REVIEW | Crysis Remastered levert een schokkende prestatie
Het is alweer van 2007 geleden dat we kennis maakten met Crysis, ontwikkeld door Crytek. De game maakte toen gebruik van de tweede versie van de CryEngine en terwijl de game op zich best goed was, werd het doorheen de jaren een running joke met de befaamde woorden bij nieuwe systemen: 'Can it run Crysis?'. Crysis was namelijk op technisch vlak enkele jaren voor en de hardware van toen had moeite om de titel goed te draaien op de hoogste settings. We zijn nu dertien jaar verder en bij Crysis Remastered vragen we ons af of ons systeem de game nu wel kan draaien.
We denken dat we er vanuit mogen gaan dat iedereen bekend is met Crysis, dus we gaan vooral onze focus leggen op de nieuwigheden van deze remaster en de uiteindelijke uitwerking. Om te beginnen is de kwaliteit van de textures opgekrikt naar 8K maar daar houdt het niet op. Er is ook HDR-ondersteuning en betere anti-aliasing. Ray tracing is ook van de partij en gamers onder ons die een RTX grafische kaart van Nvidia beschikken, krijgen toegang tot de hardwarematige RTX-features. AMD-gebruikers moeten niet treuren, want ook zij krijgen toegang tot ray tracing, maar dan wel via de software. Hierdoor krijgen de Xbox One en PS4 ook voor de eerste keer deze generatie toegang tot ray tracing.
Hierdoor ziet het wateroppervlakte er natuurlijker uit en dankzij de betere depth of field kan je nu effectief tot de bodem kijken. Dat was bij het origineel ook het geval, maar hier oogt het toch een pak mooier. Samen met de mooie golven op de oppervlakte zorgt het voor een meer natuurlijke look van het water. De depth of field verbetering is niet alleen zichtbaar bij het water, maar ook in het landschap. De bergen in de verte zien er gedetailleerd uit, in plaats van wat vlakke textures en ook de kleine eilandjes kan je nu vanaf de kust bewonderen.
Global illumunation is ook van de partij en dit merk je eigenlijk meteen op. De verschillende levels ogen meer belicht en waar je licht verwacht, merk je dit ook zichtbaar op. Schaduwen van bijvoorbeeld bomen komen ook meer tot hun recht. Dit gaat hand in hand met de toevoeging van ray tracing waar je het licht ziet reflecteren op bepaalde ondergronden. Denk bijvoorbeeld aan natte oppervlakten die nu mooi het licht weerkaatsen van een lichtbron in de buurt. Je personage geeft ook mooie reflecties terug in spiegels en de schaduwen zijn accuraat. Het is iets klein, maar het ziet er veel realistischer uit.
Als laatste grote verbetering werden de textures aangepakt. Ze werden opgekrikt naar een 8K-resolutie, maar enkel voor 'Can it run Crysis'-mode, al zijn we niet helemaal tevreden met hoe ze dat exact hebben gedaan. Om te beginnen, is niet elke texture aangepakt en dit merk je wel bij bepaalde stukken. Zo hadden we een stuk met rotsen waar de ene de nieuwe textures hadden en de andere nog de oude, fletse versie. Bij het level met de alien basis kom je ook zo enkele textures tegen.
Dat is best spijtig, want wanneer je als ontwikkelaar uitpakt met verbeterde textures, verwachten we wel dat dit (vrijwel) overal het geval is. De Crysis Remaster is ook gebaseerd op de console port van 2011 voor Xbox 360 en PlayStation 3. De consoles waren in die tijd al niet top vergeleken met een stevige pc en er werd toen al gesnoeid in de animaties, physics en grafische extra's. Spijtig dat men niet is vertrokken van de originele Crysis, met alle aanwezig opties.
