REVIEW | F1 2020 komt weer een stapje dichter bij de perfecte simulatie
Het voorbije weekend werd in Oostenrijk de Formule 1 terug op gang getrokken. Na een lange pauze en zelfs de vrees op het einde van het seizoen door het coronavirus, wordt er nu dus toch opnieuw geracet. Die eerste race kwam ook net op tijd om de lancering van F1 2020 te vieren, dat op 10 juli voor iedereen in de rekken ligt.
Even leek het er dus op dat F1 2020 de enige manier zou zijn om dit jaar nog te genieten van Formule 1, maar gelukkig kunnen de fans dus zowel virtueel als in de echte wereld van het spektakel genieten. In F1 2020 kunnen ze dat zelfs voor het eerst met een volledig eigen team.
MyTeam is in F1 2020 eigenlijk de volgende stap van de career mode. Terwijl je in de career mode enkel bezig moet zijn met je eigen piloot en de verdere ontwikkeling van de wagen, gaat in MyTeam alles nog een stapje verder.
Wanneer je een eigen team opstart, moet je natuurlijk eerst kiezen hoe dat team heet en hoe het er allemaal uit gaat zien. Ben je tevreden over je keuzes, dan kan je aan de slag met de volgende stap: het uitzoeken van een dikke sponsor. Zoals altijd in dit soort games heeft die sponsor natuurlijk een aantal eisen en hoe moeilijker die zijn, hoe meer geld je krijgt.
Dat geld mag je onmiddellijk terug spenderen aan het kiezen van een motor en een tweede rijder voor je team. Om die keuzes wat eenvoudiger te maken, heeft Codemasters racers en motoren bepaalde scores gegeven, zoals in pakweg FIFA, maar daar is bij de piloten in de F1 al wat rond te doen geweest. Niet iedereen is even blij met zijn score en we zijn benieuwd of Codemasters daar in de toekomst nog verandering in brengt. Heb je al je keuzes gemaakt, dan word je als elfde team toegevoegd aan het wereldkampioenschap en kan je proberen uit te groeien tot het beste team in de Formule 1.
Omdat je nu niet enkel de eerste piloot bent van je team, maar ook de eigenaar, moet je net iets meer managen dan in de career mode. Je moet je faciliteiten upgraden, hier en daar wat sponsorevents houden en je tweede rijder verder ontwikkelen. Daarbij zal je vaak keuzes moeten maken tussen de verbetering van je team of het binnen rijven van extra centjes, want zonder geld gaat je team natuurlijk gewoon ten onder.
MyTeam is zonder twijfel de meest diepgaande mode van F1 2020 en de plek waar F1-fans eindelijk hun dromen kunnen waarmaken, omdat ze bijna elk aspect van een team kunnen managen. Eindelijk krijgen ze de kans om mensen als pakweg Ross Brown naar de kroon te steken.
Dit soort vernieuwingen zijn natuurlijk enkel maar van belang als het rijgedrag plezant genoeg is om je aan het scherm te kluisteren en dat zit ook in deze editie vrij goed. Op aanraden van enkele F1-coureurs werden er wat veranderingen doorgevoerd, waardoor de auto’s zich nu in principe realistischer moeten gedragen, onder andere door wat meer grip op de baan te hebben. F1 2020 benadert dus vrij goed de werkelijkheid, al kan er nog altijd wel wat verbeterd worden bij het namaken van de tracks, die hier en daar nog niet helemaal perfect zijn.
Visueel ziet F1 2020 er trouwens wel top uit. Door de verschuivingen van het seizoen klopt niet alle informatie helemaal meer, maar de auto’s, de tracks en de menu’s zijn bijzonder gelikt en zuigen je helemaal mee in de sfeer van F1 2020.
Ook de ERS werd aangepakt en is nu minder ingewikkeld dan voorheen. De instellingen worden op voorhand vastgezet en als speler kan je tijdens het racen nog wisselen tussen de normale stand en een "overtake" mode, waarmee je even wat extra kracht krijgt. Het maakt het management van je ERS alvast een stuk overzichtelijker.
Dat F1 2020 bijzonder realistisch rijdt, is goed nieuws voor de echte racefans, die ongetwijfeld met hun stuurtje aan de slag gaan, maar er zijn ook heel wat gamers die het allemaal wat eenvoudiger willen. Gelukkig kunnen zij nog altijd heel wat aanpassen op vlak van assists en voor de echte beginnelingen bestaat er nu ook een casual mode, die alle assists aanzet en die je bijvoorbeeld ook meer grip geeft wanneer je van de track gaat.
Die casual mode kan misschien wel van pas komen wanneer je in F1 2020 tegen een vriend wil racen en dat kan nu terug in splitscreen. We hebben het al vaak gezegd en we het zeggen het nog eens, maar we snappen niet waarom zoveel racegames splitscreen ooit verwijderd hebben en we zijn dan ook blij dat het in F1 2020 terugkeert.
Je kan ook online aan de slag, al is daar niet bijzonder veel veranderd en hier en daar loopt het systeem al eens vast, wat snel een online race meepikken een tikkeltje frustrerend kan maken. Online kan je de typische modi vinden, zoals ranked en unranked races en het wekelijkse event, waarin je over verschillende stappen heen moet proberen zoveel mogelijk punten te verzamelen om de beste racer van de week te worden.
Voor zij die het graag een tikkeltje trager aan doen, is ook de F2 weer van de partij, al is die wel gebaseerd op het vorige seizoen. Codemasters heeft wel al beloofd dat het nieuwe seizoen later met een gratis update toegevoegd wordt.
F1 2020 voegt trouwens ook een Podium Pass toe dit jaar, die een beetje vergelijkbaar is met een Battle Pass uit Call of Duty. Met de Podium Pass verzamel je punten, die je dan weer kan inzetten om bepaalde cosmetics vrij te spelen. Er is ook een VIP Podium Pass, waar je voor betaalt, die je andere uitdagingen geeft en waar je ook andere items mee vrijspeelt. Echt spannend is het allemaal niet, maar voor een flink aantal gamers zal het wel een stimulans zijn om bepaalde uitdagingen aan te gaan.
F1 2020 is zonder twijfel de meest complete game-ervaring voor F1-fans. Vooral de toevoeging van MyTeam zorgt voor een flink extra pak content om je mee bezig te houden. Het is zeker allemaal nog niet perfect, maar Codemasters komt toch elk jaar een stapje dichter bij de perfecte simulatie.
- MyTeam
- Verbeterd rijgedrag
- Terugkeer splitscreen
- Ook voor beginners
- Online issues
- Tracks kunnen nog beter