Final Fantasy VII Remake
Remakes zijn altijd een risico, maar nog maar zelden was het risico zo groot als bij de remake van Final Fantasy VII. Het origineel is bijzonder geliefd en staat bij heel wat mensen op het lijstje van beste games aller tijden. Ook zo bij ondergetekende. Toch waagde Square-Enix zich eraan om alvast een deel van het verhaal helemaal opnieuw te vertellen.
Heel wat mensen hebben het origineel dat meer dan 20 jaar geleden uitkwam al gespeeld, dus het verhaal is vrij goed gekend. Omdat toch niet iedereen de volledige geschiedenis tussen Shinra en Avalanche kent, geven we nog even een korte samenvatting.
Ecoterrorisme
In Final Fantasy VII kruip je in de huid van Cloud Strife, een ex-SOLDIER die door Avalanche, een groepering die op nogal hardhandige wijze strijdt voor een beter milieu, in wordt gehuurd om mee een bomaanslag uit te voeren op een reactor van Shinra. Dat laatste is een bedrijf dat enkel bezig is met zoveel mogelijk geld te verdienen en niet echt begaan is met het lot van de aarde. De bomaanslag is de eerste stap in een verhaal dat al snel veel grotere proporties aanneemt.
Vrees ook niet als je het origineel nooit hebt gespeeld. Er zitten heel wat knipogen in naar die game (denk maar aan alle mini-games die opnieuw van de partij zijn), maar op vlak van het verhaal zal je nooit iets missen als je dat niet gespeeld hebt.
Omdat deze remake eigenlijk maar een deel van het eerste deel is, werd het verhaal hier en daar wel verder uitgediept of uitgebreid. Soms gaat dat goed, soms neemt het bijzondere vormen aan. Zo wordt er een volledig nieuw personage geïntroduceerd, dat na het hoofdstuk waarin hij verschijnt, voor eeuwig en altijd van het toneel lijkt te verdwijnen. Toegegeven, het hoofdstuk diept een ander personage verder uit, maar we vragen ons nog steeds af waarom die ene persoon nu plots kwam opdagen.
Op andere momenten loopt het gelukkig een stuk vlotter. Final Fantasy VII was een grote game, maar een aantal personages zijn bij het origineel nogal stiefmoederlijk behandeld. Daar is nu eindelijk een mouw aangepast. Vooral Aerith en Barret profiteren daar immens van. Barret was vroeger gewoon een grote brulboei, maar toont nu echt zijn hart voor de zaak en voor zijn dochter. Aerith leek dan weer een naïef kind, dat enkel aanwezig was om het verhaal voort te duwen. Dankzij deze remake krijgen we eindelijk de opgewekte en liefdevolle persoon te zien die ze altijd al had moeten zijn. Ook niet-speelbare personages als Biggs, Wedge en Jessie krijgen eindelijk een eigen verhaal, zij het dan een stuk korter. Al bij al neemt deze remake dus veel meer zijn tijd dan het origineel.
Naast de uitbreidingen aan het verhaal heeft deze remake ook zijmissies gekregen. Niet al te veel, maar toch is Square-Enix er niet echt in geslaagd om er variatie in te brengen. Vrijwel elke zijmissie draait om het doden van een aantal vijanden of het vinden van bepaalde items. We hebben alvast het gevoel dat ze vooral zijn toegevoegd om wat lengte aan de game toe te voegen. Aangezien je via de zijmissies enkele belangrijke items kan te pakken krijgen, is het ook niet echt een optie om ze over te slaan. Toegegeven, het is leuk om te zien hoe de wereld reageert op je acties en dat er in de slums ook andere personen leven dan de mensen die deel uitmaken van je verhaal, maar de missies zelf hadden wel iets leuker mogen zijn.
ATB
Een van de grootste aantrekkingskrachten van Final Fantasy VII meer dan 20 jaar geleden, was het combatsysteem. Square-Enix stond dus voor een zware taak om een mix te vinden tussen het origineel en iets dat ook aangenaam is voor de moderne gamer.
Op het eerste zicht lijkt deze remake een hack & slash te zijn geworden, waar je hier en daar eens een ability moet activeren. De eerste uren kom je ook nog goed weg met wat button mashen en op het gepaste moment een potion. Die tactiek hou je echter niet lang vol. Zodra de personages over meer vaardigheden en magische krachten beschikken, wordt het echt interessant. Vanaf dat moment zal je tijdens gevechten vaak van personage moeten wisselen, om op het gepaste moment de juiste skill te lanceren.
