Good Job
Tijdens Nintendo Directs durft Nintendo wel eens games zomaar aan te kondigen en meteen te koop aanbieden via de eShop. Tijdens de Direct Mini van eind maart was dat niet anders. De game leek even door de mazen te glippen, maar wij keken toch even van dichtbij naar Good Job.
Als zoon van een beroemde CEO zou je denken dat je snel in de voetstappen van je vader terechtkomt, maar niks is minder waar als blijkt dat je helaas niet zo begaafd of handig bent als de rest van de familie. Toch moet je een kans krijgen en kun je aan de slag als klusjesman voor het bedrijf. Dat is gevestigd in een gigantisch gebouw, waar jij mag uitdokteren hoe je al je taken gaat uitvoeren.
Die taken zijn ook nog eens bijzonder gevarieerd. Van luie mensen die niet op tijd voor de vergadering arriveren en iemand nodig hebben om ze naar de kamer te brengen, over het plaatsen van een retroprojector in een grote kamer, het manoeuvreren met vorkheftrucks in het distributiegebied, tot het verzenden van orders en operaties van een grote kraan. Je krijgt tal van opties en opdrachten voor de kiezen en allemaal zullen ze je iets bijleren.
Elke verdieping van het gebouw bestaat uit een "lobby" en meerdere kamers. De vloeren zijn ruimtes met een realistisch ontwerp, maar wel enorm kleurrijk. Er is geen gebrek aan details zoals bekers, mokken, tablets en zelfs Nintendo Switch-consoles. Het grappige hieraan is dat we deze objecten echt allemaal kunnen gebruiken. Ons personage, evenals alle NPC's, lijken allemaal gemaakt uit een soort zwarte plasticine. Gelukkig val jij op dankzij speciale helmen of het gebruik van wat kleding.
Het bijzondere aan deze aanraak- en manipulatiekracht betekent dat kleine objecten met de hand kunnen worden vastgehouden en vervoerd, terwiijl zelfs de grootste voorwerpen kunnen worden versleept. Zodra we begonnen met spelen, realiseerden we ons hoe gemakkelijk alles in het spel te manipuleren was. Tafels, stoelen en grote dozen kunnen worden verplaatst en we kunnen zelfs de andere NPC's op stoelen vervoeren. Je hebt ook meteen volledige toegang tot alle divisies, die in een isometrisch 3D-perspectief worden gepresenteerd, wat het perspectief en het gevoel van vooruitgang een flink stuk vooruit helpt.
Al snel ontdekken we ook een reeks gereedschappen, zoals vorkheftrucks (voor het transporteren van houten kisten op pallets) - waarvan het fysieke gevoel opmerkelijk is - en stekkers die we het in het stopcontact kunnen steken. Bovendien hebben ze nog vaak een secundaire functie, zoals een elektriciteitskabel die je ook kan gebruiken als elastiek om voorwerpen mee af te vuren.
Ieder level krijg je meer en meer opties om chaos te creëren of dingen te breken. Normaal gezien zou je zeggen dat dit slecht is, maar niet in Good Job. Schade levert je immers extra punten op, vooral bij het breken van waardevollere objecten, meestal gemarkeerd in goud. Hoe groter de vernietiging, hoe hoger de uiteindelijke geldpremie, wat nogal een omgekeerde wereld is.
De bekleding van elk gebied en elke verdieping is indrukwekkend en wordt meestal geassocieerd met een bepaald thema. Om de verdieping op te gaan, moet je de puzzels voor elke sectie oplossen, om zo uiteindelijk nog een extra puzzel vrij te spelen, die de toegang naar de volgende verdieping opent. Net als bij Luigi's Mansion 3, zijn sommige secties enorm vanwege hun verticaliteit. In het distributiegebied zijn er zo grote hoogteverschillen, waar je niet alleen een kraan voor nodig hebt, maar ook twee lagen moet beklimmen met de lift, die op zich ook meer op een magazijn lijkt en de verticaliteit van sommige niveaus verder verhoogt. Deze diversiteit maakt de ervaring des te interessanter, ook al moeten we soms helemaal terug naar het begin om niet zoveel tijd te verspillen aan een aantal - te voorkomen - fouten die onderweg zijn gemaakt.
De oplossingen zijn in de meeste puzzels voor de hand liggend en hoewel het in sommige contexten stressvol kan lijken vanwege de constante hoogteverschillen, is het soms mogelijk om met de nodige verbeelding het pad te verkorten en nog meer schade aan te richten.
Op vlak van geluid zit het ook best goed. De muren breken met het geluid van instortende stenen en zelfs de getransporteerde NPC's geven verbazing bij onze operaties. Het fysieke gevoel is goed verfijnd, wat elk contact en hanteren van objecten aangenaam maakt. Er kan ook te allen tijde een tweede speler worden toegevoegd. Helaas is er geen specifieke mode voor twee spelers en dus zal het extra personage gewoon wat mee kunnen helpen waar het mogelijk is.
Good Job is niet zo eenvoudig, maar het grote aantal mogelijkheden om chaos te creëren maakt gameplay tot een wapen in het voordeel van de speler. Sommige puzzels waarbij de oplossing meer voor de hand ligt, kunnen enige vermoeidheid veroorzaken door constante manipulatie van dezelfde objecten. Alle vloeren hebben echter een thema en zijn uitgerust met tools die we gebruiken om de problemen van het bedrijf op te lossen, wat voor voldoende variatie zorgt.
- Manipulatie van alle voorwerpen
- Art van de game
- Destructie en chaos
- Co-op kon beter