REVIEW | Project CARS 3 laat echt iedereen racen
Met razende snelheid de lange rechte lijn afkomen, perfect op tijd remmen en de bocht insturen, om daarna zo snel mogelijk op te trekken en je tegenstand achter je te laten. In Project Cars 3 is dat zowat het beste gevoel dat er is. Het idee dat je een auto echt onder controle hebt en dat je altijd net dat tikkeltje sneller bent dan de rest.
Vanaf je eerste races in Project Cars 3 is het dan ook je doel om tracks en auto’s zo goed mogelijk te leren kennen. Dat doe je ook volledig op je eigen niveau, want Slightly Mad Studios stapt af van het idee dat het een sim-game is voor de echte racefanaten en kiest voor een bredere aanpak.
Het is niet dat de oude fans volledig in de kou worden gezet, maar de moeilijkheidsopties zijn zwaar uitgebreid, met het doel om iedereen aan het racen te krijgen. Wil je rijden met alle mogelijke assists en hulpmiddelen aan, dan is dat volledig mogelijk. Wil je auto’s tot in het kleinste detail voorbereiden, om met een perfecte setup de baan op te komen, dan houdt niemand je tegen.
Ook die diepgaande gameplay is wel wat eenvoudiger gemaakt, zodat racers niet langer uren moeten spenderen in oefensessies om te weten hoe hun auto reageert op pakweg een bepaalde bandenspanning. Een foute strategie kiezen is nadelig, maar niet langer iets waarvoor je keihard afgestraft wordt. In Project Cars 3 moet je zoveel en zo vaak mogelijk aan het racen zijn.
Het is dan ook niet zo eenvoudig om te zeggen hoe het zit met de handling van de wagens, aangezien iedereen voldoende aanpassingen kan doen om een speelstijl te vinden die hem aanstaat. Al wil dat natuurlijk niet zeggen dat er geen verschil zit in de manier waarop verschillende auto’s rijden. Het verschil tussen een eenvoudige bolide en een supersnelle hypercar zal je snel voelen wanneer je iets te snel de bocht in gaat.
De basis van de game draait ditmaal rond de splinternieuwe Career Mode, waar Project Cars 3 het relatief traditioneel aanpakt. Je begint op het laagste niveau, met relatief eenvoudige auto’s, waarna je race na race opmars maakt, om uiteindelijk aan de slag te gaan met de snelste wagens op de planeet.
De objectieven tijdens je carrière zijn gelukkig wel een beetje vernieuwend. Je doel is niet altijd om een race te winnen of zelfs maar in de top drie te eindigen. Soms moet je een aantal bochten mooi nemen of tegenstanders een tijdje draften, terwijl je andere keren wordt gevraagd om meerdere auto’s binnen een bepaalde tijd in te halen. Een paar keer hadden we wel voor dat een bug er voor zorgde dat we een objectief niet konden halen, bijvoorbeeld omdat onze snelheid niet werd geregistreerd en we die bepaalde topsnelheid niet konden halen.
Ook is niet elk event een race. Zo heb je Hot Lap, waar je in één rondje een toptijd moet neerzetten, en Pace Maker, waarbij over drie rondes heen je gemiddelde tijd van belang is. In Breakout moet je dan weer punten verzamelen door borden te breken die verspreid staan over het parcours, vaak op plekken waar je ze niet verwacht.
In Hot Lap en Pace Maker komt het simulatieverleden van Project Cars 3 soms nog naar boven. Even van de baan schuiven? Invalid lap time. Een muurtje aantikken? Invalid lap time. Tijdens een race word je dan weer gestraft wanneer je vol op een muur knalt of voordeel haalt uit het afsnijden van een stukje track. Het zorgt er voor dat je als speler niet zomaar over een track kan vliegen zonder rekening te houden met de omgeving en je tegenstanders.
De AI van Project Cars 3 lijkt nog enkele kleine tweaks gekregen te hebben sinds de preview die we eerder speelden. Toen plakten auto’s van de AI echt op de ideale lijn en zouden ze je gewoon van de baan duwen om toch maar niet te moeten uitwijken, terwijl jij ze gewoon aan de binnenkant wist in te halen. Dat lijkt nu grotendeels van de baan te zijn en de AI zal ruimte maken wanneer dat logisch lijkt. Dat wil ook wel zeggen dat ze je zullen proberen te blokkeren wanneer dat kan.
