REVIEW | Watch Dogs: Legion legt Londen aan je voeten
Amanda Noble, een babysitter die voor het leven verbannen is uit de London Zoo maar wel een vergunning op zak heeft voor een MP5-machinepistool, is het eerste personage dat we rekruteren voor ons DedSec-team. Al had het net zo goed een netwerkarchitect met indrukwekkende hacking skills kunnen zijn. Zoals inmiddels welbekend kiest Watch Dogs: Legion er namelijk niet voor om één duidelijke protagonist naar voren te schuiven, zoals Aiden Pearce in de originele game of Marcus Hollaway in het veel luchtigere vervolg, maar vult het zijn open spelwereld met duizenden potentiële personages die de hoofdrol naar zich toe kunnen trekken. Na de veelbelovende hands-on eerder deze maand, gingen we opnieuw op dystopische citytrip naar de Britse hoofdstad om te kijken of Ubisoft die grote ambities kan waarmaken.
Het zonovergoten San Francisco uit Watch Dogs 2 wordt in dit derde deel verruild voor het miezerige Londen van de zeer nabije toekomst. In de openingsmissie proberen we met DedSec-agent Dalton Wolfe nog een aanslag op het parlement te verijdelen. Toch kunnen we niet voorkomen dat de terreurgroep Zero Day op meerdere plaatsen in Londen dodelijke aanslagen pleegt. Op de koop toe wordt het DedSec-hackerscollectief valselijk beschuldigd van deze terreurdaden en verdwijnen ze noodgedwongen naar de achtergrond.
In de nasleep van de verschrikkelijke aanslagen heeft de private militaire organisatie Albion de macht gegrepen en van de Britse hoofdstad een ware surveillancestaat gemaakt. Londen lijkt meer bewakingscamera’s dan inwoners te tellen en er hangen overal geavanceerde veiligheidsdrones in de lucht. Albion, onder leiding van Nigel Cass, heeft totalitaire trekjes en snijdt steeds harder in de rechten van de bevolking en ondertussen profiteert ook de georganiseerde misdaad via het darkweb genadeloos mee. Uiteindelijk wakkert het verzet weer aan en komt DedSec opnieuw boven water om hun naam te zuiveren, het corrupte regime te ontmantelen en uit te zoeken wie er werkelijk achter de aanslagen zat.
Om een vuist te maken tegen deze malafide praktijken en Londen te bevrijden, moet je wel op zoek naar potentiële nieuwe aanwinsten om je beginnende organisatie uit te breiden. Gelukkig kan zoals gezegd bijna iedereen die je in de stad tegen het lijf loopt als speelbaar personage worden ingelijfd. Zo hadden wij naast de babysitter uit onze inleiding bijvoorbeeld ook een bejaarde econoom, een ambulancier, een straatkunstenaar, een spionne en zelfs een Albion-bewakingsagent, die in een vorige missie nog een tegenstander was, overtuigd om zich bij DedSec aan te sluiten.
Sommigen zullen de idealen van de groep genegen zijn, terwijl anderen, zoals de eerder genoemde bewakingsagent die eerst nog op de loonlijst van Albion stond, wat meer overredingskracht nodig hebben om hen te rekruteren. Je gebruikt dan de uitgebreide profiler om in de privégegevens van de persoon te gluren om uit te vissen hoe je iemand aan jouw kant krijgt. Je ontsluit specifieke en in hun achtergrondverhaal passende rekruteringsmissies om iemand definitief aan je zijde te krijgen. Zo moesten we onder meer een ambulance vol medicijnen stelen uit handen van de gevaarlijke misdaadfamilie Clan Kelly en ergens inbreken om bezwarend materiaal van een server wissen.
