Overpass
Overpass
Gespeeld op PS4
Racegames zitten over het algemeen hetzelfde in elkaar: vol op de gas en zo snel mogelijk de finish halen. Bij Overpass is dat eigenlijk ook het geval, maar meer dan in andere games zal je heel voorzichtig te werk moeten gaan of je haalt zelfs gewoon de finish niet.
Overpass is immers een game die je op aartsmoeilijke tracks plaatst, waar elk foutje fataal kan aflopen en niet omdat je tegen hoge snelheid door een bocht raast en vervolgens vol de vangrail in gaat. In deze game rij je rond op een quad of in een buggy over tracks die het uiterste vragen van je voertuig en waar je goed moet nadenken over wat je doet en hoe je dat gaat doen.
Overpass is in wezen dan ook eerder een simulatiegame, met een stevige focus op de physics. Doorheen de game moet je goed opletten op welke ondergrond je rijdt en kan je niet zomaar obstakels opvliegen, in de hoop dat je het overleeft. De kans dat je vervolgens op je dak ligt, is immers heel groot.
Doorheen de game zal je kennis maken met twee types tracks: Obstacle Courses en Uphill. De namen verklaren het al een beetje, maar bij de eerste zal je dus een boel obstakels moeten overwinnen, terwijl je bij het tweede moet proberen om een schier onmogelijke beklimming te overwinnen.
Het grootste probleem met Overpass is dat de game heel snel bijzonder frustrerend kan worden. Het genre waarin de game zich afspeelt is al niet zo bekend bij het grote publiek, maar de moeilijkheidsgraad maakt het nog moeilijker om een groot publiek aan te spreken. Er zit wel een tutorial in de game – al is die soms zelfs al belachelijk moeilijk – maar de leercurve is iets te stijl om echt te genieten van de game.
Daarnaast zit de career mode een beetje saai in elkaar. Je springt gewoon van race naar race, terwijl je onderweg ook nog wat nieuwe onderdelen kan vrijspelen. Daarvoor moet je wel eerst in de top 3 van een race eindigen. Lukt dat niet, dan ga je wel verder naar een volgende ‘week’ in je carrière, maar krijg je dus geen nieuwe onderdelen. Beginnende gamers die dus niet echt een held zijn in dit genre moeten niet verwachten om snel sprongen voorwaarts te kunnen maken dankzij verbeterde voertuigen.
Daarnaast krijgen die spelers nog een extra ‘straf’ met de schade die ze ongetwijfeld toebrengen aan hun voertuigen. Zelfs al ga je telkens flink op de rem staan, is het niet zeker dat je zonder kleerscheuren elk obstakel overleeft. Voertuigen moeten tussen twee races door ook hun schade laten herstellen. Dat kan meteen met repair kits, maar meestal zal je wat extra geld moeten uitgeven om alles terug in orde te krijgen.
Tijdens de career mode krijg je ook nog te maken met wat extra events, sponsors en andere manieren om wat extra geld binnen te krijgen, maar echt diepgaand is het allemaal niet.
Naast de career mode kan je ook nog losse races rijden in quick race en zelfs uitdagingen samenstellen, door verschillende tracks aan elkaar te koppelen. Er is ook een multiplayer, zowel online als offline. Offline kan je kiezen voor splitscreen of hot seat, waarbij je dus om beurt rijdt. Dat tweede lijkt ons in deze game een beetje oneerlijk, aangezien het kiezen van de juiste weg heel bepalend kan zijn voor je tijd.
Visueel is Overpass een gemiddelde game, met hier en daar wel mooie details, maar vooral vrij ongeïnspireerde tracks en op PS4 hadden we het gevoel dat de framerate niet altijd echt geweldig was.
- Uniek concept
- Frustrerend
- Eentonig
zit het qua frustratie op gelijke hoogte met dakar 18 en tt isle of man? met alle andere racegames heb ik nog nooit problemen gehad maar die twee steken er toch met kop en schouder bovenuit. als het op hetzelfde niveau is laat ik het gewoon voor wat het is.
Geplaatst op 2020-03-04 19:44:57
Dakar 18 zelf nog niet gespeeld, maar voor mij was de frustratie vergelijkbaar met TT ja.
Het is natuurlijk een kwestie van de obstakels en optimale route in de hillclimbs te leren, maar als ge direct in de career duikt, dan is het echt onnodig frustrerend (en ik vond het daardoor ook vaak gewoon niet leuk).
De schade die je tussen twee verschillende events meeneemt, de extra straftijd als je eerst een obstakel verkeerd doet of als je per ongeluk tegen een lintje kantelt, de 'reset' die je manueel moet uitvoeren en die je soms op de stomste plaatsen neerzet (1x was mijn reset knop in een 'de buggy valt' loop, ...
Geplaatst op 2020-03-07 11:00:48, bewerkt op 2020-03-07 11:01:15