REVIEW | Star Wars Squadrons maakt een vliegende start
De Star Wars-franchise is na al die jaren nog steeds een populair gegeven binnen de film- en gaming industrie. Vorig jaar kregen we Star Wars Jedi: The Fallen Order die van veel media zeer goede reviewscores kreeg en ook de meest recente film kreeg een hoop positieve reacties. Dit jaar moesten we het helaas met een pak minder Star Wars stellen en met Star Wars Squadrons als enige game die dit jaar verscheen is het nog maar de vraag of deze op eveneveel positieve reacties kan rekenen als vorig jaar.
Squadrons is helemaal niet te vergelijken met de game die we vorig jaar kregen en speelt zich voornamelijk af in de ruimte (ver, ver hier vandaan). De game legt de focus op space combat, is een pak kleiner in omvang, maar heeft wel zijn eigen charme. De focus ligt vooral op het multiplayer aspect, maar er is ook ruimte voor een ietwat korte singleplayer. Ondanks het minder brede publiek dat deze game zal aantrekken weet het toch te verrassen en wij leggen maar al te graag uit waarom.
De singleplayer volgt het verhaal van twee gloednieuwe piloten. De ene doet dienst als piloot binnen het Vanguard Squadron van de New Republic, de andere is piloot binnen het Titan Squadron van de Galactic Empire. Het speelt zich af op het einde van de Galactic War, een oorlog die was uitgebroken nadat het vredesverdrag tussen de Sith Empire en de Galactic Republic werd verbroken. Gedurende de acht uur durende singleplayer wissel je regelmatig tussen de perspectieven van beide piloten om het verhaal vanuit twee kanten te beleven. Al na enkele minuten krijg je te maken met verraad en gaat de bal pas echt aan het rollen.
De cast van de singleplayer bestaat uit een heleboel ongekende personages, maar bevat voor de echte fans ook namen als Gial Ackbar of Wedge Antilles. Voor je op missie vertrekt krijg je de kans om je loadout aan te passen of je schip te veranderen, maar kan je ook een babbeltje slaan met de personages. Op die manier krijg je wat meer achtergrondinformatie over de huidige gebeurtenissen in de game en dat is vooral voor fans van de franchise een leuk extraatje.
Vanuit de hangar heb je de keuze uit vier verschillende schepen om de strijd aan te gaan. Ieder schip heeft zijn eigen rol en een goede balans vinden tussen de verschillende schepen is een absolute must als je later de multiplayer betreed. X-wings en TIE-fighters zijn de twee soorten die je als eerste leert hanteren en worden zowel gebruikt om de kleinere alsook de grotere schepen te vernietigen, maar hebben ook hun zwakte. Vooral de A-wings en TIE-interceptors worden gebruikt als goede counter tegen deze kleinere schepen. Daarnaast kan je ook de TIE-bomber, en Y-wing besturen of spelen als support met de TIE-reaper en U-wing.
Elk schip voelt anders aan en gedurende de 16 verhaalmissies krijg je de kans om kennis te maken met alle schepen. Je kan van elk schip de romp, linker- en rechter wapens, motor en het schild aanpassen om de statistieken van elk schip naar eigen wens te balanceren. Zo creeër je zelf een balans tussen vuurkracht, snelheid en resistentie of geef je bonussen aan je schip om ze krachtiger te maken tegen bepaalde andere schepen. Halverwege de singleplayer moet je vooral goed nadenken welk schip je wilt gebruiken in een bepaalde situatie om je missie tot een goed einde te brengen.
Een ander element om rekening mee te houden is de krachtmeter van je schip als je doorheen de ruimte vliegt. Wanneer je vertrekt is de krachtmeter gelijk verdeeld over de wapens, snelheid en het schild van het door jou gekozen schip. Je kan er op ieder moment voor kiezen om de kracht te geleiden naar één specifiek onderdeel met een simpele druk op de knop. Zo kan je ervoor kiezen om alle kracht naar de wapens te sturen als er een vijandig schip in je vizier zit om deze sneller neer te halen of leid je alle kracht om naar de snelheid om sneller uit benarde situaties te raken en de vijand van je af te schudden.
Door de kracht te geleiden naar één onderdeel zorg je er natuurlijk voor dat de andere twee delen zwakker worden. Gebruik maken van deze krachtmeter is van essentieel belang in de latere missies van de singleplayer en zal ook tijdens de multiplayer een verschil maken tussen leven en dood. Een ander belangrijk onderdeel zit hem in de snelheid van je schip, die je ten allen tijde zelf kan regelen. Je kan er namelijk voor kiezen grote afstanden te overbruggen door op volle snelheid te vliegen of vaart te minderen om scherpere bochten te nemen.
