Snack World: The Dungeon Crawl - Gold
Ontwikkelaar Level-5 kennen we natuurlijk van de Inazuma Eleven en Ni No Kuni games. Destijds bracht men ook het zeer vermakelijke en sfeervolle Fantasy Life voor de Nintendo 3DS uit. Deze game was een mooie mix tussen RPG en simulatie. Na een lange stilte kwam men met een soort van spirituele opvolger in de vorm van Snack World op de proppen. Echter waaide de 3DS-versie in 2017 niet over naar onze contreien en leek het er even op dat we de titel nooit zouden ervaren. Gelukkig brengt de Switch-versie daar nu verandering in, getuige het volledig pakketje in de vorm van The Dungeon Crawl - Gold. Kan deze dungeon crawler ons anno 2020 voldoende bekoren?
Hoewel Snack World vaak als een soort van opvolger van Fantasy Life gezien wordt, is de game zelf eigenlijk een pure dungeon crawler en zijn er praktisch geen simulatie-elementen in terug te vinden. In dit geval is het dus puur kerkers verkennen in combinatie met de typische RPG-elementen, zowel alleen, in lokale als online co-op.
De opzet van de game is helemaal niet serieus, getuige het verhaal, de personages en vele (pogingen tot) humoristische momenten en woordspelingen die we kunnen ervaren. Op zich hebben we helemaal niets tegen het breken van de vierde wand, maar het voelt allemaal nogal vrij geforceerd aan. De lokalisatie en vertaling doen wel een goede poging om het Japanse origineel te evenaren, maar jammer genoeg komt het uiteindelijk allemaal niet tot zijn recht. Bovendien is de inhoud soms iets te suggestief voor de allerjongsten onder ons.
Je kan samen met enkele computergestuurde medespelers of met enkele lokale of online vrienden heel wat quests voltooien om zo de nodige ervaringspunten, materialen en uitrusting te verzamelen. De quests zelf bestaan meestal uit kleine gebieden of kerkers waarin heel wat vijanden verscholen zitten en waarin je een bepaald aantal vijanden dient te verslaan, een bepaalde verdieping in de kerker moet bereiken of specifieke voorwerpen dient terug te vinden. Over het algemeen niets nieuws onder de zon dus, en zo voelt het ook wel aan.
Er is bij momenten weinig uitdaging of variatie te vinden en ook de combat gameplay zelf is vrij simpel te noemen. Bovendien is de opbouw van quests en levels een beetje verwarrend, iets wat toch vreemd is gezien het spel vermoedelijk een jonger publiek dient aan te spreken. Je zal al meteen een heel pak moeten grinden om je wapens en gear van upgrades te voorzien, met al vanaf het begin heel wat pieken wat de eisen voor bepaalde quests betreft.
Hierdoor wordt alles al heel snel nodeloos frustrerend en soms onbegrijpelijk moeilijk, iets wat we niet meteen onder 'uitdaging' zouden klasseren. Een duidelijke manier van progressie met de nodige stroomlijning ontbreekt zeer merkbaar. Wederom toch wel een heel vreemde en opmerkelijke zaak wanneer we de doelgroep van de game in het achterhoofd houden.
Voorts zijn de rest van de RPG-elementen, zoals buffs, potions, skills, gear en dergelijke allemaal aanwezig. Ze zijn allemaal behoorlijk uitgewerkt en je kan in de hoofdstad tal van NPC's terugvinden die de nodige materialen verkopen. Dit stadje is trouwens zeer mooi en sfeervol uitgewerkt, ondanks het feit dat het licht herwerkte versie van een 3DS-game betreft. De artstyle van Snack World is alvast zeer kleurrijk en charmant, waarbij de soundtrack het geheel degelijk ondersteunt.
Het spel heeft de naam 'Gold' meegekregen daar het wijst op het feit dat alle DLC meegeleverd wordt. In Japan werd dit destijds apart verkocht, maar hier krijg je dus alles in één pakketje. Hier kan je je in principe heel wat uren mee zoet houden, maar de content zal zich na een tijd wel wat te veel herhalen en het grinden van dezelfde quests en omgevingen zal al snel iets te muf worden.
- Artstyle
- Auto-equip en herspeelbare dungeons
- Progressie houdt weinig steek
- Geforceerde humor
- Zeer wisselende moeijkheidsgraad
- Niet geschikt voor de allerjongsten