De career mode van Project Cars 3 kiest wel voor een heel gestage vooruitgang. Wie verwacht al na enkele uurtjes eens aan de slag te kunnen met een supercar, al was het maar in één of andere invitational, die komt bedrogen uit. Stap voor stap is het devies, tenzij je er voor kiest je zuurverdiende centjes te gebruiken om events vrij te kopen en wat stukken over te slaan. Met het risico natuurlijk dat je geen geld hebt om de juiste auto aan te kopen.
Wil je wel al met een of andere supersnelle bolide over een track razen, dan kan je kiezen voor de multiplayer of een custom event. Je kan in de multiplayer zelf een lobby maken en de regels samenstellen of een lobby van iemand anders vervoegen. Daarbij krijg je de keuze uit verschillende tracks, alle beschikbare auto’s en natuurlijk het weer. Wil je racen in een fiks onweer, dat naar het einde van de race helemaal opklaart, dan kan dat allemaal.
Met een custom event kan je eigenlijk hetzelfde doen, maar race je net als in de career tegen de AI. Jammer genoeg is er geen splitscreen aanwezig, wat wij toch nog altijd een mankement vinden in een racegame.
Naast de typische mutliplayer beschikt Project Cars 3 ook over Rivals, waarin je dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse challenges voorgeschoteld krijgt. Goed presteren betekent meer XP en meer geld om nieuwe auto’s te kopen.
Gelukkig moet je in de multiplayer en in Rivals niet beschikken over de juiste auto’s en kan je er gewoon eentje lenen, al hou je er dan wel minder XP aan over.
In Project Cars 3 heb je in ieder geval keuze te over. Honderden wagens en tientallen tracks staan klaar om door jou ontdekt te worden en je verdient gelukkig geld genoeg om vlot nieuwe auto’s aan te kopen of je favoriete bolide te upgraden. Ze zijn ook allemaal tot in de puntjes uitgewerkt en voor de wagens krijg je meer dan genoeg opties om het uiterlijk naar wens aan te passen.
Althans, als de game dat toelaat, want hier en daar zitten er toch enkele vreemde bugs in Project Cars 3. Meer dan eens maakten we bijvoorbeeld mee dat we een livery niet konden gebruiken, omdat we telkens werden teruggegooid naar het standaard uiterlijk. Andere keren begonnen we dan weer plots aan een race met een ander uiterlijk dan we geselecteerd hadden. Geen dramatische problemen, maar het zou toch niet mogen.
Daar houdt het echter niet op. Ook tijdens races liep niet altijd alles van een leien dakje. Een paar keer bleef de communicatie van onze team manager heel de tijd op het scherm staan, terwijl die normaal na enkele seconden moet verdwijnen, en hadden we te maken met een grafische glitch die op bepaalde plekken tijdens een race vreemde witte vlekjes veroorzaakte. Waarschijnlijk allemaal zaken die met een patch opgelost kunnen worden, maar toch.
Project Cars 3 stapt een beetje weg van het sim-verleden van de reeks, door minder getalenteerde racers ook een kans te geven zich te amuseren met de titel. Dat wil niet zeggen dat de echte sim-racers in de kou blijven staan, want ook zij krijgen nog meer dan genoeg opties om mee aan de slag te gaan. De hoeveelheid content is zeker te pruimen, al pakt de career mode het soms een beetje te traag aan. De kleine bugs worden hopelijk in de toekomst nog verholpen.
- Uitgebreide career mode
- Toegankelijk voor iedereen
- Kleine bugs
- Geen splitscreen
Ik kan bijna niet meer wachten............... vvvrrrrmmmmmm..................
Geplaatst op 2020-08-24 18:29:22
hopelijk niet dezelfde kleine bug zoals in het vorige deel waar uw savegame wordt gewist.
Geplaatst op 2020-08-24 18:36:27
In legendary AI difiiculty kan je nog gemakkelijk winnen met paar seconden voorsprong en de AI heeft ook geen last van G krachten of upshiften, dat laatste heel duidelijk bij een lange rechte lijn...ook bij modificaties aan de auto zie je geen verandering etc. Het spel heeft dus nog een grote patch nodig imo...
Geplaatst op 2020-08-26 20:35:48
nu ik er zelf mee bezig ben en nog maar zelden een gamereeks zo zien afstappen van zijn roots. alles wat de vorige delen voor goed maakten hebben ze gewoon in de vuilbak gegooid. het kon een nfs game zijn. een zware teleurstelling en totaal niet wat je zou verwachten in een deel 3. als ze nog eens zo'n game maken geven ze het beter een andere naam ipv de huidige te verkrachten en dan zwaar door het slijk te halen.
terug naar assetto corsa dan maar.
Geplaatst op 2020-09-03 06:26:43