Life is Strange 2
Life is Strange 2
[gespeeld op PS4 Pro]
Dontnod Entertainment wist heel wat harten te veroveren in 2015 met Life is Strange. Ook Life is Strange: Before the Storm, de prequel van de eerste game, wist menig gamer te entertainen. Terwijl Before the Storm door Deck Nine ontwikkeld werd, staat Dontnod Entertainment alweer aan het roer bij Life is Strange 2. Met dit keer een gloednieuw plot en twee nieuwe hoofdrolspelers: de broertjes Diaz.
Life is Strange 2 begon eigenlijk al een beetje in The Awesome Adventures of Captain Spirit. Als soort van demo kwam deze episode gratis uit, in een poging gamers alvast warm te maken voor Life is Strange 2. Captain Spirit, ofte Chris, speelt een rol in Life is Strange 2, geen al te grote, maar het is toch maar even interessant om zijn voorhistorie te kennen om de belevenis aan te dikken.
Terwijl het dus best interessant is om Captain Spirit reeds gespeeld te hebben alvorens Life is Strange 2 aan te vangen, is het geen must om Life is Strange of Life is Strange: Before the Storm te hebben gespeeld. Wie de games wel speelde, zal enkele referenties en zelfs een oude bekende herkennen, wat wel een leuk extraatje geeft. Voor wie helemaal nieuw is in de Life is Strange-reeks, leggen we de opzet nog even uit. Life is Strange 2 is net zoals zijn voorgangers een episodisch avontuur waarbij je veel scènes voorgeschoteld krijgt waarin je het gesprek en het plot zal sturen. Een interactieve serie waarbij jij het verloop (binnen de grenzen van het spel) bepaalt. Life is Strange 2 werd verdeeld over vijf episodes, die elk ongeveer een 3 uur gameplay aanbieden.
We kruipen in de huid van de zestienjarige Amerikaan Sean Diaz. Sean gaat zijn negenjarige broertje bijstaan die in de voortuin gepest wordt door de buurjongen Brett. Het is duidelijk niet de eerste keer dat ruzie oplaait. De situatie escaleert en bij wat handgemeen komt Brett slecht ten val, net wanneer er een politieagent langsrijdt. De politieagent panikeert door de chaos en wanneer Sean en Daniel’s vader komt horen wat er gebeurt, schiet de politieagent de vader dood. Er volgt een explosie waarbij de politieagent weggeblazen wordt en met loeiende sirenes die alsmaar luider klinken, panikeert Sean, pikt hij z’n bewusteloze broer op en zetten ze het op een lopen. Vanaf dan staan Sean en Daniel geregistreerd als belangrijke getuigen en mogelijke politiemoordenaars. Sean besluit dat er niets anders op zit dan naar het Mexicaanse Puerto Lobos te vluchten, het geboortedorp van hun vader.
De tocht is vol gevaar, toont een Sean die alles op alles wil zetten om z’n kleine broer te beschermen, maar ook een Sean die hulp nodig heeft. Zo goed en kwaad mogelijk reizen ze richting Puerto Lobos, maar dat loopt uiteraard niet van een leien dakje. Life is Strange 2 brengt een plot dat elke episode alweer een nieuw uniek hoofdstuk brengt met telkens een heleboel personages waarvan je pas na enige tijd echt weet of ze te vertrouwen zijn of niet, je blijft veelal lang op je hoede. Blijkt het dan toch te gaan om iemand die het goed met je voor heeft, dan sluit je ze meteen ook in je hart. Bij dergelijke personages is het leuk om ook nadien nog iets van hen te vernemen.
De gameplay houdt in dat je heel wat scènes voor de kiezen krijgt met hier en daar interactie. Zo kan je soms vrij rondlopen, op zoek gaand naar clues, hulp of gewoon items die je kan verzamelen. Je kan een gesprek aangaan met personages, al is het daar altijd voorzichtig zijn, je wordt immers gezocht door de politie, dus opvallen wil je niet doen. Je weet ook nooit echt wie te vertrouwen is, dus wanneer je al eens de optie krijgt om gewoon even je hart te luchten, dan durf je niet altijd. Soms kan je ook gewoon niet reageren en vervaagt het gesprek. Af en toe krijg je ook nog een grote beslissing te verwerken waarbij de game pauzeert, het scherm in twee stukken splits en je slechts tussen twee keuzes kan kiezen. Deze dilemma's zorgen voor een groter gevolg in het plot en met zo'n belangrijk besluit zal de game ook eindigen. Zweten tot de laatste keuze.
Alles wat je zegt, doet of beslist, kan gevolgen hebben op hoe Daniel verder in de game zal reageren. Ook kan je met momenten Daniel sturen door hem commando’s te geven, maar of hij er op in gaat en hoe, hangt helemaal af van hoe je tot dan toe hebt gespeeld. Dit neveneffect op Daniel's moraal is wat Life is Strange 2 als uniek extra element met zich meebrengt, zoals we in Life is Strange de tijd konden manipuleren en in Before the Storm het gesprek konden manipuleren (backtalk). De drie manieren hebben zo hun voor- en nadelen en zo hebben we niet echt een favoriet. Het houdt alleszins telkens steek met het plot. Zo is het nu eenmaal dat je als oudere broer een voorbeeldfunctie hebt voor je jongere broer.
Dontnod Entertainment is er in geslaagd een uniek, meeslepend en spannend plot neer te zetten dat talrijke onderwerpen aansnijdt als racisme, migratie, sektes en familie. Je wordt meermaals geconfronteerd met deze thema's en de keuzes die je hierin moet maken, laten je zelden onberoerd. Je bezoekt een heleboel gevarieerde locaties en personages en zo blijft het plot episode na episode boeien. Een beetje meer interactie had soms wel gemogen wat ons betreft.
Het stemmenwerk is overtuigend, zeker bij de broers. Grafisch gezien is de game vooral mooi wat betreft vormgeving van de scènes. Af en toe zijn de gezichtsuitdrukkingen wat haperig of onnatuurlijk tijdens gesprekken met speler input, maar algemeen ziet de game er best goed uit.
De muziek tilt de sfeer hoger, maar weet net niet die mate van impact of emotie teweeg te brengen die de soundtrack van Life is Strange: Before the Storm wel bracht. En dat geldt ook algemeen qua plot. De inzet van Life is Strange en Before the Storm lag wat ons betreft nog nét iets hoger dan in dit verhaal, dus ook daar net dat tikkeltje minder gewicht, maar zeker nog meer dan genoeg om je te beroeren en in spanning te houden tot de laatste snik.
- meeslepend en interessant plot
- audiovisueel sfeervol
- stevige dilemma's
- soms ietwat weinig speler input
- ietsje minder impact dan de vorige games