One Punch Man: A Hero Nobody Knows
De anime games zijn de laatste jaren niet meer weg te slaan uit onze regio. Na de succesvolle Naruto en Dragonball games komen steeds meer op manga gebaseerde games naar onze regio. One Piece, My Hero Academia en Danganronpa zijn daar enkele goede voorbeelden van, maar nu is het tijd voor een niet zo’n onbekende held om zijn slag te slaan met One Punch Man: A Hero Nobody Knows.
Ken je Saitama alias One Punch Man nog niet ? Hij is een man, een held, in staat om elke vijand met één klap te verslaan. Het verhaal speelt zich af in een wereld die dicht bij de onze ligt, maar waar monsters zonder waarschuwing steden komen vernietigen. Een vereniging van helden regelt de incidenten door hun leden rechtstreeks naar de dreiging te sturen om de situatie te redden. Hier volgen we de avonturen van Saitama, een man die zo sterk is geworden dat hij elk gevecht met één klap kan winnen. Zijn training was zo moeilijk dat hij zelfs zijn haar verloor. Dat winnen met een klap werd echter al snel bijzonder saai en dus sloot Saitama zich aan bij de heldenvereniging in de hoop een tegenstander te vinden die hem wel enig plezier kon verschaffen.
Zoals je kunt zien, gaat One Punch Man in tegen de klassieke shonen (nvdr.: een soort manga) door de logica van de stijl om te keren. Hier zijn we een hoofdpersonage die al het sterkste wezen op aarde is geworden. Dat wil ook zeggen dat de makers de ingewikkelde taak hebben om een vechtspel te creëren met een personage dat eigenlijk onverslaanbaar is.
Het spel bevat het eerste seizoen van de anime, maar al van bij de start worden we gevraagd om een eigen personage te maken. Dat wil dan ook zeggen dat je speelt met een persoon die geen deel uitmaakt van het verhaal en dat heeft zo z'n nadelen. Ten eerste heb je in het begin maar weinig opties om je eigen personage te maken en moet je het dus stellen met een vrij standaard beeld. Je kan wel de huid van je held veranderen via je appartement of de paskamer van de kledingwinkel. Je kan als je dat wil ook een naam kiezen, al geeft de game daar voldoende opties voor de besluitelozen onder ons.
Zodra je personage gemaakt is, beland je in een gevecht, waarbij je gered moet worden door Saitama. Als je eenmaal bij zinnen bent, word je lid van de Association of Heroes, zodat je op een dag zelf de redder kunt worden. Je zult dus contextueel zijn, meewerken aan de ontplooiing van het hoofdverhaal, zonder er echt impact op te hebben. Je begint als een held van niveau C en je voert missies en speurtochten uit om sterker te worden. Ondanks dit zullen de grote gebeurtenissen, dus de grote slechterikken, allemaal worden overwonnen door de helden van de originele manga. Jij bent dus voornamelijk een zijpersonage in de game.Datzelfde geldt trouwens voor Saitama, die je maar een paar keer in handen zal krijgen doorheen de campagne en dat was dan altijd om halverwege een gevecht één klap uit te delen, want zoals eerder gezegd: Saitama is onverslaanbaar.
Daar toont de game dan ook een van z'n grootste mankementen. Er is bijna geen interactie met de grote helden tijdens de echt spannende stukken. Daarnaast zijn er bijna geen helden te vinden en tijdens de cutscènes zeggen niet noemenswaardige personages wat er zoal gebeurt. Kortom, het is allemaal vrij saai. Je voert je missies één voor één uit zonder echt de wereld van One Punch Man te proeven. Bovendien speelt alles zich af op een heel kleine ruimte, met soms NPC's binnen een missie die slechts een paar meter van elkaar verwijderd zijn. De stad waarin alles zich afspeelt heeft met momenten dan ook meer weg van een klein dorpje.
Je personage heeft een standaard vechtstijl die je kunt aanpassen wanneer je andere skills hebt geleerd (kracht, telekinese, enz. ). Het zal de manier waarop je vecht, je combo's en je paar slagen veranderen. Je hebt ook een EXP-balk voor je hero level en een andere balk om je rang in de Hero Association (C, B, A en S) te verhogen . Dat laatste kan alleen worden verhoogd via directe quests van de Association. De EXP helpt je om 5 statistieken te verbeteren: health, normale slagkracht, speciale slagkracht, snelheid van herstel van de slagmeter en oproepsnelheid van ondersteunende personages.
De combat, het belangrijkste van de game, is helaas vrij log en pover ontwikkeld. Je personage voelt zwaar aan en ook op de weinige momenten dat je met een S-class held kan spelen betert het totaal niet. De gevechten missen de veelzijdigheid van de anime en dat kan voor de meeste fans helaas de doorslag zijn om deze game toch maar even te laten liggen.
Naast logge animaties zijn ook de graphics niet van de beste en zou deze game nog kunnen lijken op een cross-over van het PS3- naar PS4-tijdperk. Voeg daar nog bugs van alomtegenwoordige displays wanneer je door de stad dwaalt aan toe en je weet dat je niet met een topper zit. Het duurt zelfs enkele seconden voordat de meeste NPC's verschijnen wanneer je van zone verandert of terugkeert uit het menu. Alsof dat nog niet genoeg was, zijn ook gezichtsuitdrukkingen bijna afwezig.
Met een coole beat tijdens de intro zou je denken dat de game een slag in de roos zou zijn. Gamemuziek is nog steeds een van de weinige positieve punten van One Punch Man A Hero Nobody Knows. Niets bijzonders, maar de muzikale keuze past goed bij de wereld van deze anime. De game is speelbaar in het gedubbed Engels of Japans met Engelse ondertiteling. maar de titel doet nog het meeste eer toe met de originele stemmen.
One Punch Man: A Hero Nobody Knows is geen succes. Zonder een mislukte game te zijn, voldoet het niet aan de vereiste criteria. De game is nogal flauw met verouderde animaties. Zonder echt plezier te hebben, zal je gevechten en missies zonder variatie aan elkaar koppelen. Het is een spel dat je snel moe zal maken zonder je zelfs maar een glimps van de belangrijke characters te tonen. Afgezien van de hardcore fans van One Punch Man, zal A Hero Nobody Knows je onverschillig laten. Jammer, want de game heeft sowieso een aantal goede ideeën.
- Goede soundtrack
- Enkele leuke ideeën
- Logge gameplay
- Slechte graphics
- Je bent een zijpersonage