Pokémon Sword & Shield
Pokémon Sword & Shield
geschreven door Joeri
Pokémon is een gegeven. Al meer dan 20 jaar zijn zowel jong als oud geboeid door de vechtende vreemde wezens uit Japan. Het is zelfs zo’n succes dat Pokémon tot de best verdienende media franchise aller tijden is uitgegroeid. De franchise is nu nog steeds even relevant als destijds, dat bewijzen de ontelbare discussies die online losbreken telkens er nieuws werd gelekt van Pokémon Sword & Shield. Van een te klein aantal beschikbare Pokémon tot textures die te laag zouden zijn, men vond telkens wel wat om over te vitten. Fans hebben vaak de drang om extreem te reageren op goede en negatieve punten. Wij zochten voor jullie uit hoe de vork nu precies in de steel zit.
Pokémon Sword & Shield gaat van start zoals elk spel uit de reeks dit doet. Je bent een jongen of meisje dat er al jarenlang van droomt om een echte Pokémon meester te worden. Het gebied dat je zult doorkruisen heet ditmaal Galar, wat duidelijk geïnspireerd is op Groot-Brittannië en dat betekent open velden, heuvels en veel regenbuien. Leon, de Pokémon kampioen van je beste vriend en rivaal Hop, geeft je een Pokémon en na enkele tutorials kun je aan de slag.
Er zijn wel enkele subtiele verschillen met de gebruikelijke formule. Zo krijg je de vraag in de dialogen of je al wat kennis hebt van Pokémon. Beantwoord je deze positief, dan hoef je je niet door de tutorial te werken en kun je alles zelf uitdokteren. Dit is erg handig voor spelers die in elk spel steeds dezelfde uitleg voor ogen krijgen. Daarnaast neemt je rivaal de Pokémon die een zwakte heeft voor het type Pokémon dat je zelf hebt gekozen.
De grootste en de spannendste vernieuwing in Sword & Shield is de Wild Area. In dit gebied, dat doet denken aan de Safari Zone van weleer, kun je een hele grote variatie aan Pokémon terugvinden. De Wild Area is een groot en open gebied waar Pokémon in het hoge gras rondwandelen, net zoals in de rest van het spel. Er zijn echter ook veel sterkere Pokémon, die zich buiten het gras begeven. Je zult er al erg vroeg in het spel confrontaties kunnen hebben met Duskulls van level 8, Machops van level 20 en zelfs een Onix van level 50. Het is erg spannend om hier rond te lopen want je kunt al meteen Pokémon van een hoog level vangen als je het wat slim aanpakt. Natuurlijk kun je in het begin maar Pokémon vangen tot level 20 en afhankelijk van je aantal gymbadges zal dit maximale level stijgen. Na elke nieuwe badge zul je dan ook snel willen terugkeren naar de Wild Area om er sterkere Pokémon te kunnen vangen.
De Wild Area voelt echt als een stukje open wereld, terwijl de rest van het spel enkel uit te volgen routes bestaat. Er zijn zelfs onderdelen van de Wild Area die je pas later in het spel kunt ontdekken. Het gevoel van exploratie en ontdekking is echter niet grenzeloos. In het open veld van dit gebied kun je een grote vervallen toren zien staan. Wie deze wil bezoeken om alle kamers te verkennen, zal teleurgesteld zijn. De toren is afgesloten en niet toegankelijk. Het had leuker geweest moest de Wild Area wat meer om het lijf hebben dan grasvelden, vijvers en bomen. Al is dit waarschijnlijk het maximale dat mogelijk was, aangezien er nu al soms framedrops en houterige animaties zijn wanneer er teveel Pokémon op het scherm verschijnen.
Het enige unieke gameplay element in de Wild Area zijn de plaatsen waar je alleen of met hulp van andere spelers tegen zeldzame Dynamaxed Pokémon kunt vechten. Deze Dynamaxed Pokémon kunnen meerdere aanvallen doen tijdens hun beurt en één aanval is vaak al genoeg om een Pokémon knock-out te slaan. Ze hebben ook de mogelijkheid om schilden te maken, wat deze gevechten extra pittig maakt. Kun je er een verslaan? Dan krijg je de kans om deze te vangen. Daarnaast levert dit ook nog ‘Watts’ op, punten die je kunt inruilen voor parels, fossielen, evolutiestenen, en andere goederen.