Als laatste puntje hebben we de performance van deze Crysis Remaster. Wij zitten met een Ryzen 2700X en een RTX 2080 Ti zonder overclock en wanneer we de aanbevolen settings gebruikten, namelijk high, hadden we toch performance issues. In combinatie met de ray tracing is het zeker voelbaar dat we geen constante 60 fps haalden en hadden we momenten waar we naar de 30 fps doken. Verder lijken er ook issues met de implementatie van ray tracing, want gedurende onze speelsessie hadden we om de paar minuten een kleine stutter van nog geen seconde. Het was zo storend dat we na een tijdje de globale settings naar medium hebben gebracht, wat ook ray tracing uitschakelt. Toen was het geschok opgelost, maar het is natuurlijk niet de bedoeling om een remaster op lagere settings te moeten spelen, want dan valt een groot deel van de mooiere graphics gewoon weg.
Wanneer je met de speed mode doorheen de levels gaat, kan je soms ook hebben dat nog niet alles is ingeladen, wat voor een mooie pop-in zorgt. De laadtijden van de missies zijn ook iets vreemd. Het level wordt geladen en wanneer het balkje aan 100% is, blijft deze toch voor een goede 30 seconden staan om dan nog een paar zaken in te laden en dan pas over te gaan naar het level zelf. De mixing van het geluid is ook niet meteen van het beste. Sommige geluiden zijn een pak luider dan andere en dat wordt na een tijdje storend.
Tot slot nog even kort een klein stukje over een verandering in de gameplay. In Crysis 2 werd afgestapt van het selectiemenu voor je nanosuit krachten. Speed werd automatisch geactiveerd wanneer je ging sprinten en wanneer je sprong, was het sowieso met strength. Enkel stealth en armor waren manueel te selecteren. In Crysis Remastered wordt ook zo gewerkt, maar je krijgt de mogelijkheid in het menu om het originele selectiemenu te activeren, dus de keuze ligt bij jou.
Crysis Remastered brengt enkele goeie features mee, zoals bijvoorbeeld de ray tracing en global illumination die toch voor een goeie ervaring zorgen op grafisch vlak, maar bij de performance laat Crytek toch echt wel steken vallen. De performance problemen met de ray tracing moeten opgelost worden, want hoe het nu is, is het niet echt tof om te spelen. Verder zitten we ook met de textures die niet overal van dezelfde kwaliteit zijn en is het bijzonder vreemd dat er is gewerkt vanaf de remaster voor consoles uit 2011.
- 'Can it run Crysis?'
- Ray tracing
- Textures en assets niet overal goed
- Performance issues
Deze remaster lijkt hoe langer hoe meer op een snelle cash grab. Geen wonder dat Crytek een exclusiviteitsdeal met Epic heeft gesloten.
Hoe dan ook: als pc gamer koop je beter de originele Crysis voor een paar euro en installeer je de Enhanced Crysis mod. Het resultaat ziet er beter uit en draait vlotter dan deze remaster.
Geplaatst op 2020-09-22 14:03:31
Performance issues bij de minpunten, oh the irony
Geplaatst op 2020-09-22 15:54:57
Ziet er mooi uit, maar wegens dat ik niet omkan met fps (i don't like the feeling) laat ik het natuurlijk passeren
Geplaatst op 2020-09-22 17:14:35
Misschien bijzeggen dat het ascension level ook weg is omdat het een remaster is van de consoleversie. Ondanks dat deze missie gehaat is door veel mensen en crytek zelf was het mijn favoriete missie. Ik verwacht dat een remaster de full package levert en dat doet deze niet.
Geplaatst op 2020-09-22 21:40:06
Dit was ik inderdaad vergeten.
Geplaatst op 2020-09-22 23:18:30
Same here, RTX 2080ti maar met alles op de 'Can it run Crysis?' mode is de performance zeer bedroevend voor iets dat er eigenlijk niet eens zó goed uit ziet ... Ze hadden beter niks uitgebracht of het ineens deftig gedaan, want nu heeft niemand er iets aan.
Voor diegene die een iets technischere review willen en waar dezelfde pijnpunten uitgelegd worden: https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-crysis-remastered-pc-tech-review
Geplaatst op 2020-09-24 17:14:47