De singleplayer mag dan wel aan de korte kant zijn en een beetje repetitief aanvoelen halverwege, de laatste paar missies zijn best wel indrukwekkend. Het is ook een zeer goede introductie om te wennen aan de verschillende opties die de game te bieden heeft en komt handig van pas wanneer je aan de slag gaat met de multiplayer. Met knappe visuals, bekende geluidjes uit de Star Wars franchise en goed uitgewerkte besturing van je schip weet de singleplayer toch zijn eigen stempel te drukken.
De multiplayer bevat twee modi die de naam Dogfight en Fleet Battle kregen. De eerste is een soort Team Deathmatch waarbij je binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk vijandelijke schepen moet neerhalen en het team met de meeste kills de overwinning binnenhaalt. Zoals we ook al hadden besproken bij de singleplayer, moet je samen met je team variëren tussen de verschillende schepen die er ter beschikking zijn om jij vijand zo efficiënt mogelijk neer te halen.
Fleet Battle is een uitgebreidere modus en speelt zich af in meerdere stappen waarbij je meerdere opdrachten moet voltooien. De eerste opdracht bestaat eruit om net als in Dogfight zoveel mogelijk kills te halen waarbij je deze keer het gezelschap krijgt van AI-schepen die je ondersteunen. Wie als eerste de meeste vijandelijke schepen neerschiet krijgt nadien de opdracht om twee Capital Ships neer te halen. Deze hebben een schild en enkel door slim gebruik te maken van de verschillende schepen kan je deze Capital Ships snel neerhalen. Eenmaal dat gebeurd is, bestaat je laatste opdracht eruit om een vijandelijk Flagship neer te knallen om de overwinning te behalen.
Dat er slechts twee multiplayermodi zijn doet afbreuk aan de goed uitgewerkte manier waarop je een schip moet hanteren. De game bevat gelukkig geen microtransactions en elke cosmetisch voorwerp kan je kopen met twee verschillende valuta: Glory en Requisition. Deze zijn beide te verdienen door de multiplayer te spelen en je level te doen stijgen of dagelijkse opdrachten te voltooien. Het maximaal te bereiken level is 40 bij elke Operation, een ander woord voor seizoen, die acht weken duurt.
Omdat we zelf niet in het bezit waren van een VR-bril en het toch een belangrijk onderdeel van de game is hebben we ons gebaseerd op de ervaring van iemand die wel in het bezit was van zo'n bril. De persoon wist ons te vertellen dat, ook al blijft het optioneel, de ervaring met een virtual reality bril net dat tikkeltje extra biedt. Een leuk extraatje gezien het lagere prijskaartje van de game.
Star Wars Squadrons is een enorm vermakelijke game met een stijle leercurve om je schip te besturen zowel in de singleplayer alsook de multiplayer. Dat deze laatste slechts bestaat uit twee verschillende modi doet afbreuk aan de knap uitgewerkte space combat, al valt er altijd wel iets te verdienen bij elke level up. De singleplayer mag dan wel aanvoelen als een uitgebreide tutorial, het verhaal staat als een paal boven water en zal menig fan een leuke tijd bieden.
- Goed verhaal
- Besturen van je schip voelt goed aan
- Knappe visuals
- Typische geluidjes
- Beperkte multiplayer
- Singleplayer repetitief
Het leuke aan de vr is vooral dat je om je heen kan kijken. Je ziet dat er een vijandelijk schip je kant op komt. Dit hadden ze imo in de game modus zonder vr ook kunnen verwezenlijken door je rechter stick eventueel te gebruiken.
Heb beide geprobeerd maar ik geef toch de voorkeur zonder de VR, mede ook omdat ik vaak voorover ging buigen als ik snel vooruit ging.
Ik spreek wel uit ps vr ervaring, die bekabeld is en toch beperkt in ruimte.Graag feedback van iemand die het eventueel op een vr gespeeld heeft die niet bekabeld is en op pc.
Geplaatst op 2020-10-06 11:58:53
ik heb het spel van dag 2, moet zeggen dat ik keyboard mouse en controller heb uitgeprobeerd en het spel is wel gemaakt voor de controller.
Geplaatst op 2020-10-07 16:33:36