John Wick Hex - Gun-Fu voor beginners
John Wick Hex werd een half jaartje geleden al uitgebracht op pc, maar ontsnapte toen een beetje aan onze aandacht. Nu is de game ook beschikbaar op PS4 en dus besloten we het spel even van nabij te bekijken, want deze titel van ontwikkelaar Bithell Games zit toch een beetje anders in elkaar dan je zou verwachten.
Wie John Wick zegt, die zegt eerst en vooral hond, daarna Keanu Reeves, maar tot slot ook zeker en vast actie, actie, actie. De films zijn een aaneenschakeling van prachtige choreografieën in vechtscènes waar zowat elke andere actiefilm een puntje aan kan zuigen. Wanneer je dus hoort dat er een John Wick-game op de markt is, dan denk je misschien dat het volledig is gericht op immense actie, maar niets is minder waar.
Nu ja, de hele game draait wel rond scènes waarin John Wick een hoop vijanden een kopje kleiner maakt, maar het tempo van John Wick Hex ligt een stuk lager dan je zou verwachten. Alles draait immers rond het kiezen van de juiste acties, om zonder schade levels door te komen.
John Wick Hex is dan ook eerder een strategiegame, waarin alles draait rond het managen van je tijd. Elke actie die jij of je vijanden ondernemen, vraagt een bepaalde tijd en het is aan jou om er voor te zorgen dat jij sneller reageert dan de rest of, als het moment daar om vraagt, je snel genoeg te verstoppen. Elke stap vraagt tijd en om dat duidelijk te maken, kan je je XCOM-gewijs elke beurt verplaatsen over enkele tegels heen. Je kan dus niet zomaar van de ene naar de andere kant van een level lopen.
Daarvoor moet je voluit gebruik maken van de tijdsbalk bovenaan je scherm, die zowel je eigen tijdsgebruik als die van je vijanden toont. Het doel is heel simpel: sneller reageren dan je vijanden en ze zo neerschieten of in elkaar kloppen voor zij de kans krijgen dat bij jou te doen.
John Wick Hex is geen game die je snel kan spelen. Je moet goed nadenken over je tactiek en al in de eerste levels zal je waarschijnlijk met de neus op de feiten worden gedrukt. Niet iedereen zal even gediend zijn met die voorzichtige aanpak, maar het is nu eenmaal hoe de game werkt. Wil je het toch wat sneller, dan kan je het op een hogere moeilijkheid spelen, waarin je slechts 7 seconden krijgt om je volgende actie te kiezen (in plaats van een onbeperkte tijd).
Na het uitspelen van een level krijg je ook de mogelijkheid om een herhaling te zien waarin alle acties aan elkaar worden gekoppeld met een cinematische camera. Het spel speel je immers in een isometrisch standpunt, wat niet echt mooi weergeeft hoe alle acties in principe in elkaar moeten vloeien. Omdat je als speler soms vreemde acties doet - zoals constant heen en weer lopen om vijanden te ontwijken - zien die herhalingen er uiteindelijk maar bizar uit en krijg je er nooit echt een John Wick-gevoel bij. Bovendien valt het op dat moment op dat de animaties niet echt fantastisch zijn.
Het verhaal in John Wick Hex draait rond Hex, die het niet helemaal heeft begrepen op de High Table - de organisatie van huurmoordenaars uit de films - en daarom Winston en Charon heeft ontvoerd in een poging hen uit hun kot te lokken. Als oplossing sturen ze dan maar hun beste moordenaar, John Wick, op hem af. Leuk is vooral dat Ian McShane en Lance Reddick hun stemmen hebben verleend aan de game, terwijl Troy Baker instaat voor Hex. Van Keanu Reeves is jammer genoeg geen sprake.
Grafisch is John Wick Hex in een comic-jasje gestoken met stijvolle handgetekende omgevingen, waar best wat variatie in zit. Het ziet er allemaal heel mooi uit, maar ergens missen we toch een beetje de John Wick-sfeer.
John Wick Hex is een interessante poging om de Gun-Fu uit de films naar een game te brengen, maar het slaagt jammer genoeg niet helemaal in die opzet. In tegenstelling tot de films is het tempo heel laag, waardoor je nooit het gevoel krijgt prachtige choreografieën neer te zetten.
- Mooie omgevingen
- Stemmenwerk
- Laag tempo
- Mist John Wick-gevoel