In totaal kun je tegelijkertijd een twintigtal leden rekruteren, tussen wie je vrij kan wisselen. Iedereen heeft zo zijn eigen speciale vaardigheden (die zowel positief als negatief kunnen uitdraaien), uitrusting of zelfs voertuig. De graffiti-artiest in onze rangen kan bijvoorbeeld verfbommen smijten en beschikt over een paintballgeweer om zijn tegenstanders uit te schakelen, terwijl die hoogbejaarde econoom door zijn mindere mobiliteit en gokverslaving eigenlijk toch niet zo’n wenselijke kandidaat is voor je team. Bepaalde personages kunnen, zolang ze zich niet verdacht gedragen, dankzij hun specifieke outfit toegang krijgen tot locaties die normaal verboden terrein zijn. Zo rekruteerden we een bouwvakker die met zijn gele hesje en veiligheidshelm zonder problemen een bouwwerf kan betreden, maar ook die Albion-insider maakte ons leven soms een stuk makkelijker. Een klein vleugje Hitman in Watch Dogs? Yes, please.
Dat de game vaak de interessantste profielen aanduidt op de map en je zo toch richting bepaalde inwoners stuurt, doorprikt wel een klein beetje het idee van de spontane ontmoetingen, en op den duur merk je ook dat sommige Londenaars onderling bitter weinig verschillen. Toch is de extra vrijheid die je krijgt en het experimenteren met al die rekruteringsmogelijkheden om voor elke klus een passend personage te kiezen, veruit het leukste onderdeel van Watch Dogs: Legion. Het zorgt voor een extra laag creativiteit bovenop de voor Watch Dogs-veteranen toch zeer vertrouwde gameplay.
Net als in de voorganger sluipen we vooral zwaarbewaakte locaties binnen om informatie uit computers te peuteren, schuiven we vlot in en uit dekking om uit het zicht van de bewakingsagenten te blijven en hacken we met één druk op de knop camera’s, deuren en alle andere apparatuur om onze tocht ongezien verder te zetten. Of niet, want natuurlijk kunnen we ook kiezen voor de directe aanpak. Wanneer de (niet-dodelijke) wapens spreken, ontpopt Watch Dogs: Legion zich tot een pure covershooter. Bovendien laat het mêleesysteem nu ook blok-, ontwijk- en counterbewegingen toe, wat de man-op-mangevechten zeker ten goede komt.
Er zijn nieuwe technologische snufjes zoals een AR-cloaking device waarmee je kortstondig onzichtbaar bent en zorgeloos voorbij de security wandelt, maar ook een op afstand bestuurbare Spinrobot die sterk doet denken aan de Jumper-drone uit Watch Dogs 2. Het achtpotige robotje geraakt quasi ongemerkt binnen, baant zich een weg door verluchtingskokers en je breekt er vlot mee in beveiligingssystemen zonder zelf fysiek aanwezig te zijn. Techpunten liggen her en der verspreid in de game en kun je inzetten om digitale snufjes, nieuwe hacks, wapens en upgrades vrij te spelen, zodat je uiteindelijk elk personage naar eigen goeddunken kan uitrusten. Natuurlijk zijn er ook weer voldoende winkels om je personage in een stijlicoon te veranderen.
Ondanks het vernieuwende systeem met de inwisselbare helden gaat het repetitieve missiedesign na verloop van tijd wel wegen. Op enkele uitzonderingen na, vervallen de missies te vaak in hetzelfde stramien. Vaker wel dan niet moet je een locatie binnendringen om er data uit één of andere server te plukken, dan wel er iets vernietigen. Een zoveelste keer je spiderbot door verluchtingskokers manoeuvreren blijft ook niet fris en ook de vele hackingpuzzels gaan na verloop van tijd op de heupen werken. Het omleiden van stroomnetwerken via nodes en schakelaars naar één of andere te hacken server zat al tot vervelens toe in de voorganger en voelt in Watch Dogs: Legion daardoor nog sneller aan als een sleur.
Nu we toch aan het zeuren zijn: we zijn nog steeds geen fan van de arcade-achtige manier waarop we de verschillende voertuigen – van compacte stadswagens tot jeeps, vrachtwagens en motoren – door de Londense straten moeten loodsen. Gelukkig kun je dankzij de Londense metro ook fast-travelen tussen de verschillende locaties en biedt Watch Dogs: Legion ook voldoende alternatieven, zoals een bokscompetitie, om je tijd te vullen als je de gewone missies even beu bent.