Dynamaxing is het paradepaardje van Pokémon Sword & Shield en werd in elke trailer en nieuwsbericht wel vermeld, maar wat is het juist? Wanneer je in stadions aan het vechten bent, bijvoorbeeld tegen een gymleider, kun je een Pokémon laten Dynamaxen. Hierbij wordt je Pokémon gigantisch groot voor enkele beurten en kan hij supersterke aanvallen uitvoeren. Het is wel zo dat alle mogelijke aanvallen van je Pokémon wijzigen, maar wel hun type bewaren. Een grastype aanval blijft dus een grastype aanval. Hierdoor is het niet altijd aanbevolen om te Dynamaxen omdat je geen aanvallen als Confusion of Sleep Powder kunt uitvoeren. Het vereist een minimum aan tactiek.
Het voelt goed om een Pokémon te laten Dynamaxen. Het publiek gaat uit zijn dak en je voelt je meteen een stuk zelfzekerder tegen sterke vijanden. Maar uiteindelijk is het niet meer dan een simpele gimmick die niet veel toevoegt aan de gevestigde waarden. Het lijkt dan ook weinig waarschijnlijk dat Dynamaxing zijn opwachting zal maken in toekomstige Pokémon games.
De gymgevechten zijn grootser en vinden plaats in grote stadions die tot de nok gevuld zijn met enthousiaste fans. Voordat je de gymleider in de ogen kunt kijken, moet je eerst een kleine opdracht of minigame uitvoeren. In de eerste gym bestaat dit bijvoorbeeld uit het hoeden van Wooloo, een schaapachtige Pokémon. Deze moet je naar een finishlijn lokken terwijl er een blaffende Yamper heen en weer loopt. Deze minigames zijn vrijwel allemaal amusant en vormen een leuke afwisseling tussen al het vechten heen.
Het reizen van gym naar gym doe je door vaste routes te volgen. Deze routes zijn bezaaid met trainers die je willen uitdagen. Gelukkig is het mogelijk om een groot deel van deze wedstrijden te vermijden, want echt interessant zijn ze nooit. Uiteraard is het wel nodig om gevechten aan te gaan zodat je Pokémon kunnen levelen. De personages hebben zelden iets boeiend te melden en bewegen vaak nogal houterig op hun plek. Het vormt een groot contrast met de cutscenes, waarin alles mooi tot in de puntjes is afgewerkt. De routes zijn ondermaats en stellen wel wat teleur. Er zijn geen open grottencomplexen of terreinen om te verkennen, maar slechts lange paden met weinig variatie. Toegegeven, de Switch is niet de sterkste console, maar hier was veel meer mogelijk. Tal van andere Switch games hebben dit beter aangepakt.
Je loopt rond met een tent en dus kun je op elk moment een kamp maken. Hier kun je met een balletje spelen met je Pokémon en curry koken. Door met het balletje te spelen kun je affectie tonen naar je Pokémon en krijgen ze er wat bonus experience punten bovenop. Door een hoop bessen in een pot te gooien kun je een currysaus maken. Met de juiste ingrediënten kun je potions maken die HP en PP herstellen en experience bijgeven.
De nieuwe Pokémon en aanvallen zijn grotendeels heel gevarieerd en goed uitgedacht. Toegegeven, er zijn minder geïnspireerde Pokémon, maar deze zijn gelukkig in de minderheid. Nintendo raadt aan om met zo weinig mogelijk informatie het spel te starten en daarom zul je in deze review geen nieuwe namen of aanvallen terugvinden. Het klopt dat er in totaal een 400-tal Pokémon zijn terug te vinden in Sword & Shield.
Het is jammer dat ontwikkelaar Game Freak volgens ons niet helemaal de juiste route heeft gekozen. Er zijn ruim voldoende Pokémon in het spel zodat het nooit een saaie boel wordt, maar toch lijkt het er op dat men niet het maximale uit de Switch heeft gehaald met sommige van de designkeuzes.
- De Wild Area
- Nieuwe Pokémon
- De formule is nog even leuk na 20 jaar
- Te beperkt voor een consolegame
- Grafisch niet de mooiste Switch game
- Weinig echte vernieuwing
- Dynamaxen is erg gimmicky
om een eerlijke score te geven aan deze game vindt ik persoonlijk dat we meer naar een 6 a 7 op 10 mag behalen. de min en plus punten zijn terecht al kan ik nog een paar min punten toevoegen de prijs is te hoog en de game is te easy. =( hopelijk kan het nog wat gefixst worden.
Geplaatst op 2019-11-18 16:29:27
is er dan ooit al een moeilijk pokemon game geweest? een hele reeks gericht aan kinderen en daarover gaan we klagen?
Geplaatst op 2019-11-18 16:44:38
Het is niet de moeilijkheidsgraad dat omhoog zou moeten, enkel de speelduur mag echt wel een pak hoger.
