Two Point Hospital (consoleversie)
Two Point Hospital (consoleversie)
Geschreven door Erika
Gespeeld op Switch
Two Point Hospital verscheen 30 augustus 2018 op pc. Sinds 25 februari kunnen ook consolefans de ziekenhuizen van hun dromen bouwen en managen op PS4, Xbox One en Nintendo Switch. Kort samengevat, Two Point Hospital is een simulatiegame waarin je ziekenhuizen bouwt en alles van personeel, patiënten tot vuilbakken managet. Je moet iedereen tevreden zien te houden en indruk maken op local celebs.
Je kan de review van Two Point Hospital voor pc hier lezen.
Two Point Hospital kan je zowel op Nintendo Switch als op Nintendo Switch Lite spelen. Beide consoles kunnen het spel prima aan. Buiten het kleine scherm, waar je trouwens snel aan went, en een soms wat onhandige joystick is dit spel een topper om te spelen op de Switch. De controls voelen natuurlijk aan en je kan de camera-instellingen naar jouw persoonlijke voorkeur aanpassen. Wanneer je het personeelsoverzicht opent, hapert het spel momenteel een beetje, maar dat is niet storend.
De verschillen met de pc-versie zijn redelijk minimaal. De developers hebben de controls voor de consoleversies herwerkt met de gamepads als vertrekbasis, waardoor alles redelijk intuïtief is. De camera heeft nu ook de optie om je ziekenhuis vanuit vogelperspectief te tonen. Zo krijg je een goed overzicht van welke onderzoekskamers je hebt en welke je nog kan gebruiken.
De graphics zijn niet veeleisend. Verwacht geen hyperrealistische gebouwen, alles is redelijk basic gehouden, maar dat is zeker geen minpunt. Er is wel gelet op kleine details zoals reflecterende spiegels (wat je enkel ziet als je volledig inzoomt). De visuals komen goed tot hun recht zowel op tv als op klein scherm.
Ondanks het kleine scherm van de Nintendo Switch (Lite) is de tekst over het algemeen goed leesbaar. Soms zijn de tekst of de symbolen toch wat aan de kleine kant. Dat is vooral merkbaar in de overzichten waar er veel informatie in kleine vakjes is gepropt. Wanneer je bijvoorbeeld iemand op cursus wilt sturen, zijn de symbolen van hun skills niet meteen duidelijk. Tenzij je je neus op het scherm drukt natuurlijk. De aankondigingen van Albert zijn altijd goed leesbaar.
Er lijkt geen sweet spot te zijn tussen genoeg ingezoomd zijn en toch net genoeg uitgezoomd zijn om een goed overzicht te hebben. Het went na een tijd, maar het zou leuk zijn moest die sweet spot er toch geweest zijn. Al is dat natuurlijk persoonlijke voorkeur. Als je iets of wat uitgezoomd speelt, bestaat de kans dat je heel wat details mist. Patiënten komen met de meest uiteenlopende klachten binnen, zoals een lamp als hoofd, Night Fever dansers, noem maar op. Het loont zeker de moeite om eens in te zoomen op de wachtzaal en onderzoekskamers.
Om een succes van jouw ziekenhuizen te maken, heb je niet alleen prima verzorging nodig, maar ook aantrekkelijke ruimtes. Ben je niet gezegend met goede smaak, zorg er dan voor dat je patiënten en personeel minstens het minimum aan comfort hebben. Een bank, planten en verwarming maken mensen al best gelukkig. Je moet soms ook goed nadenken hoe je al je onderzoekskamers ontwerpt. Sommige ziekenhuizen zijn aan de kleinere kant, dus moet je zo efficiënt mogelijk proberen om te springen met de oppervlaktes die je hebt. Houdt er ook rekening mee dat niet alle personeelsleden met elkaar overweg kunnen. Strubbelingen en ongelukkig personeel zijn geen reclame voor jouw ziekenhuis.
Je kan extra decoratie en special items met Kudosh kopen. Kudosh verdien je door objectives te voltooien. Sommige items geven een bonus, zoals extra happiness, comfort, prestige en meer. Met een photobooth of fontein til je jouw ziekenhuis zeker naar het volgende niveau. Lees zeker de tongue in cheek beschrijvingen in de decoratieshop. Ze doen je minstens tien keer grinniken. Een voorbeeld daarvan is de beschrijving van de klok, “broken inside - but who isn’t?”. Geweldig, toch?
De joystick is soms wel een spelbreker. In vergelijking met een muis, is een joystick lang niet zo nauwkeurig. Dat zorgt al eens voor vervelende situaties. Een plant op een specifieke plaats neerzetten of een deur verplaatsen zorgt al snel voor frustratie als je niet inzoomt. Je moet heel voorzichtig, met rustige tikjes tegen de joystick het ding zien te selecteren, een klein tikje te veel en je mist het onding. Personeel of patiënten selecteren zonder het overzicht te gebruiken, is al helemaal onbegonnen werk omdat zij meestal kriskras door elkaar lopen. De kans dat je ze dan met een joystick te pakken krijgt, is klein. Gelukkig kan je de mensen via het overzicht selecteren en jezelf een hoop frustratie besparen.
Doorheen het spel word je goed begeleid zodat jouw ziekenhuis tot zijn volste recht komt en indruk maakt op patiënten en bezoekers. Albert Crank staat altijd klaar met goede raad en laat weten wanneer apparaten hersteld moeten worden of geupgrade kunnen worden. Ook de omroepster maakt jouw leven aangenamer. Zij geeft om de zoveel tijd een stand van zaken, meldt wanneer dokters of verpleegkundigen naar een kamer moeten gaan, en bovenal, ze maakt mopjes.
De pauzeknop is later in het spel jouw beste vriend. De pauzeknop kan het verschil maken tussen pompen of verzuipen. Pauzeren doe je door op de linkerjoystick te drukken. Eens je dat doorhebt, gaat er een heel nieuwe wereld voor je open. Je kan tijdens hectische momenten even op adem komen en alles reorganiseren. Je kan die tijd ook gebruiken om van de onderzoekskamers echte pareltjes te maken. Pauzeer ook zeker eventjes wanneer je een spook moet vangen.
Two Point Hospital voor Nintendo Switch komt uit op 25 februari. Je krijgt er meteen twee DLC’s bij, Bigfoot en Pebberley Island. Tijdens de launch periode zijn The Superbug Initiative en Sandbox Mode nog niet beschikbaar. Deze worden eind maart als gratis update toegevoegd. In The Superbug Initiative ga je samen met vrienden online aan de slag met speciale onderzoeksprojecten om nieuwe technologieën te ontdekken en unieke in-game rewards te ontvangen. Met de Sandbox Mode bepaal jij letterlijk alles wat kan en mag in jouw ziekenhuis.
- Nadenken over kamerindeling
- Mensen gelukkig houden op welke manier dan ook
- Karaktereigenschappen inschatten
- Humor
- Symbolen niet altijd even duidelijk
- Joystick onhandig