REVIEW | Marvel's Avengers heeft de fundering om te verbeteren
Het is nog maar enkele dagen geleden dat we het trieste nieuws te horen kregen omtrent het overlijden van Chadwick Boseman, Marvel’s Black Panther. Nieuws dat iedere fan van de acteur diep wist te raken en niet zomaar onopgemerkt voorbij ging. Dat het overlijden enkele dagen voor de release van Marvel’s Avengers gebeurde is dan ook een goed uitgangspunt om te vermelden dat deze review geschreven werd als eerbetoon aan een gesneuvelde held en naar eer en geweten een zo correct mogelijk beeld zal schetsen van de game. Wakanda Forever!
De game start tijdens Avengers Day, de dag waarop de opening van een nieuw hoofdkantoor aan de West Coast gevierd wordt. Deze viering vindt plaats op het deck van de Chimera, het schip van de Avengers, waar ook Kamala Khan aanwezig is. Het meisje met Pakistaanse roots is een grote fan van de groep superhelden en wil niets liever dan ze allemaal in levende lijve zien. Haar geduld wordt snel beloond wanneer ze oog in oog komt te staan met Thor en en haar geluk niet op kan. Dat geluk is echter van korte duur wanneer Taskmaster het feest komt verstoren.
De Avengers maken gebruik van een nieuw soort technologie en zijn inmiddels gefuseerd met S.H.I.E.L.D., de organisatie die de wet probeert te handhaven en strijd tegen terrorisme en bovenmenselijke bedreigingen aangaat. Die nieuwe technologie probeert Taskmaster in handen te krijgen door de San Francisco Bridge te vernietigen. Op diezelfde brug kom je voor de allereerste keer in aanraking met Thor, Iron Man, Black Widow en Hulk.
Terwijl deze 4 leden bezig zijn met de plannen van Taskmaster te dwarsbomen, heeft Captain America zijn eigen problemen op het schip waar A-Day plaatsvindt. Nadat er vreemde signalen worden gedetecteerd vanuit de zeebodem onder de Chimera en er ook enkele handlangers van Taskmaster zich op het schip bevinden gaat de bal pas echt aan het rollen. Captain America die er alles probeert aan te doen de aanval af te wenden moet echter “opnieuw” het loodje leggen wanneer de reactorkern van het schip ontploft.
Kort daarop gaat de game vijf jaar vooruit en zien we pas echt de gevolgen van de gebeurtenissen tijdens A-Day. Op videobeelden is namelijk te zien dat het Captain America was die de reactorkern heeft vernietigd en de explosie heeft veroorzaakt. Het vertrouwen in de Avengers is daardoor compleet verloren gegaan en het team is volledig opgesplitst. De explosie zorgde er ook voor dat sommige mensen bovennatuurlijke krachten kregen, waaronder ook het ondertussen opgegroeide meisje Kamala Khan.
Zij heeft de afgelopen jaren steeds haar krachten geheim moeten houden voor de organisatie A.I.M. die, onder leiding van dokter Carlton en Monica, door middel van technologie de bewoners van San Francisco probeert veilig te houden. Wanneer ze op een avond de servers van deze organisatie hackt en vermoedt bewijsmateriaal te hebben gevonden dat Captain America niet de oorzaak van de explosie was, gaan de poppen helemaal aan het dansen. Ze raakt in contact met een onbekend persoon en wordt kort daarop achtervolgd door A.I.M. robots. Kamala, die vastbesloten is het bewijsmateriaal te gebruiken om Captain America’s naam te zuiveren, belandt daardoor in een groter avontuur dan ze ooit had durven dromen.
Het verhaal bestaat uit de gekende personages, al zien die er anders uit dan we gewend zijn van de films. Het mag dan wel even wennen zijn, een heel storende factor is het zeker niet. Vooral omdat je ook later ontdekt dat de typische humor tussen de personages en hun eigen charismatische eigenschappen ook hier van de partij zijn. Iron Man die tussen de actie en het gevaar even een nummertje van Iron Maiden aanvraagt? Wees maar zeker dat Jarvis het verzoek met veel plezier inwilligt. Ook de actiescènes waarbij hier en daar een welgetimede QTE tevoorschijn komt moet zeker niet onderdoen voor de vele actiescènes uit de films.
