Granblue Fantasy Versus
Voor velen zullen de namen Cygames en Granblue Fantasy allicht niet bekend in de oren klinken. Nochthans is deze mobile JRPG ontzettend populair in Japan en wil ontwikkelaar Cygames zich op de consolemarkt wagen. Naast enkele interne consoleprojecten (Granblue Relink, Project Awakening en Shadowverse Champions Battle), heeft men samen met ontwikkelaar Arc System Works een fighter gebaseerd op deze IP gemaakt. Het resultaat hiervan is Granblue Fantasy Versus.
[Gespeeld op PS4 Pro]
Granblue Fantasy Versus bevat de nodige content voor de singleplayers onder ons. De story mode is qua verhaal helaas vrij teleurstellend. Je zal namelijk tegen een aantal gehersenspoelde tegenstanders moeten vechten en zij die een zeer diepgaand verhaal, zoals dat vaak in de mobiele game het geval is, verwacht hadden, zijn er helaas aan voor de moeite. Nochthans is de insteek wel leuk. Er werden heel wat vijanden gemoddelleerd zodat je de story mode vaak als een Vanillaware sidescrolling game aanvoelt. Naast deze vijanden zijn er ook een aantal heel mooie en leuke bosses met de nodige mechanics voorzien. Deze bosses vormen op dat vlak een zeer goede uitdaging. De story mode kan zowel op normal als hard gespeeld worden. Hoe beter je score per level, hoe meer rewards en loot je zal krijgen.
Om dus toch een soort van RPG-sausje over het geheel te gieten en de fans van Granblue Fantasy op hun wenken te bedienen, heeft men voor een vrij aparte insteek gekozen. Je personages zullen namelijk over stats beschikken, die beïnvloed kunnen worden door het uitbouwen van een weapon grid. Dit systeem is een vereenvoudigde versie van hetgeen we uit de hoofdgame kennen en zal even aanpassen zijn, maar kan tegelijkertijd een bezigheidstherapie met de nodige progressie betekenen. De talloze beloningen bij het spelen van levels en uitdagingen, zullen je helpen deze grids op te bouwen en verbeteren. Naast de story mode, is er een klassieke arcade mode, een soort van challenge tower en de typische versus modus.
Daar waar Dragon Ball FighterZ van dezelfde ontwikkelaar wat sneller wegspeelde, omdat de franchise nu eenmaal gekenmerkt wordt door razendsnelle flashy moves, is Granblue Versus een ietwat tragere fighting game. De gameplay is diepgaand genoeg voor veteranen, maar tegelijkertijd ook toegankelijker dan ooit. Met eenvoudige knoppencombinaties kan je al heel wat mooie moves tevoorschijn toveren, maar als je ze aan de hand van een complexe knoppencombo uit kan voeren, word je beloond in de vorm van een lagere skill cooldown time. Op die manier tracht men het geheel te balanceren om zowel de veteraan als de nieuwkomer te bedienen.
De vertrouwde multiplayeraspecten van een Arc System Works-game, zijn allemaal aanwezig. Je vertrekt vanuit een online lobby, alwaar je chibi avatar rondwandelt tussen de andere chibi spelers tijdens het wachten op een online match of het rondslenteren van mode naar mode. Communiceren met anderen is mogelijk via emotes of via de stickers die menig Granblue-fan bekend voor zal komen. Dit systeem werkt op zich naar behoren, maar maanden na release kan het allemaal wel eens leeg aanvoelen. Bovendien klagen puristen al geruime tijd over de netcode van fighting games in Arc System Works. Dit gaat onze expertise wat te boven en kan hoogstwaarschijnlijk de meerderheid niet deren, maar het is volgens ons zeker het vermelden waard.
Op audiovisueel vlak is Granblue Fantasy Versus tot in de puntjes verzorgd. De Unreal Engine 4 laat Arc System Works toe om de personages in quasi perfecte animestijl op het scherm te toveren. Fans die al geruime tijd de mobiele game spelen, zullen dan ook heel verheugd zijn om hun favorieten op zulke gedetailleerde wijze te zien. De verschillende stages zijn ook zeer sfeervol en gebaseerd op enkele populaire locaties en eilanden uit de mobiele game. Hier heeft Cygames dus tot in de kleinste details gesuperviseerd, wat de presentatie tot pure en excellente fanservice maakt.
Ook het menu, de algemene look en feel van navigatie doet erg terug denken aan hetgeen we in Granblue Fantasy op onze Android/Browser/iOS-toestel hebben. Muzikaal heeft men een aantal gekende tracks uitgekozen en deze van een remix voorzien, maar is er ook ge moeite genomen om heel wat nieuwe composities te voorzien. Gaande van funky electronic music tot zeer epische passages, het themalied van ieder personage laat een sterke indruk achter.
Naast de 11 personages in de basisgame, zullen er ook een aantal Season Passes verschijnen. Met letterlijk honderden personages uit de mobiele game, heeft men een quasi eindeloze lijst om uit te kiezen. Season Pass 1 omvat 5 personages (Beelzebub, Narmaya, Soriz, Djeeta en Zooey), terwijl Season Pass 2 ook vijf personages (waaronder Belial) zal afleveren. Elk van deze personages zal een paar in-game missies aan de story mode toevoegen en tevens met een soort van skin of bonus voor de mobiele game komen. Verder heeft men aangekondigd weldra een nieuwe stage en avatars toe te voegen, dus verwacht zo en dan ook nog wat gratis content om je wat langer zoet te houden of meer variatie te geven.
- Artstyle en presentatie
- Gameplay
- Zeer toegankelijk
- Fanservice
- Teleurstellend verhaal
- Netcode voor puristen