REVIEW | Death Stranding gaat helemaal los op pc
Afgelopen jaar konden we jullie al uitgebreid onze mening toelichten over Death Stranding, die toen enkel voor PlayStation 4 te verkrijgen was. Daar is echter verandering in gekomen, want het nieuwste project van Hideo Kojima is nu ook beschikbaar op pc. Tijd dus om eens te bekijken hoe Norman Reedus presteert op een nieuw platform.
Op Playstation 4 was Death Stranding gelimiteerd tot een maximum framerate van 30 fps. Dit is uiteraard weggehaald bij de pc-versie en dus kan je genieten van een hogere framerate. De framerate waarmee wij speelden was een hemelse 120 fps. Alles voelde snappy en vloeiender aan, terwijl ook de animaties en cutscenes kunnen genieten van een hogere framerate. In de cutscenes gaat het niet over 120 fps, maar met 60 fps hebben we zeker niet te klagen. We merkten wel op dat sommige zaken soms dropten naar 30 fps, maar het merendeel van de cutscenes speelden op de hogere framerate.
Een andere toffe feature is de toevoeging van ultrawide support. Mensen die spelen op een aspect ratio van 21:9 gaan dus niet op zwarte banden moeten kijken. Een photo mode is ook aanwezig voor de mensen die graag kliekjes nemen van de verschillende momenten in het spel.
De gamers onder ons die in bezit zijn van een RTX-kaart van Nvidia mogen in de handjes wrijven. Death Stranding ondersteunt namelijk DLSS 2.0. Dat is uiteraard de volgende versie van DLSS 1.0 dat al te vinden was in een handvol games, maar tot nu toe met de nodige probleempjes kampte. De presentatie was niet altijd goed en je kreeg nogal wat blur op je scherm. Nvidia heeft dit omgegooid met DLSS 2.0 en je kan van de vernieuwde feature genieten in Death Stranding.
In het menu krijg je toegang tot twee verschillende modes, namelijk performance en quality. Wij speelden op de quality mode en je merkt meteen het verschil. Objecten in de verte, maar ook dichtbij, ogen een stuk scherper en je hebt minder last van de typisch gekartelde lijnen die je ziet wanneer je vanaf een afstand naar objecten kijkt (wat natuurlijk ook door anti-aliasing wordt opgelost, maar nu kan het ook zonder performance hit). Aangezien we zelf al tegen de maximum framerate liepen, hadden we niet meteen een performance boost met DLSS 2.0, maar mensen met een lagere GPU (denk aan een RTX 2060) krijgen een flinke boost in framerate en mogelijke resolutie. AMD-gebruikers krijgen dan weer toegang tot FidelityFX CAS, maar hier hebben we niet meteen ervaring mee, aangezien we met een GPU van Nvidia werken.
Uiteraard hebben we ook een aantal nadeeltjes ondervonden aan de pc-versie van de titel. Tijdens cutscenes hadden we soms last van haperingen van een paar seconden. Een echte oorzaak konden we niet meteen achterhalen, omdat we het niet altijd hadden en ook niet bij dezelfde soort cutscenes Verder zijn de menu's nogal omslachtig. Death Stranding heeft al een aantal menu's voor de interactie met de game, maar als je bijvoorbeeld je spel wil opslaan, zou je denken dat je even op ESC drukt om snel op te slaan, maar zo werkt het dus niet.
Nee, je moet eerst de map openen en hierna druk je op A om de mogelijke opties te krijgen. Zo scroll je dan naar system en daar kan je dan kiezen om het spel op te slaan of af te sluiten. Het selecteren van bepaalde items in het menu bij het leveren is ook niet altijd even vanzelfsprekend. Verder hebben we ook een eenmalige crash naar desktop gehad tijdens een cutscene. We raden dan ook aan niet teveel bezig te zijn met randzaken, want met Windows 10 heb je niet meteen 'fullscreen' en je kan dus een aantal issues krijgen als je weg tabt.
Death Stranding bevat op pc trouwens ook een aantal zijmissies die in samenwerking met Valve werden gemaakt en waar heel wat knipogen naar Portal en Half-Life in zitten. Wil je de missie spelen, check dan zeker een mail van Benjamin H. met de titel "How about taking a break in a private room?".
Met Death Stranding brengt Hideo Kojima zijn laatste project naar pc en kunnen we als gamer genieten van enkele nieuwe features. De verhoogde framerate doet de game veel goeds en indien je in bezit bent van een RTX-kaart kan je genieten van nog extra frames bij een hogere resolutie, dankzij DLSS 2.0.
- Unlocked.framerate
- (DLSS 2.0)
- Menu nogal omslachtig
Dit doet me denken aan hoe fucking goed Kojima's Fox Engine was en hoe fucking hard Konami iedereen genaaid heeft door beslag te nemen van al Kojima's werk.
In 2015 zag MGS:V op PC er even goed uit als de meeste games nu, 5 jaar later. EN ik had geen probleem 60 fps te houden op hoge settings tussen High en Extra High op nog oudere hardware (PC van 2012 met een 660Ti). Stel je voor hoeveel beter games vandaag zouden draaien als die engine verder ontwikkeld en gebruikt werd, ipv te verdwijnen in het zwart gat van Konami's game studios.. mor mor mor
Geplaatst op 2020-07-21 17:10:30
Komt niet op pc!
Geplaatst op 2020-07-29 19:00:43