs, omslachtige controls, weinig innovatie, etc zorgen voor een redelijk zure nasmaak. AC games worden enkel maar groter en drie jaar ontwikkelingstijd voor een game van dit kaliber is simpelweg niet voldoende
Geplaatst op 2020-11-18 00:05:06, bewerkt op 2020-11-18 00:05:57
Wat me eerst opviel is dat ubi deze keer geen Nederlandse ondertitels heeft in het spel.
Op zich is dat geen probleem al heb ik wel het nadeel dat mijn Engels niet zo best is en hierdoor het verhaal niet helemaal begrijp.
Ma los van da koop ik me toch meestal games voor de gameplay en het verhaal interesseert me eigenlijk toch nooit.
Bij mij draait het meestal om de kwaliteit van het spel hoe mooier het beeld hoe liever ik het heb ook al kraakt mijn pc bij het draaien van een game.
Nu was ik idd een beetje bang bij de aankoop want overal las ik over bugs in het spel.
Framedrops, glithes, vastlopen, niet opstarten, enz..
Toch kon ik het mij niet laten want de gameplay zag er mij zo tof uit.
Na de installatie (50gig) besliste nvidia geforce experience het spel grafisch alles op max te zetten ik dacht meteen dat ik enorm framedrops ging krijgen en had me al voorbereid om het spel te tweaken maar dat was totaal niet nodig.
24u gameplay later..
Kwestie van bugs die de gameplay hinderen ben ik eigenlijk nog niks tegengekomen, moet wel zeggen de AI is nogal dom.
De vijand soldaten staan soms gewoon tegen je of lopen tegen een muur aan ook je eigen soldaten doen nogal eens raar en staan te kijken hoe je vecht tegen een horde van vijanden terwijl ze je eigenlijk moeten helpen.
Wat mij wel veel opvalt is dat de beeldkwaliteit soms steken laat vallen het is net of je de resolutie max naar low verlaagd terwijl je speelt.
Wat het verhaal betreft kan ik jullie moeilijk uitleggen wegens mijn matige Engels maar ik ben nu 24u (gametijd) verder in het spel en heb nog ma 19% van het verhaal dit kan ook komen omdat ik alles wat ik tegenkom wil verkennen en looten.
Wat de loot betreft ben ik een beetje teleur gesteld, je outfit blijft steeds hetzelfde ma deze kun je dan weer upgraden door materiaal die je vindt ma toch had ik liever dat ik ergens een kistje opendoe en daar een mooi zwaard of bijl krijg met bepaalde stats op.
Zelfde voor het kledij ma goed ik ben dan ook nog maar 24u verder en heb nog geen kwart van de wereld gezien misschien kom ik wel andere loot tegen bij het vorderen van het spel.
Het vechten zelf vindt ik best goed ik vlieg er in met de hack&slash methode of ik sluip er mij doorheen en vermoord enkel het doel.
Ben je een beetje zoals ik en trek je niks van het verhaal aan en enkel de vijand een kopje kleiner maken dan raad ik het spel aan.
Mijn pc
Operating System
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
Intel Core i7 @ 3.00GHz
Kaby Lake 14nm Technology
RAM
16,0GB
Motherboard
Gigabyte Technology Co. Ltd. H310M S2H 2.0 (U3E1)
Graphics
LG IPS FULLHD (1920x1080@59Hz)
32G1WG4 (1920x1080@144Hz)
2047MB NVIDIA GeForce RTX 2060 (NVIDIA)
Geplaatst op 2020-11-18 15:15:45
Hier ben ik volledig in mee, vooral het nadeloos "tijdverlies" door elk hoekje te bekijken omdat je denkt dat de ontwikkelaars voor de ontdekkers onder ons daar wel iets hebben achter gestoken, wat dan nirt zo blijkt te zijn ;)
Wat het verhaal betreft probeer ik steeds mijn best te doen het rustig te volgen, maar doordat ik heel sporadisch speel vergeet ik het toch vaak weer en heeft het bijna geen nut dat ik het verhaal volg -_-
Ik heb vernomen dat xbox wel als enige een vreemd screentearing probleem heeft. Ikzelf speel het op de 4pro. Nog niet echt bugs, buiten schaduws op onder andere NPC'S die in beeld flikkeren en weer weg en weer terug. Heel vreemd, maar niets echt storend persoonlijk. Knap systeempje trouwens ;)
Geplaatst op 2020-11-19 10:54:37
Ik heb er nu ongeveer 40h gameplay opzitten en heb volgens Ubiconnect 30% voltooid. Ik snap dat sommigen zeggen dat het kan vervelen op gegeven moment. Mijn eerste 20H heb ik constant gespendeerd aan alle kisten en extra's te zoeken. En ja, dan heb je na een sessie van 6h wel ff genoeg vh game. Maar de dag erna nam ik even de verhaal missies er terug bij en dan vliegt de tijd voorbij, en dat is een postief teken.
Qua bugs, ik speel op pc, heb ik nog nog geen extreme bugs tegen gekomen, buiten idd de soms absoluut stupide AI. Ik heb nog geen enkele crash gehad en mijn saves zijn niet corrupt.(Watch Dogs Legion uhm uhm). ;-)
Is deze game terug vaak hetzelfde? Hoge punten beklimmen, ja. Loot zoeken, ja. Is dit negatief? Ik vind dit niet, je weet als je een AC game koopt wat je krijgt, waarom een succesformule drastisch wijzigen.
Ik vind genoeg kleine tweaks die het aangenaam maken, stealth of gewoon hak er op los zijn perfect samen mogelijk. Tenslotte stonden vikingen niet bekend om hun subtiel optreden. :-)
Geplaatst op 2020-11-18 15:32:32
"Tenslotte stonden vikingen niet bekend om hun subtiel optreden. :-)"
Just gewoon derin vliegen! Ma stealth kom soms wel eens goed van pas as je geen zin hebt om al die vijanden in mootjes te hakken alhoewel je dan xp verliest
Geplaatst op 2020-11-18 15:38:37
Heel goed om te horen! Dat vroeg ik mij dus af want die begin fase van al die kisten, daar zit ik momenteel in en dus kreeg ik al wat schrik dat het niet leuk ging zijn buiten dit. Thanks! ;)
Geplaatst op 2020-11-19 10:55:53