Resident Evil 3 Remake
Het is intussen al meer dan een jaar geleden dat Capcom de remake van Resident Evil 2 de wereld in stuurde. Reeds toen werden er al wat hints gepost over een remake van de derde telg in de franchise en dat werd enkele maanden geleden bevestigd via een PlayStation State Of Play-presentatie. Weet Capcom ons ook met Resident Evil 3 op overtuigende wijze schrik aan te jagen?
[Gespeeld op Xbox One X]
Qua aanpak verschilt de remake weinig van diens voorganger. Resident Evil 3 is namelijk ook volledig opnieuw opgebouwd en voorzien van een stevige make-over. Wederom maken de statische camerastandpunten plaats voor een typische over-the-shoulder view. De camera is net ietsjes meer geoptimaliseerd en naast de camera zullen ook de vertrouwde Resident Evil-besturing, inventory management en meeste gameplay-aspecten net dat tikkeltje moderner uitgevoerd zijn. Al bij al ligt het heel dicht in de lijn van hetgeen men bij de remake van Resident Evil 2 verwezenlijkt heeft.
Het verhaal zal 24 uren voor de gebeurtenissen in Resident Evil 2 plaatsvinden. Special Tactics And Rescue Service (S.T.A.R.S.) agente Jill Valentine zal de stad Raccoon City moeten ontsnappen. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, wanneer blijkt dat de stad niet enkel krioelt van ettelijke zombies, maar er ook nog eens een super bio-organisme in de vorm van Nemesis de achtervolging inzet. Nemesis is een tyrant zoals Mister X, maar een pak volhardender en bovendien ook gevaarlijker. Doorheen het verhaal zal je talloze keren met Nemesis geconfronteerd worden.
De wereld van Resident Evil 3 zit vol details en kent een ijzersterke presentatie op grafisch vlak, maar qua design laat het toch wat steken vallen. Dit is niet zozeer een probleem van de remake, maar eerder van de setting uit het origineel. Daar waar Resident Evil 2 hoofdzakelijk focuste op het politiebureau en de clock tower (met vaak een zeer claustrofobisch gevoel als resultaat), zal 3 vooral in Raccoon City zelf plaatsvinden. Deze meer 'open gebieden' zorgen ervoor dat je de zombies veel gemakkelijker kan ontwijken, terwijl er bovendien ook bitter weinig te beleven valt wat de puzzels en raadsels in het spel betreft. Bovendien is het spel, ondanks het feit dat ondergetekende het origineel nooit gespeeld heeft, wel heel erg voorspelbaar wat het 'heropleven van bepaalde zombies' of het triggeren van schrikwekkende momenten betreft.
Hoewel Nemesis op zich veel imposanter en gevaarlijker is dan mister X, vonden we het eindresultaat toch minder dan verwacht. Je kan vaak perfect voorspellen wanneer Nemesis de achtervolging zal stoppen en veel van de achtervolgingen zijn grotendeels erg scripted en cinematisch weergegeven. Wij hadden het gevoel dat mister X ons in Resident Evil 2 heel lang en ver kon achtervolgen, terwijl dit in 3 niet het geval is. Bovendien zorgt de meer actievolle insteek, met bijhorende dodge-knop, er voor dat je praktisch elke aanval zonder veel problemen kan ontwijken. Voor de geoefende Dark Souls-speler is Resident Evil 3 en de vele aanvallen van zombies en Nemesis dus kinderspel.
Dat gezegd zijnde, het eindresultaat mag er zeker zijn en zorgt er nog steeds voor dat fans een zeer gedetailleerde versie van het spel voorgeschoteld krijgen, terwijl nieuwere fans van de franchise het verhaal van Jill Valentine leren kennen. De belevenis is nog steeds een zeer goede survival horror game, waarbij je op hogere moeilijkheidsgraden wel effectief zuinig dient om te gaan met je voorraad kogels. De meeste spelers zullen Resident Evil 3 op een uurtje of 6-9 uitspelen, waarbij er - in tegenstelling tot 2 - geen alternatieve paths of stories voorhanden zijn. Replay value dien je vooral te halen uit de bonus weapon en credit shop, waarbij je heel wat sterkere wapens kan kopen en zo hogere moeilijkheidsgraden kan tackelen. Voorlopig is er ook niet geweten of er post-launch dlc of extra content zal verschijnen.