De juiste tactiek hanteren is dan ook een noodzaak om je vijanden aan het ‘staggeren’ te krijgen. Lukt dat, dan krijg je enkele seconden de tijd om flink wat schade uit te delen. Sommige vijanden moet je gewoon onder druk zetten met fysieke aanvallen om hun balk te laten vollopen, terwijl andere enkel gevoelig zijn voor bepaalde aanvallen. Het is aan jou om eerst uit te zitten hoe het werkt, om dan de juiste tactiek in te zetten.
Tijdens gevechten heb je de controle over één personage, terwijl de andere twee volledig op zichzelf aanvallen en verdedigen. Nu ja, aanvallen doen ze enkel met hun basisaanval, dus het is aan jou om hun ATB-balkjes (de balken die aangeven of je een skill kan gebruiken) in de gaten te houden en ze op tijd aan de slag te zetten. Wil je dat hun balkjes sneller vullen, dan neem je gewoon even de controle en ga je vol in de aanval.
Om het switchen tussen personages beperkt te houden, kan je wel zonder van personage te wisselen opdrachten geven. Wil je dat je healer je even wat HP toegooit, dan geef je hem gewoon snel die opdracht en ga je verder door met je tank op de vijand in te slaan.
Omdat je ATB niet enkel gebruikt voor speciale vaardigheden, maar ook voor items en alle vormen van magie, zal je ook steeds alles goed in de gaten moeten houden. Je wil immers niet tegelijk zonder ATB en HP vallen.
De vier personages waarmee je aan de slag gaat, zijn ook verschillend genoeg om je aan te moedigen ze allemaal te gebruiken. Barret komt goed van pas om vanop een afstandje flink wat schade aan te richten, Cloud heeft een aantal krachtige speciale vaardigheden en goede allround stats, Aerith beschikt over flink wat magische krachten en Tifa kan op korte tijd heel wat schade aanrichten, als je haar vaardigheden juist inzet.
Een interessante mix
Om je personages verder uit te bouwen, komt Square-Enix op de proppen met een aantal zaken. Je hebt natuurlijk EXP waarmee je in level stijgt en sowieso al wat sterker wordt. Daarnaast maakt Materia zijn triomfantelijke terugkeer.
Materia heb je nodig om magische aanvallen te kunnen uitvoeren, maar ze kunnen ook je stats een flinke boost geven. Een stuk materia in je uitrusting die je HP of MP met 50 procent doet stijgen, is altijd even handig. Net als vroeger zal materia ook sterker worden naargelang je het equipped hebt tijdens gevechten.
Dat laatste zorgt er ook wel voor dat je materia altijd moet verschuiven wanneer je party aangepast wordt. Vrijwel de volledige game is dat geen enkel probleem, omdat je nooit plots met een nieuwe party in een groot gevecht gesmeten wordt. Enkel helemaal aan het einde van de game werd er zo snel gewisseld, dat we spijt hadden dat we niet een aantal andere materia wat sterker hadden gemaakt.
Summons maken ook nog deel uit van je materia, maar worden anders aangepakt. Zo zijn er al heel wat minder te vinden en kan je ze niet altijd zomaar inzetten. Slechts op bepaalde momenten krijg je de kans om een summon op te roepen, waarna die als een soort extra personage in de strijd wordt gegooid. Je kan hem dan opdrachten geven en na een bepaalde tijd zal hij een ultieme aanval uitvoeren en opnieuw verdwijnen. Samen met je Limit Break – aanvallen die je ook maar op bepaalde momenten kan uitvoeren - zijn de summons de sterkste aanvallen in de game. Je krijgt ze ook niet altijd zomaar in de schoot geworpen. Een aantal summons moet je eerst verslaan in een gevecht, voor je hun materia krijgt.
Een derde onderdeel in de ontwikkeling van je personages zijn de Weapon Upgrades. Op vaste punten in de game krijg je SP – skill points – die je kan inzetten om je wapens te verbeteren. Afhankelijk van je keuzes kan je een personage op basis van zijn wapen zo een bepaalde richting uitduwen. Het zorgt er ook voor dat elk wapen relevant kan blijven en je naargelang de situatie kan wisselen, als je dat wil. Je kan er ook voor kiezen om de upgrades automatisch te laten gebeuren, waarbij je de keuze krijgt tussen balanced, attack en defense.
Voeg je al deze aspecten van het combatsysteem en de ontwikkeling van je personages samen, dan krijg je een bijzonder interessante vorm die een beetje een mix is tussen Final Fantasy VII, Final Fantasy XV en een hack & slash. Het is even wennen, maar eens je het allemaal onder de knie hebt, kan je bijzonder hard uit de hoek komen tijdens gevechten.