Geplaatst op 2019-11-18 16:49:30
ja natuurlijk is het voor kids en hoeft het zeker geen darks souls game te worden bedoel maar dat je lv up gaat met je pokemon dat iedereen ex krijgt en je zo zeer snel over powerd wordt en geen enkel gevecht uitdaging bied. het is natuurlijk mijn kijk er maar op.
Geplaatst op 2019-11-18 17:12:23
Akkoord, het niet kunnen uitschakelen van exp share is een tegenvaller. Ikzelf gebruikte het in eerdere games ook nooit. Een beetje bizar dat ze de optie om het uit te schakelen gewoon niet voorzien.. Ergens verwacht ik dat die er mss nog wel komt.
Geplaatst op 2019-11-18 17:16:40, bewerkt op 2019-11-18 17:17:00
+1 dit,
Heb sword gekocht, had het zaterdag nacht al uit (vrijdag avond beginne spelen) echt wel een pak te kort. Speedrun staat ook al op 6u30 ongv,
revieuw lijkt zowat alle punten aan te halen
Geplaatst op 2019-11-18 16:48:15
Pokémon is sowieso geen game waar je asap moet door knallen. De echte fun zit 'm nu net in het zoeken naar rare pokémon, een zalig team in elkaar knutselen, zonder het te bouwen rond de classic OP legendaries, omdat dat nu eenmaal gemakkelijk is. Door de random encounters grotendeels weg te halen kan je uiteraard veel sneller vooruit gaan, but should you? Een beetje zoals je in Sun of Moon ieder gevecht kan winnen met een Z-move en dan verrast bent dat je iedereen slacht dat het niet mooi meer is. Door weg te blijven van de extremen heb ik zo goed als in iedere pokémon game echt een aangename ervaring gevonden waar ik snel een uurtje of 40 kan in slijten, in korte speelsessies.
Ik heb het persoonlijk sowieso nooit echt begrepen hoe mensen een spel kunnen kopen, er alles aan doen om er zo snel mogelijk door te knallen, en dan online gaan verkondigen dat het maar wat kort was en z'n geld niet waard. Blijf het bizar vinden hoe mensen een RPG zo kunnen spelen. Een RPG hoor je nooit te spelen in een rechte lijn, maar floreert net in zijn kronkels en kleine verborgen kantjes.
Iedereen speelt uiteindelijk een spel zoals hij zelf wil, maar niet iedere spelstijl hoort bij ieder genre even goed.
Geplaatst op 2019-11-18 17:04:48
en heb je dan iedere pokemon gevangen en uw pokedex complete? want dat is waar pokemon voor mij rond draait. ze allemaal vinden.
Geplaatst op 2019-11-18 18:57:51
Het is maar een cijfertje. Conclusie zegt meer.
Geplaatst op 2019-11-18 18:19:41
Van alle scores die ik tot nu toe gezien heb, denk ik dat deze toch wel één van de meer terecht is.
Geen slechte game tot nu toe, maar er zijn toch een aantal punten die gewoon beter hadden gemoeten voor die prijs.
Geplaatst op 2019-11-18 17:12:23
Er zijn inderdaad goeie punten maar ook iets te veel negatieve punten. had de game 40-45 euro gekost had ik die aangeschaft. Maar 60 vind ik iets te veel. Hopelijk een prijsdaling of gewoon wachten tot de derde (en misschien vierde) versie uitkomt
Geplaatst op 2019-11-18 18:40:16
In dreamland of mediamarkt vind je de game aan 49€. Juist iets boven het budget dat je wou uitgeven :)
Geplaatst op 2019-11-19 13:06:21
Ik heb deze ingeruild voor Pokemon Let's go dus voor 20 euro kan ik niet klagen.
Geplaatst op 2019-11-19 09:33:25
Ik begrijp sommige mensen niet... Qua moeilijkheid en dergelijke... het is een POKEMON-game. Die zijn altijd al belachelijk makkelijk geweest. Grafisch inderdaad niet de mooiste switch-game, maar wel veruit de mooiste pokémon-game. Ik had verwacht dat de game meer als Pokémon Let's Go zou aanvoelen, maar dat is helemaal niet zo. Ik ben aangenaam verrast. De Dynamaxing had voor mij ook niet gemoeten, maar ach...
Als ik dan toch een minpunt mag geven... is het het lineaire deel van het spel. Van dorp tot dorp is het een beetje basic (zoals in de vroegere games). De wild area is dan een hele verademing. Dit had over het hele gebied mogen zijn! Dan had dit echt als een open-world game gevoeld.
Ik ben blij met mijn aankoop! Is eigenlijk meer dan ik verwacht had van een Pokémon-game...
Geplaatst op 2019-11-19 10:28:54