Na wat verhaalmissies beland je opnieuw op de Chimera die vijf jaar geleden neerstortte en die je opnieuw probeert te repareren. De eerste reparatie zorgt voor het herstel van de War Table en zal ook je vertrouwde plek zijn voor het verderzetten van je avontuur. Van hieruit kan je zowel zijmissies als verhaalmissies selecteren, waarvan je sommige in co-op kan spelen. De game bevat echter geen opt-in co-op waardoor je een vriend(in) moet uitnodigen voor je de missie opstart.
Later wordt de Chimera een echte base of operations en ontgrendel je nog een hoop andere zaken. Het schip bevat tegen het einde van de verhaallijn twee verschillende facties die je kan levelen door dagelijkse en wekelijkse opdrachten te voltooien. Elke level up wordt beloond met materialen om nieuwe dingen te kopen. Die kan je spenderen bij enkele vendors, die zich ook op het schip bevinden, om nieuwe gear en cosmetics aan te kopen. Als je bepaalde voorwerpen tijdens een missie niet hebt opgeraapt kan je deze terugvinden in de inventory locker op de Chimera, die je ook kan gebruiken om zelf gear in te droppen voor later. Als laatste is er ook een fabrication machine te vinden die gevonden cosmetische chips omvormt tot een skin.
Elke missie bestaat uit een open gebied dat je naast de main objective ook kan verkennen. Helaas zijn de gebieden niet al te groot en is de side content aan de beperkte kant. Door te vechten of speciale kisten te vernietigen, verzamel je verschillende materialen. Daarnaast ontdek je vooral locaties met kistjes die betere loot bevatten, moet je gevangenen redden of een kleine puzzel oplossen om ergens binnen te raken en stuit je soms op een sterkere vijand. Dit allemaal met als doel om betere loot te vinden en je power level te verhogen.
Dat hoor je inderdaad goed, power level. Vergelijk het een beetje met het power level systeem in The Division of Destiny. Je verzamelt gear van een bepaalde kwaliteit, gaande van common tot exotic, met elk zijn eigen power level. Hoe hoger de kwaliteit van je gear, des te beter de perks die je stuk gear bevat. Daarnaast kan je elk stukje gear vanaf een bepaalde kwaliteit ook met enkele power levels verhogen door deze te upgraden met materialen die je tijdens je missies hebt gevonden. Het gemiddelde van de vijf stukken gear die je moet verzamelen is uiteindelijk het power level van het personage waarmee je speelt.
Naast je power level heeft elk personage ook zijn eigen level, met een maximum van level 50. Met iedere level up krijg je een skill point dat je kan spenderen aan upgrades van je skills. Elk personage heeft drie unieke vaardigheden: een support ability, een assault ability en een ultimate ability. Zo kan Kamala, die later de naam Miss Marvel krijgt, zichzelf met één druk op de knop healen. Door skill points te spenderen kan ze zelfs teamgenoten meteen reviven wanneer ze de vaardigheid activeert. Eenmaal je met een personage level vijftien hebt bereikt, ontgrendel je een nog breder arsenaal aan upgrades voor je vaardigheden.
Uiteraard ben je niets met deze vaardigheden als je ze niet kan gebruiken tijdens een gevecht. Combat in Marvel Avengers is vrij standaard en voelt aan als een hack and slash game. Sommige personages beschikken over een light attack, heavy attack, ranged attack en intrinsic ability. Dat laatste heeft als doel de aanvalskracht te verhogen en gebruikt men vooral bij personages waarbij de focus ligt op close combat. Andere superhelden focussen dan weer op long ranged combat. In het geval van Iron Man beschikt deze over raketten, lasers, repulsors en een melee attack (waarbij er geen onderscheid is tussen light en heavy attacks).