Prachtige visuals
Wie Final Fantasy VII Remake van begin tot einde wil spelen, zal ergens tussen 30 en 40 uur bezig zijn. Zodra je de game hebt uitgespeeld, unlock je de hard mode en de mogelijkheid om losse hoofdstukken te spelen. Dat doe je dan met alle vaardigheden en materia die je al hebt verzameld. In deze New Game+ zijn ook een aantal nieuwe uitdagingen toegevoegd, dus het is zeker niet zonder reden dat je alles opnieuw kan spelen.
We hebben doorheen deze tekst al een aantal keer de vergelijking gemaakt tussen het origineel en de remake, maar op vlak van graphics kunnen we dat niet doen, aangezien dat niet echt eerlijk zou zijn. Grafisch ziet deze remake er alvast fantastisch uit, met mooie omgevingen en prachtige cutscenes. Zoals beloofd krijgen we eindelijk het Midgar te zien dat we altijd al voor ogen hadden. Jammer dat er hier en daar wel sprake is van textures die te laat laden.
Ook de muziek is dankzij componist Nobuo Uematsu weer van hoogstaande kwaliteit. Heel wat deuntjes keren in een licht andere vorm terug, maar zijn voldoende gemoderniseerd om niet als ouderwets over te komen. Ook de stemmen van de verschillende personages komen goed over.
- Uitgebreider verhaal...
- Prachtige graphics
- Ingenieuze combat
- Knipogen naar het verleden
- ...soms wel rare toevoegingen
- Soms laten textures op zich wachten
Kan me wel vinden in deze review
Maar dat van die textures niet voorgehad -tenzij ik er flagrant overkijk door de detailrijke pracht en praal van de wereld-, wel een eenmalig pop-up van een NPC
Geplaatst op 2020-04-07 12:10:23
Ik had het ook niet vaak, maar hier en daar nog wat gevraagd en ik hoorde de klacht wel meer. Niet dat het een zwaar probleem was, maar wilde het wel even melden
Geplaatst op 2020-04-07 12:50:13
Ik heb tot nu toe ongeveer 4 uur gespeeld en ik zie toch geregeld textures die traag laden. Vooral deuren van gebouwen vallen hard op.
Geplaatst op 2020-04-07 22:41:52
Gewone PS4 mss? Ik heb een Pro, dat verschil kan ik moeilijk inschatten :)
Geplaatst op 2020-04-08 09:28:24
@YoniVL
Heb ook een Pro, maar ik gebruik wel de supersampling functie. Mss dat dat de oorzaak is
Geplaatst op 2020-04-09 08:00:03
@YoniVL
Ik zit op een gewone
Dus 's wel vreemd, again ik kijk er mss flagrant over
Maar mss te maken met de editie/versie van je PS4?
Geplaatst op 2020-04-08 09:58:55
Ja, allemaal opties. Zou niet de eerste keer zijn dat de ene wel en de andere geen last heeft.
Geplaatst op 2020-04-09 09:59:06
'ben em nu wel aan het verspelen voor de Platinum Trophy (de jurken, eurgh.... -_- )
En nu zie ik het ook, maar nog niet veel opgemerkt (1X)
De roze bril is mss afgezet? :p
Geplaatst op 2020-04-09 10:04:02
Soort van eens met de review, cijfer had van mij wat lager gemogen. Naast het feit dat de combat kan worden omschreven als een tragere Kingdom Hearts, wordt het verhaal onnodig verlengd door lengtige scenes toe te voegen die geen waarde hebben. De belichting in het spel is verschrikkelijk gedaan (als we kijken naar de zon is het hele spel ineens enorm fel, zelfs als Cloud met zijn rug er naar staat) en worden veel dialoog heeft een bug dat er voor zorgt dat het pas in wordt gezet na een aantal seconden. Al met al een goede ervaring, maar wel een beetje lackluster als we kijken naar het origineel, de hoeveelheid geld die er in is gepompt en hoe lang ze er mee bezig zijn geweest.
Geplaatst op 2020-04-07 13:04:52
Het resultaat mag er wel wezen, vanavond afronden
Ik kijk alvast uit naar deel 2
Dat van de belichting snap ik wel niet, 'vind deze net prachtig
Contract dag/nacht open/gesloten buiten/ondergronds in de stad is impressionant met bakken sfeer
Geplaatst op 2020-04-07 13:51:43
De belichting overdag is te extreem en doet de donkere, grauwe sfeer die we van het origineel kennen teniet.
