Terminator: Resistance
Ontwikkelaar Teyon is misschien niet de meeste bekende, maar als ontwikkelaar hebben ze wel al enkele games op de markt gebracht. Denk hier bijvoorbeeld aan titels in de Heavy Fire-reeks of Rambo: The Video Game. Games die niet meteen geprezen werden om hun kwaliteit, maar dat houdt de ontwikkelaar niet tegen het ook eens te proberen met een Terminator-game.
In Terminator: Resistance kruip je in de huid van Jacob Rivers, een verzetsstrijder wiens divisie volledig werd uitgeroeid. Het verhaal speelt zich dertig jaar na de gebeurtenissen van Judgement Day af en de robots hebben dus stevig de touwtjes in handen. Skynet heeft het op Jacob gemunt en het is aan jou om hem te helpen om Skynet steeds een staop voor te blijven. Het verhaal wordt verteld aan de hand van enkele main quests, maar je kan ook side quests aanvaarden van NPC's in de spelwereld. De verschillende quests spelen zich af op enkele open gebieden, wat je toelaat ze aan te pakken zoals jij dat wil. De missies zijn wel gebiedgebonden en dat tot op een vrij extreme hoogte. Wanneer je een gebied verlaat met een nog onvolledige side quest zal die gewoon volledig falen en je krijgt ook niet meteen de kans ze nog opnieuw aan te pakken. Je wordt wel gewaarschuwd wanneer dit het geval zal zijn, dus je kan altijd wat langer in het gebied blijven om alles te voltooien.
Doorheen het verhaal krijg je ook bepaalde keuzes voorgeschoteld, die hun effect hebben op het einde van de game. Er zijn een aantal verschillende eindes, wat de herspeelbaarheid een klein beetje de hoogte in jaagt. Aan het einde van het verhaal krijg je een klein overzicht van al je keuzes en welke impact ze hadden. Het verhaal op zich is niet meteen lang en we waren al een eerste keer helemaal rond na 8 à 10 uur.
De missies laten je veelal toe om uit twee speelstijlen te kiezen. Je kan gun blazing de vijanden verslaan of meer op de stille manier tussen de vijanden glippen om je opdracht te voltooien. Het laatste is zeker niet al te moeilijk, want de vijanden zijn nu niet meteen van de slimste. Aan de hand van een indicatiemeter word je ook ingelicht of de vijand je al dan niet kan zien. Vol in de aanval gaan is dus ook een optie, maar hier moet je wel opletten dat je niet meteen sterft, want de vijand richt wel wat schade aan. Eenmaal je hun patroon doorhebt, zijn ze wel eenvoudig te verslaan en je krijgt ook toegang tot een mooi arsenaal aan wapens. Om te beginnen ga je aan de slag met enkele standaardwapens, zoals een shotgun of M16, maar later krijg je de wapens van Skynet in handen en die richten net iets meer schade aan.
Je personage krijgt ook toegang tot een aantal vaardigheden die zijn onderverdeeld in drie categorieën: combat, science en survival. Elke categorie bestaat nogmaals uit drie onderverdelingen. Elk van deze vaardigheden kan je upgraden om je personage beter en sterker te maken. Denk bijvoorbeeld aan de hacking tool die je kan verbeteren, zodat je moeilijkere zaken kan kraken of de lockpick die je dan toelaat om betere kluizen open te breken. De vaardigheidspunten krijg je door te stijgen in level en dit bekom je door quests uit te voeren en vijanden te doden.
De titel bevat ook een resource gathering aspect. Doorheen de spelwereld vind je een aantal resources terug die je kan meenemen om zaken te craften. Dit kan gaan van medkits tot munitie voor al je wapens. Je kan de resources of gevonden items ook verkopen en die zaken gewoon aankopen. Zelf hebben we nooit echt dingen verkocht of gekocht, want in de wereld zijn meer dan genoeg resources, kogels en medkits te vinden. Het enige waar we de crafting voor gebruikten, was om lockpicks te maken, want die vind je niet zo snel terug. Het hele craftingaspect gaat voor ons zo toch een beetje verloren en had wat meer diepgang mogen krijgen van de ontwikkelaar.
Op grafisch vlak loopt Terminator: Resistance uiteraard wat achter. De titel gebruikt de Unreal engine, maar toch ziet en voelt het aan als een titlel die bestemd was voor de vorige generatie. We vonden ook dat belichting op sommige vlakken redelijk sterk was en wel wat mocht worden teruggeschroefd. Op het vlak van geluid kunnen we hier hetzelfde zeggen. Het is niet top, maar we hebben al veel slechter gehoord. Doorheen onze speelsessie zijn we wel enkele bugs tegengekomen, maar echt brekende bugs kwamen we niet meteen tegen. Hopelijk worden die bugs nog aangepakt met enkele patches.
- Terminator lore
- Verschillende eindes
- Overbodig resource/craft-systeem
- Audiovisueel niet sterk
Hm, mss es oppikken uit de budgetbak dan... Had al schrik dat het geen hoge ogen ging gooien, zeker na geen Rambo miskleun...
Geplaatst op 2019-11-19 14:41:17