De wat kortere singleplayer-ervaring zal ook de reden zijn dat Capcom een multiplayer ervaring in de vorm van Resident Evil: Resistance aan het geheel toegevoegd heeft. Het is een volledig op zich staande ervaring, waarbij er uiteraard wel van ettelijke assets uit Resident Evil 2 & 3 remakes gebruikt gemaakt wordt. Het is moeilijk om deze modus goed te spelen voor de servers officieel openen, maar we vermoeden dat de meeste kopers vooral geïnteresseerd zijn in de singleplayer.
Om Resistance toch even te schetsen: Het is een assymetrische multiplayer waarbij één mastermind (4 personages waaronder Alex Wesker en Annette Birkin) tegen een groep van vier survivors (zes verschillende originele personages) zal strijden. De mastermind zal zich in een beveiligde kamer bevinden en via cameras een overzicht van het speelveld hebben. Door kaarten te gebruiken, kunnen allerhande monsters en valstrikken opgegroepen worden om de survivors het leven zuur te maken. De survivors zullen op hun beurt moeten samenwerken om al deze gevaren te overleven en de mastermind een halt toe te roepen.
Elke mastermind of survivor heeft uiteraard zijn of haar unieke vaardigheden, waardoor de nodige inzichten vereist zijn. Op papier klinkt het concept alvast meer dan behoorlijk en ook de feedback uit de bèta test bleek degelijk te zijn. Het zal zeker niet een modus voor iedereen zijn, maar zal voor sommigen onder ons toch weer enkele uren spelplezier opleveren. Wederom dus een typische Resident Evil multiplayer-modus dus, geen hoogvlieger noch complete catastrofe.
Audiovisueel hebben we in beide games weinig reden tot klagen. Net zoals diens voorganger, is er qua audio een zeer goede voice acting voorzien en weet de muziek een prima sfeer neer te zetten. De RE Engine laat opnieuw zijn kracht zien en ditmaal niet enkel en alleen in kleine besloten ruimtes, maar dus ook in grotere en open gebieden van Raccoon city. Verscheidene posters in de rijkelijk gedetailleerde metro stations en winkels, een heleboel puin in de verlaten straten en wederom zeer goed geanimeerde zombies zorgen voor een uitstekende sfeer en grafische presentatie.
Qua performance zijn de meeste consoleversies van Resident Evil 3 gelijkaardig aan 2. Onze Xbox One X-versie verschilt allicht het meeste van diens voorganger. Resident Evil 2 kende namelijk een resolutie van 1620p, terwijl men nu voor de volle native 4k gaat. Hierdoor is het geheel zeer scherp weergegeven, maar de framerate durft wel eens heel vaak tussen de 40 en 50fps te schommelen. In cutscenes heb je soms nog een hevigere drop tot in de 30 frames per seconde. Nu, met onze tv die FreeSync support heeft en de Xbox One X Variable Refresh Rate-ondersteuning valt dit veel minder op, maar het is sowieso een hekelpunt voor sommigen en gelukkig heeft Capcom al te kennen gegeven dat men hier aan zal werken.
- Goede survival horror
- Grafische presentatie
- Besturing
- Level design
- Kort met minder replay-value
- Nemesis
de min punten en plus punten zijn zeer terecht MAAR vindt de versie van ps1 beter versta niet waarom ze redelijk wat stukken niet gebruikt hebben en het spel is kort echt kort dit was beter als dlc uitgebracht bij RE2
Geplaatst op 2020-04-07 16:22:17