Geplaatst op 2020-04-07 14:29:50
Gho ja, maat er is gelijk stort overal
Nuja, wat variatie vind ik net goed
Huis van Aerith...!!! :3
Geplaatst op 2020-04-07 20:50:28
Dat van die dialoog heb ik 1 of 2 keer gehad, dus niet echt noemenswaardig. En er zitten onnodige stukken in het verhaal, maar over het algemeen zijn de toevoegingen net zaken die ik toejuich. Als je enkel het originele verhaal zou genomen hebben, dan had je in dit deel niks te vertellen. Eindelijk hebben ze aandacht voor zijpersonages en geven ze een aantal personages meer diepgang.
Geplaatst op 2020-04-07 15:18:59
Ik heb het met iedereen die ik praat. Het einde is trouwens het ergst, wtf..
Geplaatst op 2020-04-07 18:05:23
mja, wat me helaas afschrikt zijn die belachelijke (Japanse?) zaken
Origineel beperkte zich tot Honey Bee Inn, die fetchquests...
En soms nutteloos gewoon, weeshuis...
Nuja, er wat interessante zaken tussen maar een minderheid IMO
Bv Don Corneo's trio, maar daartegen is Lesley's ding gwn *zucht*...
Allez, 'hadden interessantere zaken kunnen vertellen IMO
dat minder cliché zijn
Geplaatst op 2020-04-07 20:56:38
mooi ben blij dat het geslaagd is nu nog tijd vinden om hem te spelen XD
Geplaatst op 2020-04-07 16:25:00
Ik zou zeggen, elke dag een hoofdstukje
;)
Geplaatst op 2020-04-07 20:49:20
Spijtig dat ze van de combat een DMC-achtig iets gemaakt hebben met aanvalspatronen, dodging, timing, èn dat ze je team mates tegelijk compleet nutteloos maken als je ze niet zelf controleert. En dan ook nog eens geen summons.
Compleet gefaald in mijn ogen.
Geplaatst op 2020-04-08 00:15:04
Er zijn anders wel Summons hoor.
Shiva, Ifrit, Choco-mog, Fat Chocobo, Leviathan, Carbuncle, Choco-chick
Geplaatst op 2020-04-08 10:00:45
Nuja, als je op "Classic" speelt moet je louter commando's invoeren
Je teammates beperken zich tot basis-aanvallen tot je ze een commando opgeeft
Ze dodgen wel mooi de grotere aanvallen tijdens bossfight
Het werkt...
Geplaatst op 2020-04-08 10:02:22
Maar op Classic zou de moeilijkheidsgraad ook op een baby-mode gezet worden heb ik gelezen :(
Geplaatst op 2020-04-08 15:20:06
Dan wordt die op easy gezet idd. Het is sowieso al een stuk saaier als je zo speelt hoor, want dan loopt het een stuk trager. Ik merk nu dat ik daar in m'n review niks over heb gezegd, maar dat is ook omdat ik zo niet gespeeld heb en het me ontglipt is.
Ik raad Classic niet aan. Ik snap het idee (en het is er in gestoken om tegen een groep fans te kunnen zeggen 'je kan nog spelen zoals vroeger'), maar het past niet in de game.
Geplaatst op 2020-04-08 15:34:35
- Er zijn wel summons
- Je teamgenoten zijn verre van nutteloos. Als je ze niet gebruikt, dan zal je de zwaardere gevechten niet overleven. Ook als je ze niet zelf controleert.
- Dodgen en timing is helemaal niet zo overdreven belangrijk
- Ook in FFVII werkten de grote gevechten vaak met aanvalspatronen en het gebruik van de juiste timing
Geplaatst op 2020-04-08 10:15:25
Wat bedoelde je dan met de zin dat je summons maar op bepaald momenten kan inzetten? Ik versta daar onder dat er enkele specifieke gevechten zijn waar je ze in zet, maar dat je ze bvb niet kan gebruiken tegen random vijanden?
Voor zover ik begrijp doen je teammates enkel standaardaanvallen zolang je hun geen commandos geeft of de controle overneemt? Zelfs hun ATB meter bouwen ze dan erg traag op? Ik had gehoopt dat ze iets meer (instelbare) autonomie hadden zoals bij Dragon's Dogma, Dragon Age en anderen waarbij je hun een soort speelstijl kan opleggen. Nu lopen ze er maar voor spek en bonen bij tot jij er iets meet doet, niet?
