REVIEW | WRC 9 scheurt perfect door de bochten
Onlangs kregen we al de kans om aan de slag te gaan met een hands-on preview van WRC 9 en toen al zagen we dat het goed zat met de rallygame van KT Racing. Nu we de volledige game onder onze neus geduwd kregen, is er niet veel reden om ons oordeel bij te stellen.
KT Racing is er de voorbije jaren in geslaagd om de WRC-reeks stap voor stap te verbeteren en met WRC 9 zit het stilaan in het zenit. Dat wil zeggen dat er tegenover WRC 8 eigenlijk niet zo heel veel is veranderd. Hier en daar zijn er wat kleine zaken aangepast, maar echt grote vernieuwingen hebben we niet ontdekt.
Het belangrijkste onderdeel van WRC 9 blijft dan ook de career mode, waarin je als beginnende piloot stap voor stap je weg moet banen van het Junior WRC naar de grote jongens van het WRC. Dat doe je door je team te verbeteren, trainingen uit te voeren en indruk te maken op de grote teams, om zo uiteindelijk een contract te versieren.
Tussendoor kan je ook deelnemen aan een paar historische races, zodat je ook nog eens door de bochten kan scheuren met enkele legendarische wagens uit de geschiedenis van de rallysport en als het allemaal wat te gemakkelijk voor je is, kan je in extreme omstandigheden zo lang mogelijk proberen te overleven met een gehavende wagen.
Tijdens al die verschillende soorten races merk je al snel dat de handling in WRC 9 nog altijd snor zit. De wagens doen wat je van ze verwacht en een echte krak kan als geen ander door de bochten schuiven, terwijl kleine foutjes worden afgestraft met een schuiver of een onzachte kennismaking met een muurtje. Door de uitgebreide opties kan trouwens iedereen met deze game aan de slag, door eenvoudigweg hier en daar wat assists aan of uit te zetten.
De echte kenners zullen alvast blij zijn om te horen dat met Japan, Nieuw-Zeeland en Kenia drie nieuw rally’s zijn toegevoegd aan de game. De Rally van Ieper maakt dit jaar dan wel deel uit van het WRC, een Belgische rally is er natuurlijk niet te bespeuren. Kort na release mogen we ons trouwens ook nog verwachten aan een compleet herwerkte versie van de rally’s van Portugal en Finland, waardoor er alles samen meer dan 35 nieuwe stages in de game te vinden zullen zijn.
Naast de Career mode kan je in WRC ook je tijd verspillen aan een flink aantal challenges. Dat zijn vaak variaties op de trainingen of de "Extreme Conditions" uit de Career mode, dus echt vernieuwend kan je ze niet noemen. Het zijn wel perfecte tussendoortjes om je skills even te testen of te verbeteren. Daarnaast zijn er ook dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse uitdagingen, waar je enige doel is om je auto zo hoog mogelijk op het leaderboard te parkeren.
Wel een grote nieuwigheid in WRC 9 is de toevoeging van Clubs, waarmee je een eigen club kan oprichten of vervoegen, om zo wedstrijden te organiseren onder alle leden. Spelers krijgen zelfs punten op basis van hun prestaties in die competities, waardoor je perfect kan nagaan wie van je vrienden de beste racers zijn. We vermoeden dat er in de toekomst een aantal partijen wel op het idee van die clubs zullen springen, om op een eenvoudige manier in de game competities te organiseren voor een groot publiek. Als speler kan je lid zijn van maximaal vier clubs, maar het aantal leden van zo’n club is onbeperkt.
Een stokpaardje van ons bij racegames is de aanwezigheid van splitscreen en we kunnen met veel plezier zeggen dat WRC 9 beschikt over splitscreen. Bij rallygames race je natuurlijk nooit tegen elkaar, dus zie je enkel de ghost van je tegenstander op je scherm, maar we vinden het fijn dat we onze vrienden gewoon op de zetel kunnen uitdagen.
Daarnaast beschikt WRC 9 natuurlijk ook over enkele online opties, naast de clubs en de dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse uitdagingen. Ook hier geen spectaculaire vernieuwingen, maar we verwachten ook niet meer dan een lobby met een rally naar keuze, met de auto die je wil bij de weersomstandigheden die je zelf kiest.
Tot slot dan nog even kort het audiovisuele aspect van WRC 9. De rally’s en de wagens zijn sterk nagemaakt in de game en meer dan eens is dat zelfs tot in het kleinste detail. Bovendien klinkt alles zoals je dat verwacht. De menu’s zijn dan weer heel sober en vooral in de career mode kan het allemaal nogal droog zijn. Onze enige commentaar is de manier waarop regen op het wegdek wordt weergegeven. Dat is wel heel glanzend, wat zeker ’s nachts voor bijzonder slechte zichtbaarheid kan zorgen. We snappen dat je op dat moment sowieso niet al te goed ziet, maar dat is niet omdat het wegdek zo hard glinstert dat je constant wordt afgeleid.
WRC 9 is een echte verderzetting van WRC 8. Er zijn weinig echte vernieuwingen te vinden, maar dat was ook niet nodig, aangezien de basis gewoon al heel goed zat. WRC 9 doet dus niets wereldschokkends, maar is wel zowat het beste dat rallyfanaten nu op de markt kunnen vinden.
- Lekker rijgedrag
- Clubs
- Splitscreen
- Heel glanzend wegdek bij regen