REVIEW | Windbound laat je aangenaam knutselen
Naast de aankomende grote titels die voor dit najaar gepland staan, hebben ook de kleinere studios enkele titels klaarstaan. Ontwikkelaar 5Lives is zo een studio die niet meteen bekend in de oren klinkt, maar met hun nieuwste project genaamd Windbound, wel onze interesse wist op te wekken.
Windbound is een kleine indie die je het best kan omschrijven als een adventure game met enkele survivalelementen. Zelf kruip je in de huid van Kara en ben je zo de ongelukkige die een schipbreuk te verduren kreeg bij een tocht over de oceaan. De woelige oceaan heeft alles van je weggenomen, je stam is nergens te bespeuren en je wordt wakker op de Forbidden Islands. Je start het avontuur dan ook met niks, dus geen schip, gereedschap of wapens. Je moet alles opnieuw weer weten te maken met behulp van de zaken in je wereld.
De wereld bestaat uit verschillende eilandjes die je kan bezoeken, maar vooraleer je hieraan begint, moet je een keuze maken hoe je je avontuur wil starten. Je krijgt namelijk de keuze uit twee mogelijke moeilijkheden, namelijk survivalist en storyteller. Bij survivalist verlies je alle items die je niet vast had en word je terug naar het eerste hoofdstuk geslingerd wanneer je sterft. Bij storyteller is het net iets anders, want hier hou je al je items en ga je enkel naar het begin van het hoofdstuk waar je was wanneer je sterft. Vijanden doen ook iets minder schade.
In de wereld vind je drie verschillende altaren terug die je moet activeren om een nautilus key te krijgen. Die altaren bevinden zich bovenop een toren, dus je moet hier naartoe klimmen. Wanneer je alle drie de keys hebt, kan je naar een soort hoofdaltaar gaan waarbij je je amulet gebruikt om verder te gaan. Hierna krijg je een cutscene te zien waar je wat meer informatie krijgt over de oceaan en worden de mysteries van de eilanden wat verder onthuld.
Na elk hoofdstuk krijg je steeds wat meer informatie, maar je moet wel telkens dezelfde stappen volgen. Je komt weer aan op de oceaan waar je opnieuw moet zoeken naar eilandjes met de torens. Het lijkt eentonig, maar eigenlijk heeft dit ons niet echt gestoord. De eilanden zijn ook telkens anders en worden procedurally generated, dus wanneer je sterft is het de volgende keer weer net iets anders.
Om je te helpen op je tocht moet je dus een schip en enkele wapens in elkaar knutselen. Voor al deze zaken kan je beroep doen op de omgeving, want deze bevat een aantal resources. Zo kan je grassen oppikken om er een koord mee te weven, om zo een eerste klein bootje te maken. Nieuwe recepten ontdek je door oftewel naar resources te gaan waar je niet meteen het correcte gereedschap voor bezit of via progressie doorheen de hoofdstukken.
Het loont dus om de verschillende eilandjes te bezoeken om de nodige resources te vergaren. Je schip staat centraal in je avontuur en je kan het dan ook telkens verbeteren. Je begint met een eenvoudig schip, maar later kan je het vergroten en steviger maken met nieuwe soorten hout. Uiteindelijk kan je er ook zaken opzetten, zoals betere bescherming of opslagruimte. Bescherming komt zeker van pas op je schip, want het beschermt je wanneer je ergens tegenvaart, maar ook van de vijanden in het water. Denk bijvoorbeeld aan krabben die vanop het koraal op je schip springen en je schip in enkele seconden kunnen vernietigen.
Ook de eilanden zijn gevuld met diertjes waar je op kan jagen om wat extra recourses te verzamelen, zoals vlees, beenderen, horens enzovoort. Deze items kan je gebruiken om nieuwe items te craften en het voedsel kan je gebruiken om jezelf in leven te houden wanneer je honger krijgt. Je hebt immers een stamina meter die steevast aan het zakken is. Stamina gebruik je bij het vechten, zwemmen en lopen. Je kan het dus best hoog houden of je komt in moeilijkheden. De eenvoudigste manier is door voedsel te koken en te verorberen. Wanneer je goed zoekt, kan je gegraveerde stenen terugvinden om je stamina of health permanent te verhogen, dus het loont wel om even rond te varen.
Doorheen je avontuur kan je Sea Shards verzamelen. Deze verkrijg je door torens te activeren, maar je vindt ze onder andere ook terug in bijvoorbeeld vazen die je kan stuk slaan. Deze kan je spenderen aan het einde van elk hoofdstuk, waar je de keuze krijgt tussen twee blessings die je bij het volgend avontuur kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan een boog die je niet kwijtgeraakt of vijanden die bij damage nog enkele seconden nabloeden. Je kan slechts een blessing activeren per keer, dus je moet telkens goed kiezen welke je wil.
Grafisch ziet de titel er best goed uit. Het gebruikt niet de meest realistische voorstelling, maar de stijl die werd gekozen past bij deze titel en diens opzet. Ook qua soundtrack zijn we tevreden, want de muziek is zeer aangenaam en klinkt geweldig.
Windbound is een aangename titel die enkele leuke mechanics van het survival-genre heeft samengebundeld. Terwijl de levels procedurally gegenereerd zijn, is de opzet wel telkens hetzelfde, maar dat was in onze ogen niet meteen een probleem. De bijhorende crafting is vermakelijk en niet meteen complex, waardoor je niet veel tijd verliest in een menu of bij het zoeken van bepaalde recepten.
- Telkens nieuwe levels, maar ...
- Aangename crafting en survival
- ... doel blijft hetzelfde