Ik heb bvb het gevecht tegen Rude(?) gezien, en daar moet je toch al behoorlijk goed opletten op wat hij doet om het te overleven. Of was dat gewoon iemand die erg slecht was?
Ik weet dat zaken als aanvalspatronen mij totaal onbekend waren toen ik FFVII indertijd speelde, wegens veel te jong, en aangezien ik het toen kon uitspelen, vermoed ik dat het toen niet erg belangrijk was, of toch al zeker niet om er snel op te reageren aangezien het turn based was.
Geplaatst op 2020-04-08 11:41:13
Je kan niet bij de start van elk gevecht direct een summon inzetten. Daarvoor moet je sowieso al even wachten tot er een balkje is volgelopen (en dat balkje staat er ook niet altijd onmiddellijk, maar komt pas na tijdje tevoorschijn. Het loopt vanaf dat moment wel vrij snel vol). Ik gok dat ze dat gedaan hebben omdat je anders constant OP zou zijn in gevechten. In het origineel werd dat opgelost door summons een hoge MP kost te geven. Hier kost een summon geen MP, maar duurt het even voor je ze kan gebruiken. Summons fungeren meer als een extra party member dan als een gewone magische aanval. Ik vind het wel ok zo, want in het origineel kwam er een moment waarop je gewoon 1 summon gebruikte bij de start van een gevecht, waarna het afgelopen was. Zo kon je zelfs de eindbaas verslaan met slechts 1 aanval.
Ze doen idd enkel standaardaanvallen, maar je moet ze niet controleren om ze meer te laten doen. Je kan zonder volledig van personage te switchen ze hun abilities of magie laten gebruiken. Hiermee heeft het heel wat weg van de manier waarop je in een turn-based systeem zou werken. Hun ATB loopt idd trager vol, maar dat is eigenlijk enkel omdat ze minder voluit aanvallen dan een echte speler doet. En gelukkig maar, anders zat je constant te healen. Die focus op het zelf inzetten van abilities is ook met opzet gekozen, omdat het net meer weg heeft van het origineel. Het systeem dat jij voorstelt heeft ook al in pakweg FF XII gezeten.
Dat gevecht tegen Rude is idd iets meer opletten, maar dat is vooral om je te dwingen niet vol in de aanval te gaan. Er zijn nu eenmaal personages die je met abilities of magie moet aanpakken. Net zoals in de originele FFVII kan je dus niet zomaar wat aanvallen, want dan krijg je counters etc op je doos. Je moet tactisch denken. De remake is geen hack & slash. Als je zo gaat spelen, dan loopt het slecht af.
FFVII was niet volledig turn-based en snel denken was wel nodig, want door het ATB-systeem konden vijanden gewoon aanvallen als je te lang je tijd neemt. Soms moest je daarom ook afwachten en tactisch denken. Op dat vlak lijkt het dus best goed op het origineel.
Maar zoals gezegd, het lijkt hard op een hack & slash en mensen zullen het soms ook zo gebruiken, maar als je dat doet, dan ga je hele zware gevechten tegemoet.
Geplaatst op 2020-04-08 13:36:32, bewerkt op 2020-04-08 13:38:08
Ok, merci voor de extra uitleg!
Geplaatst op 2020-04-08 15:18:42
Er zijn echt GE-WEL-DIG dynamisch (IMO tactische) bossfights
'Genieten IMO :)
Geplaatst op 2020-04-09 10:07:02
Persoonlijk vind ik de remake enorm overroepen maar misschien ben ik waarschijnlijk te hard vastgeroest aan het origineel. Het is teveel veranderd en heel veel content die totaal niets bijdraagt aan het geheel/origineel verhaal en gameplay. Voor mij is het maar een 7-7,5/10 waard. But again, dit is puur mijn eigen standpunt. Ik heb al eindeloze hate en salty tears moeten slikken van diehard fans omdat ik in SE fora niet uitermate positief ben over hun lieveling.
Anyway, ik laat deze aan mij voorbijgaan en ga me amuseren met Persona 5 Royal, naar mijn mening een meesterwerk en de beste JRPG van de huidige generatie en misschien wel van de vorige.
Geplaatst op 2020-04-09 11:39:17, bewerkt op 2020-04-09 11:39:52
Het is een tof spel maar waarom is het alleen maar op ps4
Geplaatst op 2020-04-10 06:28:09
timed exclusive
Geplaatst op 2020-04-10 17:33:58
Hopelijk is het even goed als final fantasy XV
Geplaatst op 2020-04-10 06:29:17