REVIEW | Tell Me Why schildert een emotioneel verhaal
In de stal van Xbox Game Studios is Tell Me Why een vreemde eend in de bijt. Wie ‘Xbox’ zegt, denkt automatisch aan de Master Chief, geweren met kettingzaagbayonetten en ander sci-fi geweld. Door in zee te gaan met het Franse Dontnod Entertainment, makers van onder andere Life is Strange, toont de uitgever zich meer dan gewillig om hun portfolio uit te breiden. Tell Me Why is alvast een mooie pluim om op de Xbox-hoed te steken.
Tell Me Why speelt zich volgens de ontwikkelaars niet af in hetzelfde universum als de eerdere Life is Strange-games, al had dat best gekunnen. Je kruipt in de huid van de Ronan-tweeling, die elkaar tien jaar na een traumatische gebeurtenis terugzien. Samen gaan ze op zoek naar het antwoord op de vragen die ze al een decennium met zich meeslepen. Verwacht geen hoogstaande literatuur, maar het mysterie is mooi uitgedacht en voorzien van de nodige plot twists om je als speler toch te doen twijfelen.
Tell Me Why speelt zich af in het verre noorden van Alaska, in een afgelegen dorpje genaamd Delos Crossing. Je wordt doorheen het spelverloop dus regelmatig omringd door prachtige natuurlandschappen die er vaak als een schilderij uitzien. Hou die screenshot-knop dus maar dicht bij de hand
Waar Dontnod nog steeds in uitblinkt, is het maken van interessante personages. Hoofdpersonages Allyson en Tyler hebben een speciale gave, waarmee ze op creepy tweeling-wijze telepatisch met elkaar kunnen communiceren. Doorheen de drie afleveringen kom je verschillende mensen tegen die elk hun eigen verhaal hebben. Je vindt ook heel wat diversiteit in Delos Crossing: heel wat van de inwoners maken deel uit van de inheemse Tlingit-cultuur. Die cultuur is ook in het hele dorp op subtiele manieren aanwezig.
Tijdens Tell Me Why bestuur je afwisselend een van de twee leden van de Ronan-tweeling. Beide zijn realistische personages, met grote en kleine kantjes. Hun relatie staat al tien jaar op pauze en de game schuwt deze emotionele confrontaties ook niet. De keuzes die je maakt doorheen de game kunnen het eindpunt van die relatie ook beïnvloeden.
Ook bij de hoofdpersonages schuwt Dontnod de diversiteit niet: Tyler Ronan, het mannelijke deel van de tweeling, is namelijk transgender. Hierover wordt ook niet rond de pot gedraaid: Tyler praat openlijk over zijn transitie, het nemen van testosteron, enzovoort. Het is een mooie leerervaring en vooral een welgekomen stukje representatie in een mainstream videogame.
Tyler’s transitie speelt een rol in het verhaal, maar is helemaal niet de focus. De meeste personages in de game gaan ook op een respectvolle manier met hem om. Af en toe valt er een vreemde opmerking, maar je kunt zelf kiezen hoe Tyler en zijn zus Allyson hierop reageren, al dan niet na een telepatisch onderonsje.
Van gameplay is bij Tell Me Why, zoals bij de meeste Dontnod games, slechts in beperkte mate sprake. Een overgroot deel van de gametijd bestaat uit cutscenes en interactieve gesprekken. Je kunt niet Mass Effect-gewijs ieder lijntje dialoog zelf kiezen, maar de game onthoudt eerder gegeven antwoorden wel en baseert regelmatig de woorden van je personages hierop
Wanneer je dan wel in de schoenen van een van de tweelingen stapt, is Tell Me Why een vrij gewoon point and click-avontuur. Je loopt rond, selecteert objecten en kijkt wat je personage erover te zeggen heeft. Weinig grondbrekend, maar buiten enkele momenten waarop de gegeven aanwijzingen niet zo duidelijk zijn kun je hier ook weinig verkeerd mee doen.
Uniek aan Tell Me Why is de Memory-mechanic. Wanneer de tweeling een emotioneel geladen moment meemaken, kunnen ze hun herinneringen herbeleven. Op zich is dit gewoon een ander object om aan te klikken, maar Dontnod gaat hier op een creatieve manier mee om. Allyson en Tyler kunnen zich bepaalde zaken namelijk volledig anders herinneren. Het is dan aan jou, als speler, om te kiezen welke van de herinneringen volgens jou de realiteit het best benadert. Naar het einde van de game toe worden deze keuzes soms hartverscheurend en hebben ze een groot effect op wat er met de personages gebeurt.
Het Delos Crossing van Tell Me Why is, zoals eerder aangehaald, een echt plaatje. Ook de mensen en dieren die deze gamewereld bevolken, zijn zorgvuldig en realistisch ontworpen. De animaties zijn soms een beetje stijf. Dit valt vooral op tijdens close-ups op de gezichten. Je waant je heel soms eventjes in de Uncanny Valley in plaats van Alaska.