Dat digitale Londen van Watch Dogs: Legion mag dan wel in de greep zijn van een totalitair regime: het blijft de herkenbare plek met tal van bezienswaardigheden zoals de Tower Bridge, Buckingham Palace en de Houses of Parliament. Een uitgestrekte open wereld waar op elke straathoek wel iets te beleven valt en die op de huidige platformen visueel nog verrassend goed uit de verf komt. Londen is verdeeld in acht wijken, met enorm veel diversiteit tussen de verschillende stadsdelen. Voor deze review hebben we het derde deel in Ubisofts hackersaga gespeeld op de Xbox One-consoles en de laadtijden bij het inladen van de spelwereld, het wisselen tussen personages en het fast-travelen nam met name op de oudste hardware enorm veel tijd in beslag. Voorts zaten er nog wel vervelende slordigheden in, zoals pop-up van de ergste soort waardoor we pardoes op een auto knalden die plots in het straatbeeld verscheen of een patrouillerende bewaker die exact het omgekeerde deed en zomaar verdween. Deze oneffenheden, alsook de repetitiviteit van de missies, weerhouden het geheel van een beter cijfer.
Watch Dogs: Legion bevestigt onze vermoedens na de hands-on eerder deze maand en maakt het potentieel van het interessante spelconcept dat iedereen die je op straat passeert een potentiële bondgenoot is grotendeels waar. Experimenteren met al die extra creatieve mogelijkheden in deze geloofwaardige spelwereld zorgt immers voor een heleboel fun. Alleen vallen de missies waarin je al die creativiteit mag botvieren nogal snel in herhaling, al blijft de beproefde gameplaymix van verschillende hacks, gadgets en wapens na drie delen overeind. Bovendien vinden we de arcade-achtige wegligging van de voertuigen nog steeds niet geweldig en ook de slordigheden laten de score wat zakken.
- Knappe spelwereld
- Ruimte voor creativiteit
- De vertrouwde gameplay...
- Kleine slordigheden
- Rijgedrag van de auto's
- ...maar ook repetitieve missies
Guys, iets waar ik me persoonlijk beetje aan stoor. Is het mogelijk om de score te verbergen op de front page? Soms wil ik echt reviews vermijden omdat ik alles van kop tot teen zelf wil ontdekken. Dan moet ik er maar niet op klikken zeg je dan, maar de score mij een vermoeden bv als een score 60 is denk ik al oeioei en weet je gewoon genoeg en ga ik sowieso de game wat raar bekijken. Bv ik weet nu al dat ik jullie website niet wil bezoeken een week voor dat cyberpunk uitkomt gewoon zodat ik die score niet zou moeten zien.
Geplaatst op 2020-10-28 12:20:53, bewerkt op 2020-10-28 12:24:27
Geen onterechte opmerking. We bekijken het intern :)
Geplaatst op 2020-10-28 12:29:13
Controversiële of onverwachte scores motiveren me net meer om de review te lezen, nuja das voor mij. (Gaat iets rapper dan de titel van de review te lezen)
Geplaatst op 2020-10-28 12:36:15
Ja maar jij kan gewoon klikken en dan weet je het ook. Ik kan het moeilijker vermijden dan dat jij het kan zien.
Als het enkel ik is ja dan moeten ze ook niks veranderen eh dan moet ik maar een andere manier vinden, geen idee hoe om het te vermijden x)
Geplaatst op 2020-10-28 13:55:24, bewerkt op 2020-10-28 13:59:28
Kheb +100 tabbladen openstaan, puur op basis van de titel. Nuja, een middenweg hierin vinden... :/
(geen scores meer geven :p ^-^ )
Geplaatst op 2020-10-28 20:38:57
Ongeveer wat ik verwachte qua +- gemiddelde score.
