Age of Empires II: Definitive Edition
Age of Empires II: Definitive Edition
Geschreven door Joeri
Age of Empires is een van de meest populaire real-time strategy franchises ooit gemaakt. Echter werd het na Age of Empires III bijzonder stil toen ontwikkelaar Ensemble Studios werd opgedoekt door Microsoft. In de jaren die volgden hebben verschillende andere ontwikkelaars HD-versies uitgebracht van de Age of Empires games, waaronder zelfs verschillende nieuwe uitbreidingen. In de aanloop naar het inmiddels aangekondigde Age of Empires IV, worden de oude games nog een laatste keer van het rek gehaald en opgeblonken om de fans warm te maken. Deze keer is het de beurt aan Age of Empires II: Definitive Edition.
In totaal zijn er 27 campagnes om te doorlopen aangezien alle uitbreidingen gebundeld zijn in deze editie. Een goed startpunt is de William Wallace tutorial campagne. Van hieruit kun je eigenlijk elke kant op. Het moment dat je je eerste spel opstart, merk je meteen hoeveel er precies is gewijzigd. De nieuwe dialogen, de scherpe audio, de gebouwen en de details: echt elke pixel is vernieuwd en aangepast. Het nieuwe uiterlijk is zo indrukwekkend voor een remaster dat het eigenlijk bijna een remake had kunnen zijn.
Elke campagne spint een verhaal rond een belangrijk historisch figuur. Het is aan jou om dorpen en steden te bouwen en bepaalde heldendaden te herleven. De intro’s en de outro’s geven je alle nodige uitleg mee en voor extra informatie zijn er nog altijd de gescripte ingame dialogen. De campagnes kennen verschillende plot twists en verschillende manieren om een verhaallijn uit te spelen. Hoewel er bepaalde gescripte momenten zijn en het spel je altijd wel een bepaalde weg opstuurt, heb je toch voldoende vrijheid om er je eigen draai aan te geven. Niet elke missie is even goed, maar de leuke gameplay en het boeiende verhaal zullen je de nodige drive geven om door te gaan.
Vaak speel je tegen de klok om opdrachten tot een goed einde te brengen. Hierbij moet je dan bijvoorbeeld een aantal kastelen vernietigen. Hoe je dit doet is helemaal aan jou. Je kunt de vijand tegemoet rijden met flink wat cavalerie en infanterie. Te direct? Dan kun je een naburig dorp plunderen zodat de vijand hier flink wat troepen naar toe zal sturen en de kastelen onbewaakt achterblijven. De A.I. is echter niet altijd even verstandig. Wanneer je je troepen laat patrouilleren langs een bepaalde route, nemen ze hun job heel serieus. Zo serieus zelfs dat ze enkel en alleen nog patrouilleren. Al staat er een vijand op enkele meter van hun vandaan, ze blijven hun route volgen. Aan dit soort fouten merk je soms echt wel de leeftijd van het spel.
Er zijn doorheen de jaren nieuwe naties en troepen toegevoegd maar er is ook splinternieuwe content. De Bulgaren, Lithuanen, Kumanen en Tataren beschikken elks over unieke eenheden en bonussen. Paarden worden door deze naties hoog in het vaandel gedragen en hun sterktes bevinden zich dan ook in de cavalerie. Wordt een Konnick ruiter verslagen op het slagveld? Dan krijgt hij een soort tweede leven als infanterie eenheid. Er zijn tal van gelijkaardige unieke gameplay elementen toegevoegd die elke campagne en elke missie net dat beetje anders doen aanvoelen.
De gameplay is ook verbeterd en heel wat onhandigheden zijn verdwenen. Je kunt nu je troepen selecteren zonder dat dorpelingen erin verwikkeld geraken. Daarnaast is het ook mogelijk om verschillende bevelen na elkaar te geven die dan netjes op volgorde worden afgewerkt. Dorpelingen zullen ook automatisch een graanveld opnieuw herplanten. Gedaan zijn de tijden dat je elke paar minuten naar je graanveld moet kijken om te zien of het er nog wel staat.
Grote legers commanderen is nu ook een fluitje van een cent. Je kunt je troepen opstellen in verschillende formaties. Stuur je ze ergens naartoe, dan nemen ze ook de meest efficiënte weg. In vorige uitgaven kwamen troepen al wel eens vast te zitten tussen bomen, heuvels, rivieren en gebouwen. Eens je strijders beginnen te vechten, vallen alle formaties weg en wordt het strijdveld herleid tot een onoverzichtelijke hoopje mens en paard. Er is een nieuwe functie om in te zoomen, maar dit helpt eigenlijk niet om eenheden te onderscheiden van elkaar.
Slagvelden in steden zijn daarentegen veel interessanter. Age of Empires II is het eerste spel in de franchise dat degelijke fortificaties en belegeringswapens introduceerde. Het is best wel pittig om een ommuurde vesting aan te vallen. Je hebt hier een aantal katapulten en trebuchets voor nodig. Deze kosten niet alleen handenvol geld, ze zijn ook bijzonder traag en vallen bij de minste vijandige aanraking uit elkaar. Je dient deze dus te omringen met soldaten wanneer je een belegering gaat opstarten. Het gevoel van overwinning wanneer de muren onderuit gaan en je soldaten naar binnen stormen, is dan ook immens.
Heb je even genoeg van de campagnes, dan kun je terecht in de skirmish modus. Hier heb je tal van opties om uit te kiezen en een map helemaal in te stellen zoals jij dat wil. Natuurlijk heb je ook de mogelijkheid om online je skills te testen tegen andere spelers. De online community van Age of Empires II: Definitive Edition is zeer levendig en er zijn tal van lobbies om uit te kiezen. Je kunt een los potje spelen of een gerankte wedstrijd. Wie goed speelt krijgt een plekje in de leaderboards en wie wil kijken hoe een erg goede speler het aanpakt, kan meekijken via de spectator modus. Alles verloopt zonder lag of andere problemen waar nieuwe games vaak mee te maken hebben.
- Erg veel singleplayer content
- Sterke multiplayer
- Tal van verbeterde gameplay elementen
- Combat is een warboel
- A.I. maakt soms fouten
maw dringend eens aanschaffen dus.
Geplaatst op 2019-11-19 14:38:12
Zijn de oude scenario's te spelen zoals CBA en UDP? Of moeten zij helemaal opnieuw gemaakt worden in de editor?
Geplaatst op 2019-11-19 16:42:21
Voor de gamers die het origineel ooit gespeeld hebben, kan ik mij zeker vinden in de review. Voor de mensen die de HD versie al hebben gekocht denk ik dat de review misschien iets te optimistisch is, maar dat is mijn mening. Zo valt wat mij betreft het aantal verbeterde gameplay elementen wel tegen. Ik zou het dan ook zeker geen remake noemen.
De singleplayer content kan ik dan wel hoog waarderen en daarom alsnog een positief advies van mijn kant.
De multiplayer is wat mij betreft vooral sterk, omdat AoE zo'n trouwe community heeft, niet omdat de multiplayer zo fantastisch werkt. Heb toch wel te vaak problemen ondervonden met andere spelers die een slechte verbinding hadden, waardoor het gewoon niet lekker speelt. Dat ligt misschien meer aan de andere spelers dan aan het spel zelf, maar bepaalt wel een groot deel van de speelvreugde. Gelukkig zijn er genoeg mensen uit West-Europa waarvan je de lobby kan joinen, zo beperkt je de kans op stotteren of uitvallen van spelers.
Geplaatst op 2019-11-19 21:35:19