‘Tell Me Why’ ain’t nothing but a heartache is een game die met veel liefde werd gemaakt. Het snijdt onderwerpen aan waar heel wat AAA-videogames zelfs anno 2020 nog van terugdeinzen. Het vertelt een verhaal dat misschien geen potten breekt, maar toch emotioneel genoeg is om je als speler tot het einde te kunnen boeien.
- Representation matters
- Emotioneel verhaal
- Prachtige omgevingen
- Soms iets te formulaire gameplay
- Af en toe stijve animaties
Zo bummed dat de game niet op PS4 is. Blij te lezen wel dat het een goeie game is :)
Geplaatst op 2020-09-08 16:44:44
Zal er nog misschien wel eens ooit komen hopelijk. ^^
Geplaatst op 2020-09-08 20:34:09
Ik vrees ervoor, gezien heel wat Microsoft-medewerkers ook aan de game hebben meegewerkt. Er is altijd Game Pass PC/Xcloud als je echt wanhopig bent. :)
Geplaatst op 2020-09-09 10:49:49
Ik zal wel wachten op Steam.
Geplaatst op 2020-09-09 13:23:05
I like the backstreet reference :D. Moest zelf ook direct denken toen ik de titel las XD.
Geplaatst op 2020-09-08 22:30:03
Er is een totaal gebrek aan spel elementen en je klikt slechts om meer expositie te krijgen. We zijn hier om een game te reviewen, niet een novelle. Het verhaal voegt niets toe aan (het gebrek aan) gameplay en omgekeerd.
Representation matters in zoverre dat dit op zijn hoogst een half procent van de bevolking representeert. Je bent pas echt bekrompen als je je niet kunt inleven in verhalen van huiselijk geweld en emotioneel misbruik alleen maar omdat die persoon niet dezelfde huidskleur of seksuele oriƫntatie erop nahoudt. In hokjes denken is juist erg regressief.
Maar goed, of we nou een mens, orc, skelet, aardworm of robot spelen heeft nog nooit invloed mogen hebben op de uiteindelijke review van de game, en ik zie geen reden waarom we daar nu mee moeten beginnen.
De waarde als game zijnde is nihil. Per definitie gaat gamen om het manipuleren van iets om bepaalde uitdaging te overkomen. De keuzes in Tell Me Why zijn volledig narratief en het is maar net welke waarde je zelf aan de uitkomst hangt. Tell Me Why dient dan ook meer als een "Choose your own story" animatie met keuzes die minder impact hebben als Bandersnatch op Netflix.
Om die reden kwalificeert dit zich niet als een game in mijn mening, en is het ook niet verdienend van de lof die het krijgt.
Geplaatst op 2020-09-08 22:44:45
Butthurt much?
Geplaatst op 2020-09-09 09:15:00
100% waarde toevoegende comment en inhoudelijke reactie.
Geplaatst op 2020-09-09 10:57:22
Bijgevolg zijn die ouwe text-based avonturen op de PC ook geen games volgens u?
Geplaatst op 2020-09-09 10:26:38
Om nog maar te zwijgen van alle walking simulators en 100en narratieve games, waar je eigenlijk ook niks doet buiten het verhaal vooruit duwen.
Geplaatst op 2020-09-09 10:45:26
IMO verken en ontdek je, zelf al is het lineair
Ook niet alsof die ouwe text based games je voor iedere situatie 10, laat staan 5, opties boden om vooruitgang te boeken
Geplaatst op 2020-09-09 19:47:20
Die oude text-based avonturen hadden zeker wel uitdagingen om te overbruggen. Bovendien waren die oude machines tot niet veel meer in staat.
Geplaatst op 2020-09-09 10:56:38
"Representation matters" vind ik nochtans wel een mooie toevoeging aan de pluspunten. Het bepaalt misschien niet of de game goed of niet goed is, maar bekijk het als een appreciatie voor de inclusiviteit.
Geplaatst op 2020-09-09 11:27:22
Hopelijk beter dan Life is Strange 2.
Die vond ik persoonlijk zeer zwak, irritante personages en dom verhaal IMO.
Geplaatst op 2020-09-09 09:49:16
Ik vond Life is Strange 2 toch best goed. Iets minder dan de eerste (incl. Before The Storm) dat wel. Vond je de eerste dan wel goed of ook niet echt?
Geplaatst op 2020-09-09 11:10:39
Ik vond de eerste zeer leuk en BTS ook.
Het probleem bij de tweede lag me meer aan de personages denk ik.
Je volgt een geforceerd verhaal dat mij ten alle tijden niet aansprak, keuzes die ze maken die op niks slaan etc. Ik vond het een vergezocht verhaal en zeer bizar op veel manieren. (I get it "Life Is Strange") maar het deed het niet voor mij.
Terwijl ik het eerste spel wel geloofwaardiger vond. Meer begrip voor de personages ook onderlinge conflicten etc. 2 gaf het gevoel te ver te gaan om 1 te overtreffen maar schoot daarmee zichzelf in de voet.
Geplaatst op 2020-09-09 11:59:27
Ik begrijp wat je bedoelt, nummer 1 en BTS waren ook bij mij geloofwaardiger/intenser.
Geplaatst op 2020-09-09 13:26:12