REVIEW | Je verveelt je nooit in Sackboy: A Big Adventure
Sackboy is door de jaren heen een beetje de mascotte geworden van PlayStation, dus het is niet verbazend dat hij zijn opwachting maakt op PS5. Geen game waarin je zelf levels maakt (daarvoor hebben we nu Dreams) en gelukkig ook geen kartgame, maar wel een volbloed platformer met onze gebreide vriend in de hoofdrol.
Wanneer booswicht Vex Craftworld binnenvalt om alles op zijn kop te zetten met zijn Topsey Turver, wordt ook Sackland onder de voet gelopen. Gelukkig weet Sackboy te ontsnappen en begint hij met wat hulp van Scarlet (ingesproken door Dawn French) aan zijn missie om Craftworld te bevrijden van Vex en zijn Uproar (een soort nachtmerries).
Het verhaal in Sackboy: A Big Adventure is flinterdun en dient duidelijk enkel als reden om Sackboy opnieuw op avontuur te sturen. Dat is ook niet echt een probleem, want we verwachten geen groot plot in een game met het poppetje in de hoofdrol. Gelukkig zit er nog steeds redelijk wat humor in en kan je nog altijd een pak kostuums verzamelen om je Sackboy op een unieke wijze uit te dossen - al is het puur cosmetisch.
Waar duidelijk wel veel meer tijd in is gestoken dan in het verhaal, zijn alle levels in Sackboy: A Big Adventure. Die zien er stuk voor stuk fantastisch uit. Vrijwel elke level heeft zijn eigen uitstraling en verschillende platformelementen worden doorheen de game perfect gecombineerd. Daarnaast is elke level ook een beetje een puzzel, waar je flink wat collectibles mag verzamelen.
Om te beginnen zijn er de Dreamer Orbs. Die kan je vergelijken met de sterren in vele andere games. Je moet er een flink pak verzamelen om verder te kunnen gaan naar de volgende wereld. Maak je echter geen zorgen, er zijn er meer dan genoeg om zonder problemen het einde van de game te halen. Je zal dus niet in elke level elke orb moeten vinden om de eindbaas te kunnen bevechten.
Daarnaast vind je natuurlijk nog heel wat onderdelen voor outfits, emotes en kleurtjes voor je Sackboy. Voeg daar nog de Knitted Knight Trials aan toe, die je moet vinden in een level vooraleer je ze kan spelen, en je weet dat je meer dan genoeg te doen hebt als je echt alles wil vinden in Sackboy: A Big Adventure. Wij haalden het einde van het verhaal in ongeveer tien uurtjes, maar we vermoeden dat als we alles echt willen verzamelen, we gemakkelijk meer dan het dubbele kwijt zijn.
Tot slot moet je in levels ook punten verzamelen, door orbs op te rapen of vijanden te verslaan, om op het einde nog wat beloningen te krijgen. Daarbij onder andere Collectabells, die je dan weer kan inwisselen voor nieuwe outfits. Mensen met verzamelwoede weten wat doen in deze game.
Die eerder vermelde Knitted Knight Trials zijn korte uitdagingen waar je zo snel mogelijk het einde van het level moet halen. Meestal wil dat zeggen dat je heel wat obstakels moet ontwijken in je razende tocht naar de finish. Deze trials zijn leuke tussendoortjes die je platforming skills op de proef stellen, zonder echt zwaar frustrerend te worden.
Dat geldt trouwens voor de hele game. Het is niet poepsimpel, zeker niet als je alles wil verzamelen, maar je zal maar raar of zelden ‘game over’ op je scherm zien verschijnen. Je start elke level met vijf levens, waarbij je er regelmatig nog extra bij krijgt, en je moet ook twee keer geraakt worden voor je het loodje legt. Bovendien wordt die teller bij elk checkpoint terug op nul gezet.
Sackboy: A Big Adventure is dan wel niet al te moeilijk, toch niet doorheen het hoofdverhaal, maar het is wel ongelooflijk gevarieerd. Zoals eerder gezegd heeft elke level een andere uitstraling, maar je moet ook vaak op een andere manier spelen. In sommige levels gebeurt alles on rails, terwijl je andere keren dan weer vijf sleutels moet verzamelen om een deur in het midden open te krijgen. Soms is alles in 2D, dan weer in 3D en vervolgens kregen we een bovenaanzicht. Er zijn zelfs een aantal levels waar alles beweegt op het ritme van enkele grote hits, zoals Uptown Funk of Lets' Dance van David Bowie. De muziek is trouwens over het algemeen bijzonder sterk, vol grote hits die speciaal een bewerking kregen voor Sackboy: A Big Adventure. Het spel gaat zo nooit vervelen, ondanks relatief eenvoudige gameplay.
Af en toe krijg je een hulpmiddel, zoals een boomerang, maar over het algemeen is het lopen, springen en slaan. Door elke level een eigen insteek te geven, wordt de verveling echter naar achter gedrukt en ga je met plezier verder naar de volgende level.Wie trouwens echt volledig uit de bol wil gaan in enkele pittige levels, zal blij zijn om te horen dat Sackboy: A Big Adventure een flinke moot end-game content heeft die enkel is weggelegd voor een beperkt groepje straffe gamers (en dus niet voor ons).
Het is wel jammer dat een aantal boss fights bijna blauwdrukken zijn van elkaar. Het opzet lijkt te vaak op elkaar en er zijn er zelfs een paar waar de ene gewoon een variatie is op de andere. Sackboy: A Big Adventure is een ode aan de creativiteit, dus het is bijzonder jammer dat het op die puntjes dan wat in het water valt.
Ook het 3D-aspect zorgt soms voor problemen. We sprongen meer dan eens de dieperik in, omdat we problemen hadden om goed te zien waar we naartoe sprongen en meer dan eens moesten we iets in een opening gooien en besloot de game het gewoon ergens anders naartoe te smijten. Geen probleem als je het gewoon terug kan oppakken, maar enkele keren viel het item de dieperik in en konden we zo een geheim niet vrij spelen.
Visueel verwacht je misschien niet dat Sackboy: A Big Adventure een game is die profiteert van de kracht van de PS5, maar alles speelt heel vlot door de hoge framerate en ziet er bijzonder scherp uit in 4K. Net als vrijwel elke andere game op next-gen is er bij de game ook amper sprake van laadschermen. Maximaal twee seconden, meer niet.
Sackboy: A Big Adventure doet geen ingewikkelde dingen als platformer, maar biedt wel een ongelooflijk gevarieerde game in een klein pakket. Vrijwel elke level voelt compleet anders aan, waardoor je je nooit zal vervelen. Bovendien ziet de game er prachtig uit en dankzij de hoge framerate speelt het ook heel vlot. Alleen jammer dat de ontwikkelaar de bal misslaat bij enkele boss fights, want voor de rest is dit een absolute topper.
- Variatie
- Prachtige visuals
- Voer voor verzamelaars
- Enkele minder boss fights
Wel zeer bizar dat die laatste kritiekpuntjes niet bij de minpunten staan.
Vooral deze lijkt me toch wel heel belangrijk: "Ook het 3D-aspect zorgt soms voor problemen. We sprongen meer dan eens de dieperik in, omdat we problemen hadden om goed te zien waar we naartoe sprongen"
Geplaatst op 2020-11-13 08:59:22
Ja dat vind ik nu toch ook wel een minpunt, enorm frustrerend
Geplaatst op 2020-11-13 21:40:28