REVIEW | Port Royale 4 doet alles op automatische piloot
Maar weinig mensen zijn op reis kunnen gaan in 2020. Gelukkig geeft Port Royale 4 je de kans om naar de zonnige Caraïben te reizen. Het zal geen ontspannende vakantie worden want je zult er plantages bouwen, handelsroutes opzetten en vechten met piraten. Deze vierde telg uit de franchise bouwt verder op de vertrouwde formule en voegt enkele vernieuwingen toe, waaronder turn-based gevechten. Of dat genoeg is om je een onvergetelijke vakantie te bieden, lees je hier.
In Port Royale 4 kun je aan de slag met Spanje, Engeland, Frankrijk of Nederland. Het spel brengt je naar de 17e eeuw en elk land heeft een eigen campagne om te doorlopen. Wie liever wat meer vrijheid heeft, kan de Free Game modus proberen. Hierbij kun je de moeilijkheid en alle instellingen naar hartenlust aanpassen. Je gaat best eerst aan de slag met de tutorial, die ongeveer een uur van je tijd vraagt. Hoewel de tutorial duidelijk is, zul je de eerste uren blijven verdwalen tussen alle menu’s, kaders en opties.
De gameplay speelt zich vooral af op een erg grote map die een duidelijk overzicht biedt op alle steden en boten. Je kunt zelfs helemaal inzoomen om een glimp op te vangen van het dagelijkse leven in de steden. Je hebt hier niet het detail van bijvoorbeeld Anno 1800, maar Port Royale 4 is dan ook geen diepgaande city management game. Je hebt altijd een mooi beeld van de haven en daar zul je dan ook heel wat tijd doorbrengen. Je moet namelijk voortdurend schepen bouwen. Deze zijn haast perfecte replica’s van historische schepen uit de 16e en 17e eeuw. De schepen moet je manueel laten varen totdat je nieuwe eilanden en steden ontdekt. Vervolgens koop je een handelscontract en kun je de eerste handelsroutes opzetten. Het is ook mogelijk om bouwvergunningen te kopen om nederzettingen te bouwen op andere eilanden.
Om bekend te worden met de besturing en alle opties, kun je best starten door missies te aanvaarden van andere landen. Zodoende moet je zelf geen financiële risico’s nemen. Deze missies vragen je meestal om goederen naar een bepaalde haven te brengen of om een gebied te bewaken. Soms is er een schip gezonken en moet je de drijvende bemanning redden. Erg uitgebreid zijn deze missies nooit, maar het geeft je een goed zicht op de mogelijkheden.
Handel vormt de basis van Port Royale 4. Elke stad kan maximaal zeven goederen produceren en heeft nood aan de achttien andere goederen die het spel rijk is. Je zult dus vrijwel altijd winst maken door bijvoorbeeld koffie te brengen naar een stad die dit zelf niet kan produceren. In het begin doe je alles handmatig, maar dit verandert eens je een stevige vloot hebt opgebouwd. Dan komen de handige instellingen van pas en kun je het meeste werk automatiseren. Je moet voortdurend uitkijken dat ook je eigen steden toegang hebben tot al deze goederen. Anders word je volk onrustig en kunnen er rellen uitbreken.
Eens je verschillende schepen hebt gebundeld in konvooien, kun je routes gaan uitstippelen. Het spel zal eerst zelf een route toewijzen om naar een bepaald eiland te varen, maar je kunt deze via de map wijzigen. Dit is handig om tussenstops in te plannen, vijandige naties en piraten te omzeilen of gewoonweg om de windrichting te gebruiken om sneller te varen. Veel financiële gevolgen heeft het echter niet om enkele dagen later toe te komen bij een haven.
Wanneer je alles hebt geautomatiseerd ga je hier ook geen aandacht meer aan geven. Door de vraag-en-aanbod functie kun je een maximum aantal goederen en uitgaven selecteren waar je schepen zich aan zullen houden. Eens je dit hebt ingesteld, begint het spel zichzelf te spelen. Er is geen tussenkomst meer nodig van de speler en eigenlijk heb je vervolgens maar toe te kijken tot er een speciale gebeurtenis ontrafelt zoals een oorlog of een uitbraak van de pest. Op een bepaald ogenblik wordt Port Royale 4 dus niet meer dan gewoon toekijken hoe schepen hun handelsmissies uitvoeren. Door alle automatische functies is het spel ook redelijk eenvoudig te managen. Je moet al echt moeite doen om je financiën in het rood te brengen.
De Free Game is in dit geval leuker. Wanneer je handelsroutes op punt staan, kun je een oorlog starten en de strijd op zee uitvechten. Het is mogelijk om een gevecht automatisch tot een einde te brengen, maar dit zou zonde zijn, want de gevechten zorgen voor broodnodige afwisseling. Gevechten zijn turn-based en spelen zich af op een afgebakende map. Om beurten kun je je schepen verplaatsen en laten aanvallen. Het doel is om de zijkant van je schip naar de vijand te richten zodat je kanonnen zoveel mogelijk schade kunnen aanrichten. Er zijn verschillende soorten kanonballen om uit te kiezen.
Zo zal kleiner geschut vooral de manschappen van de vijand uitschakelen en de boot heel laten. Heb je meer manschappen? Probeer het andere schip dan te rammen zodat je soldaten het andere schip kunnen enteren en overnemen. De gevechten zijn tactisch en vragen de nodige denkkracht om te winnen. Wanneer een van je handelsschepen wordt aangevallen en je hebt geen oorlogsschip in de buurt, dan zal je cargo geplunderd worden en kan men het schip overnemen.
De graphics van Port Royale 4 zijn nooit erg gedetailleerd en dat geldt ook voor de gevechten, die nooit indrukwekkend in beeld worden gebracht. Explosies, leuke animaties of spannende muziek zouden veel kunnen bijbrengen aan de gevechten, maar schitteren door afwezigheid. Het is ook zonde dat enkel de gevechten wat denkkracht vereisen. Want eens je een stabiele inkomst hebt, kun je gewoon kopen wat je maar wil. Je steden uitbreiden is niet moeilijker dan met een druk op de knop boerderijen en plantages toe te voegen. Daarnaast kun je nog cafés of parken bouwen om je bevolking blij te houden, al voelt dit eerder aan als bezigheidstherapie.
Port Royale 4 zal je vooral tijdens de eerste uren flink wat uitdaging bezorgen, maar eens je alles onder de knie hebt, wordt alles wel erg eenvoudig, tot vervelens toe. Ontwikkelaar Gaming Minds Studios heeft teveel handige opties tot automatisering toegevoegd. Hierdoor zul je op den duur nog maar weinig moeten inbrengen en voelt het alsof je gewoon naar een filmpje zit te kijken.
Als je geen gebruik maakt van deze functies en alles zelf in handen neemt, dan komt dit spel al wat meer tot zijn recht. Al zul je wel een erg grote liefhebber van het genre moeten zijn om hier veel plezier uit te halen. Doordat er weinig op het spel staat en je nooit echt beloond wordt, is er weinig stimulans om door te spelen.
- Free Games modus
- Realistische ruilhandel
- Vechten op zee
- Weinig motiverend om te spelen
- Steden bouwen voegt weinig toe
- Handel drijven en toekijken