REVIEW | Minecraft Dungeons
Wanneer we de naam Minecraft horen, denken we aan de heuse open sandbox ervaring die het spel met zich meebrengt, maar dat is iets waar ontwikkelaars Mojang Studios en Double Eleven verandering in willen brengen. Zo bracht men onlangs Minecraft Dungeons uit, dat ons laat proeven van een dungeon crawler in het Minecraft universum.
Met Minecraft Dungeons schotelt de ontwikkelaar ons een klein achtergrondverhaal voor. Een eenzame Illager (zonder V), genaamd Archie, is op zoek naar een nieuwe thuis, maar hij wordt elke keer geweigerd. Uiteindelijk trekt hij dan maar naar een grot in de bergen waar hij op de Orb of Dominance stoot. Onder lichte dwang neemt hij de orb op en krijgt hij de ultieme kracht over zijn volk, de Illagers. Hij krijgt de titel Arch-Illager en begint de andere villagers aan te vallen en de bewoners als slaven te gebruiken.
Het is aan jou, een nobele krijger, om het op te nemen tegen de Arch-Illager en de inwoners te bevrijden van zijn tiranie. Het verhaal zal je niet op het puntje van je stoel krijgen, maar het wist ons wel een acht á tien uur zoet te houden. Op een map in je basis kan je de verschillende gebieden zien die je kan betreden. Niet elk gebied is meteen beschikbaar, want voor sommige moet je eerst voorgaande gebieden bevrijden. Bij elk gebied word je in een deels random genereerde map gedropt, waar je een bepaale opdracht krijgt.
Deze opdrachten zijn telkens hetzelfde, maar de manier waarop je hier aan toekomt, kan elke keer wat anders zijn, wanneer je bijvoorbeeld definitief sterft. Per gebied krijg je namelijk drie life points die worden gebruikt wanneer je sterft in dat gebied. Je wordt dan een paar meter verder opnieuw gespawned en je kan meteen verder spelen. Wanneer je echter op nul komt te staan, word je terug naar je basis gestuurd en zal je het gebied helemaal opnieuw moeten doorkruisen.
Aan de start van een gebied kan je telkens een moeilijkheidsgraad kiezen. Afhankelijk van je level wordt een bepaalde moeilijkheidsgraad voorgesteld, maar wanneer je moedig genoeg bent, kan je een graadje hoger kiezen. Ben je liever wat voorzichtiger dan kan je soms een graadje lager kiezen. De moeilijkheid hangt samen met de stats die je drops kunnen krijgen. Hoe hoger de moeilijkheid, hoe hoger de stats van je drops.
Vooraleer je met het avontuur start, krijg je de mogelijkheid om je personage wat te personaliseren. Je kan kiezen uit verschillende uiterlijken, maar deze zijn vooraf bepaald door de ontwikkelaar. Een verschil met de andere dungeon crawlers is dat je in Minecraft Dungeons niet een bepaalde klasse kiest. Je krijgt dus geen keuze uit pure melee of een volledige focus op archery, maar je krijgt toegang tot beide.
Je personage heeft namelijk drie slots die je kan vullen. Het eerste en derde slot dienen respectievelijk voor een melee-weapon en bow, terwijl het tweede dient om jezelf te beschermen met wat armor. Verder krijg je ook drie slots die je kan vullen met een artifact. Een artifact geeft je een 'magische' bonus, zoals de mogelijkheid om de vijanden weg te duwen met een hoorn of vleesetende wolven op je vijand af te sturen. Sommige van deze zaken kosten resources, maar die kan je verkrijgen door gewoonweg de vijand neer te maaien.
Nieuwe uitrusting kan je verkrijgen wanneer je de verschillende vijanden een kopje kleiner maakt, maar wanneer je de map goed gaat verkennen, kan je verstopte kistjes of grotten vinden die je wat extra loot kunnen bezorgen. Het loont dus om van het pad te dwalen. Met het doden van de vijanden verkrijg je ook diamanten, die je kan gebruiken in je basis om bij twee vendors kistjes te kopen die je een random artifact of uitrusting geven. Om je uitrusting wat extra kracht te geven, kan je deze upgraden met een aantal extra's. Hiervoor moet je puntjes spenderen die je krijgt wanneer je stijgt in level. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om met je zwaard extra schade aan te richten of meer kans op loot drops te krijgen van vijanden.
De titel is ook perfect speelbaar in online co-op tot een maximum van vier personen, maar wanneer je over genoeg controllers bezit, kan je ook in splitscreen spelen. Grafisch heeft het natuurlijk die typische Minecraft-stijl en die ziet er zeer gelikt uit in de Unreal Engine. Ook het geluid heeft de nodige zorg gekregen en de tussenscenes bevatten leuke dialogen en zijn telkens volledig ingesproken.
Spijtig genoeg kunnen we niet zo positief zijn over de AI van de vijanden. Er waren momenten dat de AI gewoon vast zat in de wereld en dan vormen ze ook niet meteen een uitdaging. Verder moet je opletten dat je zelf niet vast komt te zitten in een groepje, want dan geraak je moeilijk weer vrij.
Ook mocht naar onze mening de aanvalsrange ietsje dichter, want je kan telkens met je bow de vijanden vanaf een zeer veilige afstand tegen de grond werken. Ook de balans in de game is soms ver zoek. Wanneer je op de aanbevolen moeilijkheid speelt, wals je gewoon doorheen de verschillende vijanden zonder enige problemen, om dan vervolgens bij een baas terecht te komen die vereist dat je hem aanvalt met je pijl en boog, zelfs al heb je er niet genoeg op voorraad. Dan zit er niks anders op dan de hele level opnieuw te spelen en je pijlen bijhouden voor het gevecht op het einde.
Minecraft Dungeons brengt een aangename afwisseling in het Minecraft-universum. Uiteraard valt het niet meteen te vergelijken met games zoals Path of Exile of Diablo. Het is meer gericht op de jongsten onder ons en dit merk je dan ook in de uitvoering, maar als volwassenen wisten we ons uiteindelijk ook te amuseren. Hopelijk weet de ontwikkelaar bovenstaande balans issues wel nog weg te werken met een aantal patches.
- Toffe dungeon crawler
- Co-op/splitscreen
- Balans en AI
- Gebrek aan classes