Kirby Fighters 2
Kirby Fighters 2 was een verrassing voor iedereen. Zelfs Nintendo holde zichzelf voorbij, door de game per ongeluk eerder dan verwacht in de eShop te publiceren. Er werd dan maar beslist om de game samen met een launch trailer meteen uit te brengen. De 'schade' was nu toch aangericht en ook wij vlogen er meteen in om te zien of deze tweede telg iets toe te voegen.
Hoe omschrijf je Kirby Fighters 2 in een notendop? Simpel, neem Super Smash Bros. Ultimate, haal het ritme en de variatie weg, vervang de selectie personages door Kirby bij herhaling en dat is alles. Ondanks de duidelijke downgrade in complexiteit en de beperkte inhoud, heeft de game ook zijn eigen stem. Er is bijvoorbeeld een grote verscheidenheid aan niveau's uit de verschillende hoofdstukken van de serie, of de mogelijkheid om aan onze zijde een bondgenoot te hebben die wordt bestuurd door een andere speler of door de AI. De meeste gevechten zijn dan ook 2vs2, wat geen voordeel in zijn geheel is, maar als Kirby Fighter 2 in gezelschap wordt gespeeld, maakt het de verschillende sessies leuk genoeg.
Helaas voor diegenen die gewend zijn om met Kirby te spelen in Super Smash Bros., gaat de gameplay van Kirby Fighters 2 niet verder dan een nogal oppervlakkig niveau. Elk van de personages heeft een aantal basisaanvallen, afhankelijk van de vorm, waaraan bewegingen worden toegevoegd, zoals het zweven of verdrijven van de lucht tegen vijanden. Hoe onhandig het is om ze te besturen is verbazingwekkend als je denkt aan Kirby's soepelheid in Super Smash Bros., maar nogmaals, je speelt niet op hetzelfde niveau.
In principe kan deze game worden gedefinieerd als het alternatief voor iedereen die Super Smash Bros. een beetje te ingewikkeld vindt. Zo is de AI erg slecht, zowel wat betreft gezondheid als vechtvaardigheden (vijanden rennen liever over het scherm in plaats van het gevecht tot leven te brengen) en vereenvoudig de gevechten tot het punt dat ze worden gereduceerd tot een voortdurend rammen op de knoppen. Er zijn voorwerpen geïntroduceerd om dingen op te fleuren, maar uiteindelijk zijn ze nuttig om chaos te veroorzaken of ons nog sneller naar de overwinning te duwen zonder echte strategische diepgang te bieden.
De meeste van deze gevechten vinden plaats in de online en lokale multiplayer, maar er is ook ruimte voor een verhaalmodus, wat eigenlijk gewoon een klim naar de top is, met steeds zwaardere gevechtenen geen avontuur zoals we gewend zijn. Gezien de lage moeilijkheid is het duidelijk dat Kirby Fighters 2 een titel is die gericht is op een heel jong publiek, maar toch ligt er heel weinig en nogal smakeloos vlees in het vuur. De multiplayer is gericht op 2vs2 clashes, maar online wordt dat ondermijnd door een frequente lag, waardoor de games onmogelijk te spelen zijn. Het gebeurt gelukkig niet al te vaak, maar de keren dat het gebeurt, kun je niet anders dan getuige zijn van de langzame (letterlijk) ondergang van je personage. Matchmaking zelf kan enkele minuten duren, maar dat kan worden besteed aan oefenen tegen de CPU.
De gevechten vinden plaats binnen twee minuten en de overwinning stelt ons in staat om Fighter Points te verdienen, essentieel om de rang van jagers te verhogen, waardoor we nieuwe content kunnen ontgrendelen, waaronder nieuwe vaardigheden voor Kirby, levels, stickers en kostuums. Het moet gezegd worden dat het een beetje voldoening geeft om steeds iets nieuws te krijgen. Ook leuk is de mechanic waarbij je als geest kan terugkeren nadat je bent verslagen, om zo toch nog wat invloed te hebben. Jammer dat de buitensporige chaos op het scherm het moeilijk maakt om er goed gebruik van te maken.
Wat betreft de verhaalmodus zijn er enkele interessante wendingen en bepaalde beperkingen waarvoor je je neus optrekt. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om een ander personage dan Kirby te kiezen, hoewel de mogelijkheid bestaat om te worden geholpen door metgezellen zoals Bandana Dee. Daarnaast is er een modus voor één speler waarin we wel kunnen spelen met die extra personages, dus deze beperking in het verhaal is een beetje vreemd. Tot slot is het niet mogelijk om Kirby of je metgezel te veranderen wanneer je wil. Eenmaal gekozen, moet je genoegen nemen met die personages tot het einde van het hoofdstuk.
Over het algemeen ziet Kirby Fighters 2 er uit als de uitloper van een uitgebreider avontuur: secundaire content die goed had kunnen gaan met een hoofdgame, terwijl het op zichzelf niet genoeg variatie in de gameplay biedt. Het is veel te gemakkelijk, zelfs voor de doelgroep, en hoewel het in de ogen van de fans een aantal gedenkwaardige knipogen biedt naar andere games, zijn het gewoon vlakke oppervlakken waarop platforms drijven, waar gevechten en incidentele gevaren voor nog meer verwarring zorgen.
Als het gevecht beter beheersbaar was geweest, hadden we bij dit alles een oogje dichtgeknepen voor bepaalde aspecten. Helaas is Kirby in deze game teruggebracht naar een traag en onhandig personage, waar we hem eigenlijk vooral kennen als een licht en vloeibaar personage.
Kirby Fighters 2 is het simplistische antwoord op de moeilijkheden die mindere spelers ondervinden bij Super Smash Bros.. De ervaring lijkt in zjin basis erg op elkaar, maar op vlak van gameplay zijn de verschillen misschien te groot geworden. Kirby is langzamer en onhandiger dan zijn SSB-tegenhanger en er zijn enkele lag-problemen in online multiplayer, waardoor wedstrijden onspeelbaar worden. Afgezien van de vrij te spelen inhoud, biedt de game weinig anders, of het nu de multiplayer-, verhaalmodus of singleplayer-modus is: het kan een paar uur met vrienden zijn, maar meer ook niet.
Kirby Fighters 2 is vooral gericht op de fans van Kirby of de jongere gamers, maar dan nog biedt de game te weinig om je lang zoet te houden. Fans van Smash Bros. zullen wellicht deze game te min vinden om hun fighting honger te stillen.
- Memorabele gevechtsarenas
- Veel te gemakkelijk
- Veel lag online
- Enkel Kirby speelbaar