Maar toch iets waar ik voor vreesde: "...laadtijden bij het inladen van de spelwereld, het wisselen tussen personages en het fast-travelen nam met name op de oudste hardware enorm veel tijd in beslag."
Hoop draait het vlot op men PS5.
Geplaatst op 2020-10-28 12:37:14, bewerkt op 2020-10-28 12:38:11
Ik zal deze spelen op PS4 - II viel reuze mee en I viel wat tegen op desktop - maar krijg ook schrik bij het 'laden op oude hardware'.
Geplaatst op 2020-10-28 13:33:37
Ben ik de enige die veel meer had verwacht van het grafische aspect? Dit was hun meest ambitieuze Watch dogs tot nu toe, maar dacht dat ze dan voor de grafische kant ook alles uit de kast zouden halen.
Hetgeen ik nu allemaal gezien heb kwa gameplay , lijkt de wereld heel dood en saai, ondanks de poging met alle led-verlichting om het wat futuristisch te krijgen. De auto’s maken echt allemaal een simpel elektrisch geluidje en blijkbaar volgens deze review rijden ze ook nog altijd slecht, hetgeen mij enorm stoorde aan de vorige.
Deze zal ik aan me laten voorbijgaan denk ik
Geplaatst op 2020-10-28 16:31:19
Mja, het is geen levende GTA-wereld maar misschien voor de volgende telg? Als ze wat volk an de laatste AC-games erop zetten?
Geplaatst op 2020-10-28 20:40:13
Let's hope so 😉
Geplaatst op 2020-10-29 05:08:02
Ik denk dat het grafische aspect pas echt tot zijn recht komt met de RTX 3000 kaarten van Nvidia omdat er nu nadrukkelijk op de technieken DLSS en ray tracing ingezet wordt.
Voor de besturing van voertuigen: Ik gebruik KB+M en het besturen van auto's is nog niet het niveau van GTA5 maar het is echt 10x beter dan WD1 of WD2, sommige tweewielers zijn wel wat lastig besturen. Ik zeg bewust sommige, want er zit merkbaar een verschil tussen de ene en andere tweewieler. Met de auto's heb ik amper moeite.
Ik heb letterlijk vanwege de voertuigbesturing relatief weinig uur zitten in WD1 en WD2, maar WD Legion gaat wel wat extra uurtjes krijgen van me.
Geplaatst op 2020-10-30 00:11:34
Hmmm... Oké, maar dus als je geen pc hebt of gewoon al geen laatste nvidia kaart, ben je eraan voor de moeite op grafisch vlak?
Lijkt me voor de ontwikkelaar toch een zwak excuus als ze het daarop steken? Heb trouwens beelden gezien met de vergelijking tussen ray tracing aan en uit, en moet toch toegeven dat hier echt enorm weinig gebruik van gemaakt is tbh... Het enige is de spiegeling van auto's,en de plasjes water hier en daar, maar verre van wat ze ermee konden doen.
Geplaatst op 2020-10-30 05:52:42
Dat is toch vrij normaal wanneer een grafisch eisende game uitkomt? Zeker wanneer dit soort nieuwe technieken toegepast worden.
De game ziet er op mijn GTX1080 prima uit hoor, maar alles op ultra loopt bij mij niet super smooth en op high gaat goed. En ja, dan dan mis je natuurlijk het 'next gen' gevoel. En dat is niet anders dan bij elke game die de zwaardere hardware vereist.
Van die demo video's met de vergelijking tussen ray tracing aan en uit heb ik ook gezien en ik vond daar het verschil ook niet groot.
Ik heb WD: Legion streamers gezien met een RTX2000/RTX3000 en dan de vergelijking met mijn eigen ervaring op een GTX1080, dan moet ik toch toegeven een fatsoenlijk verschil te zien. Toegegeven, zo'n RTX kaart zal natuurlijk ook smooth draaien met alles op max settings, wat het verschil met mijn ervaring wel vergroot.
Geplaatst op 2020-10-31 10:20:54
Ik twijfel nog...hm
Geplaatst op 2020-10-29 16:44:59