REVIEW | Serious Sam 4 is voer voor masochisten
Na een matig succesvolle zijsprong te hebben gemaakt naar virtual reality, keert de Serious Sam-reeks terug naar zijn roots. Serious Sam 4 is zonet verschenen en alle masochisten zullen alvast een vreugdesprong maken. De franchise staat namelijk bekend om zijn moeilijke levels waarin je je een weg moet banen tussen een groot aantal monsterlijke vijanden en verraderlijke kogelregens. We kunnen je alvast vertellen dat dit onveranderd is gebleven.
Serious Sam 4 is een prequel en neemt je mee naar de allereerste expeditie van Sam tegen de Mental-eenheden. Oude bekenden waaronder de stoere Hellfire maken hun opwachting, wat voor de nodige nostalgie zorgt. Het spel vindt plaats in Italië en neemt je mee naar bekende locaties. Er is zelf een bijzonder cool gevecht in het Colosseum, waarbij nogal weinig respect wordt getoond voor de oude structuren. Het verhaal is niet erg diepgaand. Ontwikkelaar Croteam heeft vrijwel alle aandacht gevestigd op vlotte gameplay en leuke one-liners. In totaal zijn er zestien levels die je zo’n tien tot twintig uur zullen zoet houden, afhankelijk van de gekozen moeilijkheidsgraad.
Men heeft gekozen voor een nieuwe engine en dat merk je. De graphics zijn veel scherper en bevatten meer detail dan de voorgaande spellen. Er is een arsenaal aan nieuwe wapens en samen met de natuurlijk aanvoelende besturing is het schieten echt een genot. Meer vernieuwing hoef je echter niet te verwachten in deze game. Serious Sam 4 biedt vooral meer van hetzelfde, zonder daarbij nieuwe gimmicks toe te voegen. Het hele spel voelt aan als een klassieke shooter in een nieuw jasje.
De formule werkt perfect, alleen zijn de graphics niet altijd even consistent. Voorwerpen die dicht in de buurt zijn zullen glimmen in de zon en op alle juiste plekken met bloed bedekt worden tijdens het vechten. Voorwerpen die verder weg zijn, ogen dan weer flets en onderontwikkelt. Mogelijk is dit een bewuste keuze om de framerate hoog te houden, maar zelfs op een erg krachtige computer blijft dit zich voordoen. Ook sommige personages en vijanden zijn niet helemaal afgewerkt. Sommige vijanden en personages lijken wel van plastic gemaakt te zijn, terwiljl bij andere de voorkant van de monsters bol staat van de details, terwijl de achterkant levenloos is gebleven. Tijdens de brute actie zal dit meestal niet opvallen, maar terwijl je van gevecht naar gevecht loopt, zijn het storende elementen.
Doorheen de zestien levels kun je nieuwe wapens vrijspelen waaronder shotguns, snipers, energiewapens en nog veel meer. Eén van de leukste wapens is het kanon, waarmee je gigantische kanonballen kunt afvuren. Dit wapen laat je toe om met één enkele druk op de knop een hele zwerm vijanden omver te kegelen. Je kunt elk wapen upgraden door zijmissies te voltooien. Daarnaast zijn er nog power-ups en gadgets te verdienen die Sam tijdelijk sterker maken of die vijanden vanop grote afstand opblazen.
Het S.A.M upgradesysteem laat je ook toe om brutale acties uit te voeren. Denk maar aan het beklimmen van een vijand om zijn oogbal er uit te rukken met je blote handen. Ook andere mogelijkheden zoals het gebruiken van een schild en het schieten van twee geweren tegelijkertijd, zijn aanwezig. Er is voor ieder wat wils en hoewel je weinig invloed hebt op de speelstijl, kun je focussen op je favoriete wapens en power-ups.
Italië is erg traditioneel weergegeven. Er zijn zelfs verschillende Fiat-wagens toegevoegd die met gemak zwakkere vijanden kunnen platwalsen. Je vecht dan ook vooral in stedelijke gebieden; op daken, in straten, op bruggen en kastelen. Elk level speelt zich af op een ander terrein. Het jammerlijke is dat al deze terreinen erg snel repetitief en afgezaagd worden. Je weet op den duur ook exact welke vijanden er op je af gaan komen en hoe je ze het beste aanpakt. Doordat het spel nogal repetitief is, zul je aan het einde vooral blij zijn dat het voorbij is. De laatste levels zullen eerder aanvoelen als een vervelende klus dan als een leuk tijdverdrijf. Wat meer variatie in vijanden of in aanvalspatronen had welkom geweest.
Er zijn natuurlijk wel eindbazen en momenten die het patroon doorbreken. Je kunt een gigantische mech beklimmen of een hakselaar besturen om grote vijanden in grote brokken te veranderen. Het zijn deze momenten die Serious Sam 4 het meest tot zijn recht laten komen met humor en afwisseling. Er zijn in totaal meer dan twintig verschillende soorten vijanden aanwezig en ze spatten allemaal even bevredigend uit elkaar wanneer je er genoeg kogels op afvuurt. Elke vijand heeft zwaktes en sterktes die je kunt misbruiken. Veel tactiek zul je niet nodig hebben, vaak komt het er op neer om achteruit te rennen terwijl je op de meute vijanden voor je schiet met alles dat je maar te pakken krijgt.
Serious Sam 4 is een old school shooter in een nieuw jasje. De gameplay is beter dan ooit en vijanden doen ontploffen voelde zelden zo goed aan. Grafisch kent het spel een grote upgrade, maar ontwikkelaar Croteam heeft niet voldoende tijd genomen om alles netjes af te werken. Verder zijn er nog enkele nieuwe wapens en powers om te gebruiken, maar daar eindigt de vernieuwing. Serious Sam 4 bijt zich te hard vast in het verleden, wat nadelig kan zijn voor de toekomst van de reeks. We kunnen deze game vooral aanraden aan fans van klassieke shooters en run-and-gun gameplay.
- Vlotte gameplay
- Leuke bossfights
- Onafgewerkte graphics
- Repetitief
- Gebrek aan vernieuwing