The Stretchers
Er was een tijd dat Nintendo maanden op voorhand een game of nieuw IP aankondigde. De laatste jaren durven ze wel eens een game aankondigen tijdens een Nintendo Direct om hem dan daarna meteen te koop aan te bieden via de eShop. Nu komt Nintendo echter met een titel die ze amper aandacht gegeven hebben. The Stretchers kreeg enkel een launch trailer op de dag dat het ineens te koop werd aangeboden. Een test voor de toekomst of een game die ze in de vergeetput willen steken? Het zou wel eens dat eerste kunnen zijn.
The Stretchers, vorige week volledig uit het niets uitgebracht op de Switch eShop, laat zien dat Nintendo ietwat veranderd is. Net als bij Snipperclips en Flip Wars ervoor op Nintendo Switch, heeft Nintendo hun nieuwste gekke concept als exclusieve download geproduceerd, maar deze inspanning zit vol met het soort krankzinnige genie dat ons laat denken dat er in de toekomst misschien meer te zien is in paramedische protagonisten.
Dit is een gekke game die een simplistische open wereld combineert - ver weg van de Hyrule of Breath of the Wild, en zelfs een beetje minder gedetailleerd dan het Wuhu Island van Wii Sports Resort - met kleine puzzeluitdagingen, waarbij de twee ambulancebestuurders in een heleboel missies vol gevaren terechtkomen om patiënten te verwijderen. Die 'Dizzies' werden door de kwaadaardige Captain Brain onder handen genomen en moeten nu dus gered worden. Het voelt alvast alsof de ontwikkelaars zwaar geïnspireerd waren door tv-programma's zoals Paw Patrol bij het bedenken van deze missies.
Voor het grootste deel speelt The Stretchers een beetje zoals LEGO City Undercover, met het ziekenhuis (dat al zijn patiënten geneest met een straalapparaat, om een of andere gekke reden) als thuisbasis. Vanaf daar kun je in de ambulance springen en vervolgens vertrekken naar je doel, waarbij je een spoor van gebroken lantaarnpalen en omvergereden voetgangers achterlaat. Aangekomen op je bestemming verschuift het perspectief naar dat van een coöperatieve puzzel.
Samen met een vriend neem je de controle over twee ambulancechauffeurs en moet je proberen om de brancard onder de patiënt te schuiven, waarna je hem - letterlijk - in de ambulance kan smijten. Je kan alle slachtoffers tegelijk op de brancard dragen, waarbij sommige dikkere mensen of zelfs sumoworstelaars aanzienlijk meer wegen en je dus vertragen in het redden van de mensen. Daarnaast heeft ieder level ook een een bonus om te vinden en te unlocken, wat je een reden geeft om weer wat rond te kijken.
Afgezien van het samenwerken met je vriend, zijn de dingen nooit bijzonder uitdagend. Als je alleen speelt, dan wordt alles echter ineens een stuk uitdagender. Je controleert een amublancier met je linkerstick en één met je rechterstick en als je snel wil manouvreren kan dat best lastig zijn. Zeker als je beseft dat je niet altijd dezelfde richting kan indrukken om beide ambulanciers te doen bewegen. The Strechers is dan ook overduidelijk gemaakt met multiplayer in het achterhoofd.
Als je deze game met een goede vriend in de zetel kan spelen, zie je al snel dat deze game gewoonweg hilarisch is. Patienten die per ongeluk op hun hoofd vallen, geklungel om patienten op te tillen of om een zo’n hoog mogelijke stapel patienten te dragen, het zorgt voor een hoop plezier en dat is net de kern van deze game. Alleen hadden we toch gehoopt dat het enkele uurtjes langer duurde om alles uit te spelen.
- Hilarisch in co-op
- Leuke missies
- Lastige controls in singleplayer
- Mocht wat langer zijn