Elk personage beschikt natuurlijk over een levensbalk, maar heeft daarnaast ook een energiebalk die gebruikt wordt voor de intrinsic ability en de long ranged atttacks van sommige superhelden. Waar de intrinsic ability bij Miss Marvel haar schade voor een tijdje kan verhogen en dus vooral voordelig aanvoelt, lijkt het ons bij een personage als Iron Man toch eerder een struikelblok. Eenmaal de energiebalk leeg is, zit er namelijk niets anders op dan over te schakelen naar melee combat om deze balk weer op te vullen. Waar Miss Marvel nog wat variatie heeft tussen een heavy en light attack, zit er voor Iron Man niets anders op dan wat normale klappen uit te delen.
Het upgraden van je vaardigheden geeft je een voordeel op het slagveld, maar ook je power level speelt een belangrijke rol wanneer je een missie opstart. Je hebt namelijk de keuze uit vier verschillende moeilijkheidsgraden bij het opstarten van een nieuwe missie. Het verhogen van de moeilijkheidsgraad zorgt ervoor dat het aanbevolen power level van deze missie stijgt en daardoor ook het power level van je tegenstanders de lucht in gaat. Helaas is er maar weinig reden de moeilijkheid te verhogen aangezien deze geen invloed heeft op de loot die je krijgt.
Iets anders waar je aandacht aan moet besteden bij het starten van bepaalde missies zijn de actieve modifiers, een soort van buffs en/of debuffs die gedurende je hele missie actief zijn. Deze variëren van het versterken van bepaalde soorten aanvallen tot vijanden die niet langer health packs laten vallen wanneer je ze verslaat. Daardoor moet je soms wat tactischer gaan nadenken en zit er soms niets anders op dan even weg te vluchten van je gevecht en op zoek te gaan naar een container die je levensbalk herstelt. Wat natuurlijk ook kan helpen is het gebruiken van de juiste stukken gear met de juiste perks voor de situatie waarin je jezelf bevindt.
Zoals reeds werd aangekondigd bevat elk personage ook een eigen Battle Pass die je volledig kan vrijspelen door op regelmatige basis te spelen. Deze pass bevat nieuwe nameplates om mee te pronken in de multiplayer, allerlei soorten materiaal, nieuwe skins en takedowns, emotes en zelfs currency waarvoor je normaal echt geld dient te spenderen. Je kan er dus ook voor kiezen de Battle Pass volledig vrij te spelen als je bereid bent nog eens extra te betalen.
Nog een leuk extraatje is het verzamelen van comics doorheen de game. Deze stripverhalen, die ook daadwerkelijk bestaan, bevatten een heleboel informatie. Ze dienen echter niet alleen als collectible en geven zelfs voordelen in-game. De voordelen zijn gevarieerd en gaan van het verhogen van je aanvalskracht tot het versnellen van je energiemeter die moet opladen.
Nadat je het verhaal hebt uitgespeeld, ontgrendel je de multiplayer component van Marvel Avengers. Je krijgt nieuwe missies die je door middel van matchmaking met andere spelers kan uitproberen. Het verhaal van de main game gaat ook verder in de multiplayer, al kunnen we daarover weinig details vrijgeven. Feit is wel dat er gejaagd wordt op enkele bekende tegenstanders en je moet grinden naar een hoger power level om de moeilijkere missies tot een goed einde te brengen. Verder biedt deze multiplayer niets vernieuwend buiten enkele nieuwe locaties waar je een hoop vijanden moet verslaan en wat gevechten tegen sterkere vijanden.
Marvel Avengers is een game die waarschijnlijk een boel tegenstrijdige reacties zal opleveren. Aan de ene kant heb je een fantastisch verhaal, knappe graphics, de typische Avengers humor en leuke verwijzingen naar de comics. Anderzijds blijft het een hack and slash game waarbij je niets anders doet dan inbeuken op de vijand met als doel te grinden naar betere gear. In de huidige staat kan de game helaas niet op tegen gelijkaardige games als The Division en Destiny, maar is de fundering er wel om te verbeteren.
- Goed verhaal
- Typische Avengers humor
- Lange grind (als dat je ding is)
- Multiplayer niet vernieuwend
- Repetitieve combat
- Eentonige missies
- Beperkte side content
mijn kutje staat alvast niet nat voor deze
Geplaatst op 2020-09-04 18:36:28
It seems your reaction has unleashed a spambot XD
Geplaatst op 2020-09-05 07:07:21