Mario en Sonic op de Olympische Spelen: Tokio 2020
Traditiegetrouw komen een jaar voor de Olympische Spelen Mario en Sonic samen om mee te doen voor hun eigen Olympische crossover. Deze keer is het aan de Nintendo Switch om de nieuwe titel van de serie te sponsoren en voor SEGA is deze game zelfs de belangrijkste van het jaar.
Ja, Mario en Sonic op de Olympische Spelen hebben een lange geschiedenis, maar ze hebben ook fans. Het blijkt dat Mario en Sonic anoniem vreemde console-games ontvangen hebben. Hoewel anoniem verwijzen we naar Bowser en Dr. Eggman die van plan waren de loodgieter en de blauwe egel in de games op te sluiten, maar de slechteriken hebben pech en de vier worden gevangen genomen in een virtuele wereld. Dat is het verhaal achter de aanwezigheid van de verschillende gamesterren op de Olympische Spelen.
De enige manier om te ontsnappen is om gouden medailles te krijgen, dus je zult moeten strijden om de glorie in deze 8-bit versie van de Olympische Spelen in Tokio '64. Van hun kant zullen Luigi en vrienden hen ook proberen te bevrijden door hun medailles in de echte wereld te verdienen.
Het is via deze verhaalmodus dat je alle evenementen leert kennen die de game biedt, zowel in 3D als de 2D retro-versie. Mario en Sonic achtervolgen de schurken Bowser en Dr. Eggman in de retrowereld, terwijl iedereen concurreert in de disciplines van Tokyo 2020. Het is leuk dat ze voor deze aanpak hebben gekozen en je kunt het zien als een soort eerbetoon dat het nieuwe combineert met het oude.
Wanneer je niet bezig bent met events, ontvouwt het verhaal zich door dialogen tussen personages. Het is leuk om te zien hoe niemand zich bewust was van het plan van Bowser / Dr. Eggman en hoe men zich afvraagt wie of wat een game als deze gecreƫerd heeft. Vanaf daar zwakt alles rond het verhaal wat af. De verhaalmodus is een inleiding voor elk van de beschikbare evenementen met een beetje humor ertussen. Je kunt ook een aantal kaarten vinden die over de map zijn verspreid met trivia van de Olympische Spelen of de personages, om maar een indruk te geven van wat er allemaal gebeurd is.
De meeste evenementen - of minigames - vereisen een goede timing en de juiste knoppencombinaties. Een voorbeeld hiervan is gymnastiek, waarbij je op het juiste moment op de knop moet drukken om de beste score te bereiken. Timing is het cruciale onderdeel van de minigames en je zult ze waarschijnlijk een paar keer moeten herhalen om een perfect score te halen. Sommige andere sporter zijn directer. Dit is het geval bij disciplines die zijn gebaseerd op vaardigheden zoals schermen of karate. De laatste is een van de grappigste in de hele catalogus als je met vrienden speelt.
Mario en Sonic op de Olympische Spelen Tokyo 2020 kan een verzameling van disciplines worden genoemd. Wij noemen ze disciplines, want in de verhaalmodus ontgrendel je ook enkele minigames die niets met de Olympische spelen te maken hebben. Een variant van "Waar is Wally?" maar met Toads is er daar een van.
Op dezelfde manier hebben we 3 "Dream Events" die een beetje chaos toevoegen aan de mix, zoals Dream Karate. Als je in dit kleine spel een tegenstander neerhaalt, heb je de controle over de panelen waar deze vallen en wie meer panelen bestuurt, wint. Niet alles hoeft zo traditioneel te zijn, dus de Dream Events voegen iets meer variatie en frisheid toe.
Je hebt in totaal meer dan 30 evenementen om uit te kiezen. Bovendien kun je lokaal spelen, op een gesplitst scherm met een joy-con voor elke speler of online. Er zijn zelfs ranglijsten om de beste scores ter wereld te bekijken.
Als je zou vragen wat er het leukste speelt tussen normale of de motion controls dan is het toch een moeilijke keus. Sommige games voelen nu eenmaal leuker aan met knopjes maar andere zijn dan weer grappiger of gewoon beter met de motion controls zoals de hindernissprint. Hoe dan ook zijn beide opties altijd van de partij en is er dus voor ieder type speler wel een manier om fun te hebben.
- Nostalgische retro look
- Multiplayer fun
- Motion controls werken goed
- Singleplayer enkel Story Mode interessant